Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 17

Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Ik heb een oplossing met een onbekend ijzergehalte. Deze oplossing bevat ijzer(II) ionen en ijzer(III) ionen.

Nu wilde ik een redoxtitratie uitvoeren om het ijzergehalte te bepalen.

Ik ben erachter gekomen dat, door hydroxylamine(NH2OH) toe te voegen, alle Fe3+ reageren naar Fe2+

Nu wilde ik alle Fe2+ reduceren naar Fe(s) door middel van een titratie met een reductor. Kan ik nu elke reductorkoppel kiezen die een lager reductiepotentiaal heeft?

En hoe weet ik of het niet interfereert met het hydroxylamine?

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Met de reductie naar ijzer(II) ben je klaar, je kan dan met permanganaat titreren om al het ijzer te bepalen. Je zult de permanganaat wel eerst moeten stellen op iets als Mohr's zout.

Berichten: 17

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Maar ik voeg een overmaat hydroxylamine toe. Dus dan kan ik de ijzer(II) ionen toch niet weer oxideren naar ijzer(III)? Want dan reduceert het hydroxylamine de ijzer(III) ionen gewoon weer terug naar ijzer(II)..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Hmmz goed punt eigenlijk, dan heb ik geen idee :oops:

Berichten: 1.379

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Ik herinner mij uit de jodometrie dat je daarin een overmaat kunt terugtitreren. Lukt dat hier ook met een afgemeten hoeveelheid hydroxylamine in overmaat?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 17

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Ik snap niet precies wat je bedoelt..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Ik herinner mij uit de jodometrie dat je daarin een overmaat kunt terugtitreren. Lukt dat hier ook met een afgemeten hoeveelheid hydroxylamine in overmaat?
Denk het niet, want je oxideert dan een onbekende hoeveelheid ijzer weer mee terug. Of je moet een oxidator weten die alleen het hydroxylamine kan oxideren en iets van een indicator.

Berichten: 17

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Is dat niet overbodig ingewikkeld?

Overigens weet ik wel een methode waar gebruik gemaakt wordt van kwikverbindingen, maar die mag ik van mijn practicumbegeleider niet gebruiken (A)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Als het niet per se redox hoeft te zijn: zoek eens op "EDTA titration of total iron".

Berichten: 17

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Het moet dus wel Redox zijn, heel irritant :(

En ik ben al in meerdere boeken gedoken maar daar heb ik alleen dingen met kwik kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Redoxtitratie voor ijzerbepaling

Dan zou ik eerst het Fe2+ met permanganaat in zuur milieu oxideren tot Fe3+. Als de oplossing lichtpaars kleurt weet je dat je klaar bent.

Nu heb je alleen maar Fe3+ en dan worden de mogelijkheden wat uitgebreider.

Alternatief (n.a.v. de opmerking van Fuzzwood): reduceer je Fe3+ met zinkpoeder in zuur milieu (voeg af en toe wat extra HCl toe aangezien er waterstofgas ontstaat) tot Fe2+ en oxideer vervolgens alle Fe2+ met dichromaat + redoxindicator.

Reageer