Springen naar inhoud

CO2

• Log in om te kunnen reageren

Frazer

Frazer

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 12:19

Hallo !

Ik studeer dierenzorg en ben bezig met mijn eindwerk .

Ik behandel in dit eindwerk het onderwerp vogelgriep ( kippenpest ) .

Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van de kippen die getroffen zijn door de kippenpest .

ťťn methode die in Nederland wordt gebruikt is de stallen vol pompen met CO2 .

Hier had ik toch graag wat meer informatie over om hier nog op uit te breiden .

CO2 wordt verkocht in gasfleseen met verschillende inhouden uitgedrukt in liter ( bvb 100 liter enz.)

Zijn de kippen snel dood ?

Stel dat men een stal heeft met een inhoud van 15 m3 hoeveel CO2 zal men dan in de stallen moeten pompen om de kippen die getroffen zijn door de griep op een goede manier te euthanaseren ?

Co2 komt van nature toch voor in het lichaam van een dier als ik het goed voorheb .

Is een dood van de kip door Co2 dan ook opspoorbaar ?

Dank U !

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 31 maart 2009 - 12:25

Wat dacht je van voortaan preventief inenten van risicogebieden? Chemici hebben ook een hart hoor.

Veranderd door Fuzzwood, 31 maart 2009 - 12:26

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 13:13

Wat denk je zelf dat er gebeurt als er teveel CO2 (kooldioxide) in de lucht zit? kijk hier eens naar het verschil tussen ingeademde en uitgeademde lucht.

http://www.gasdetect..._van_lucht.html

De kippen zullen iig niet heel snel dood gaan en geen prettige dood hebben.

Er staat me iets van bij dat zo'n 10% in de lucht dodelijk is voor mensen, dus dan kan je het zelf wel uitrekenen denk ik. Weet niet of dit voor kippen ook geldt.

Veranderd door sradracer, 31 maart 2009 - 13:17

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 13:37

Het voordeel is dat kippen niet erg hoog op hun poten staan en CO2 zwaarder is als lucht waardoor je minder nodig hebt. Echt humaan vind ik het echter niet om de kippen te slachten door gebrek aan zuurstof. Misschien is het humaner (voor in hoeverre het afslachten van kippen dat kan zijn) als je gebruik maakt van CO. Dit hecht zich vele malen beter aan rode bloedcellen dan zuurstof en CO2 waardoor het bij relatief lage dosering al dodelijk is. de kippen worden moe, gaan slapen en dan worden ze niet meer wakker, toch een verschil met in volle bewustzijn vechten en snakken naar lucht.

Het nadeel bij dit soort gassen is dat je ze niet ruikt of ziet. als er dus een lek in je systeem zit dan val jij ook om. (er zijn vast mensen van "wakker dier" die daar dan weer niet over treuren) Dus pas er erg mee op en zorg dat metingen kunt doen en met z'n tweeen bent. 1 binnen en 1 buiten in de frisse lucht die in geval van nood de ander kan helpen. Een kip is sneu maar een mens zo achterlaten maakt op mij meer indruk.

Groeten Jasper

Frazer

Frazer

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 13:47

tja hallo .

Ik ben ook tegen deze vorm van euthanaseren en natuurlijk is preventief injecteren een goede vorm van preventie.

Echter staat echter ergens op internet dat het juist de beste methode is om deze kippen te euthanaseren .

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 maart 2009 - 16:15

Ik vind ook: inenten mag tegenwoordig, dus waarom zijn ze niet ingeŽnt? :x

Maar inderdaad: het is de gangbare methode voor met vogelgriep besmette dieren.

th0tje

th0tje

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 maart 2009 - 17:11

Liever CO gebruiken denk ik, of anders misschien blauwzuurgas?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 01 april 2009 - 06:28

Liever CO gebruiken denk ik, of anders misschien blauwzuurgas?

En dat is diervriendelijk?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

JFeenstra

JFeenstra

• >100 berichten
  • 173 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2009 - 18:02

Het nadeel bij dit soort gassen is dat je ze niet ruikt of ziet. als er dus een lek in je systeem zit dan val jij ook om. (er zijn vast mensen van "wakker dier" die daar dan weer niet over treuren) Dus pas er erg mee op en zorg dat metingen kunt doen en met z'n tweeen bent. 1 binnen en 1 buiten in de frisse lucht die in geval van nood de ander kan helpen. Een kip is sneu maar een mens zo achterlaten maakt op mij meer indruk.

misschien een CO detector, te koop bij bijna alle bouwhandels. Ja ik zeg CO detector niet CO2 detector die trouwens ook te koop zijn bij bijna elke bouwhandel.

over het slachten van kippen. ik weet dat de nederlandse wetgeving het alleen toe staat dieren te slachten voor voedselproductie doormidden van een elektroshock. dit gebeurd naar mijn mening ook met alle dieren die verwijderd dienen te worden. (was dat niet ooit nog net te zien in het journaal toen met die koeien. ze lopen een vrachtwagen in en dan lopen te er zo tegen aan.)

Wat betreft het slachten met CO2 moet ik me aansluiten dat ik ook CO zou gebruiken gezien dat een vriendelijkere dood betekend

Pascallos

Pascallos

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2009 - 23:33

als je cht co2 wil gebruiken
en je wil weten hoeveel liter je nodig hebt,
moet je eerst weten hoeveel gram 1 lter co2 gas is
dan met de dichtheid aantal mol bepalen (44 gr/mol dacht ik uit mijn hoofd)
en 1 mol is ongeveer 24 dm3, 0,024 m3(verbeter me als ik het fout zeg)
15m3 heb je dus 625 mol voor nodig dat is ongeveer 27 kilo
maar er zijn diervriendelijker manieren!!!!

# Moderatoropmerking
Beryllium: denk je er aan dat dit een forum is en geen MSN? Een beetje letten op spelling en zinsbouw zou je posts goed doen.

Veranderd door Beryllium, 02 april 2009 - 06:45

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures