Ik zoek een oplossing

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Ik zoek een oplossing

Hallo, ik hoop dat iemand mij kan helpen op dit forum. Ik zou een opplossing moeten kunnen krijgen van volgende vragen.

1/ Bereken de normaliteit van handelsazijn in de oorspronkelijke fles:• Normaliteit = molariteit (mol/l) = concentratie (de C uit de formule C = n/V)

2/ eenvolgende stappen:• Uit de formule C = n/V kun je het aantal mol NaOH berekenen dat je toegevoegd hebt tot het equivalentiepunt• Equivalentiepunt: aantal mol base (NaOH) = aantal mol (azijn)zuur• Uit het aantal mol azijnzuur kun je vervolgens de molariteit van azijnzuur berekenen a.d.h.v de formule C = n/V (hou ook rekening met de verdunningen die je gemaakt hebt)

3/ Bereken het aantal gram azijnzuur per liter oplossing:• Adhv de formule n= m/M kun je nu uit de molariteit, de massa (aantal gram) per liter berekenen

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ik zoek een oplossing

Dat betekent dat je ook een titratie gedaan hebt, waar zijn die gegevens?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Ik zoek een oplossing

Begin eens met de gegevens die je al hebt, hier te plaatsen. Dit lijkt op de uitwerking van een prakticum, dus je zal vast wel wat data hebben...
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 2

Re: Ik zoek een oplossing

ja inderdaad ik heb volgende gegevens

10ml azijn, dit verdunnen met gedestileerd water in een maatkolfje van 200ml tot aan de merkstreep

Daaruit 10ml pipetteren en daarbij 100ml gedestilleerd water voegen en een 4 tal druppels fenolftaleïne.

Daarna moesten we voordurend schudden en druppel per druppel NaOH toevoegen tot de vloeistof roze bleef. Deze proef moesten we 3 maal herdoen. Daarbij hebben we eens 6ml NaOH toegevoegt, 2de keeer 7ml en 3de keer 7,5ml.

Op de fles van azijn staat 7°

Ik hoop dat ik jullie daarmee kan helpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ik zoek een oplossing

Ok kun jij (daar heb je verder alle gegevens voor) het aantal mol loog halen uit je vebruik en de concentratie van dat loog?

Wat is de reactievergelijking tussen loog en azijnzuur?

Hoeveel mol azijnzuur had je dus?

In welke volume zat dat?

Je hebt 2 verdunningstappen gedaan. De eerste was 10 ml azijn verdunnen naar 200 ml? De 2e was maar 10 ml van die verdunning gebruiken. Kun je met die stappen nagaan wat de concentratie was van die eerste 10 ml azijn?

Reageer