Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 1.816

Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Stel ik los een zout, bijv.NaCLO4 op in 100 ml water.

Er blijkt dat er , bij 20°C, 204 gram oplost.

Zo staat het ook in de tabellen. Echter er is een duidelijke volume-vergroting.

Nu is dit puur theoretisch, maar kloppen de oplosbaarheidstabellen eigenlijk wel?

Of is het eerder een mengbaarheidsfactor?

Ik zou zeggen, neem 100 ml opl. en bepaal dan wat er is opgelost? Of denk ik nu verkeerd?
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

In vervolg op een ander topic, wel een interessante vraag.

Ik denk dat we eens moeten kijken naar de definitie van oplosbaarheid: dat is niets meer en niets minder dan de hoeveelheid stof die je maximaal in een volume oplosmiddel kunt oplossen. Eventuele volumetoenames staan daar los van lijkt mij.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 218

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Eventuele volumetoenames staan daar los van lijkt mij.
Lijkt mij ook. Tenslotte is dit het gevolg van het niet ideaal karakter van de solute in het oplossing. Visa versa, mocht het toch worden meegenomen, dan zou dit bij "krimping" van het volume betekenen dat de concentratie nog geconcentreerder zou worden dan verwacht mag worden na het oplossen van het solute in de vloeistof alléén..... 8-[

Berichten: 252

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Klopt volgens mij inderdaad allemaal. Om te verifieren zou ik voorstellen die 100ml in te dampen, drogen en wegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Klopt volgens mij inderdaad allemaal. Om te verifieren zou ik voorstellen die 100ml in te dampen, drogen en wegen.
En dan? Er gaat sowieso geen solute verloren.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Krimp ken ik oa van water/ethanol mengsels. Dat zal ook wel de reden zijn dat er volume- én gewichtspercentages van zijn.

Hoe dan ook, die volume veranderingen maken concentratie berekeningen er niet makkelijker op.

Dus is 4 gr NaOH opgelost in 100 ml water nu wel of toch niet 1 molair?

Heb het antwoord eigenlijk al, het is aanvullen tot...., dus 1 m is 4 gr /100 ml opl.
LiA

Berichten: 252

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

@ Berillium: Was maar een voorstel. Op die manier vermijd je alle interferenties (fouten van het oplosmiddel (water in dit geval, alsook hydraatwater, kristalwater, ...)

Berichten: 173

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

thionyl schreef:

Dus is 4 gr NaOH opgelost in 100 ml water nu wel of toch niet 1 molair?

Heb het antwoord eigenlijk al, het is aanvullen tot...., dus 1 m is 4 gr /100 ml opl.
ja dit klopt het beste is dus om gewoon 4 gr af te wegen en dan op te lossen in ongeveer 50 ml oplosmiddel tot het volledig is op gelost. Dit is belangrijk omdat je anders fouten van oplossing kan krijgen. vervolgens vul je dit aan tot 100 ml.

Het wordt alleen wel lastig als je stof bij oplossing een temperatuurs verandering ondergaat. Dat moet je ook zien te voorkomen door soms deeloplossingen te gebruiken.

Berichten: 1.816

Re: Wat is eigenlijk oplosbaarheid?

Het maken van molaire oplossingen, op de juiste manier, is al ca 40 jr geleden. Dus echt roestig. Maar er komt weer wat terug in de gedachten. Hoewel NaOH sneller oplost in een ca 50% opl. komt daar zoveel warmte bij vrij dat dat duidelijk invloed heeft. Dus ca 50 ml water in de maatkolf, 4 gr NaOH erbij, dop erop en zwenken en daarna vullen tot de maatstreep. We deden dat toen dagelijks en in 4 decimalen moest er getitreerd worden.

Later kwamen de ampullen en nog later de situatie die ik al schetste ( op school).

Gewoon 4 gr in 100 ml en klaar, er was nu eenmaal geen TOA dus tijd was kostbaar en decimalen niet.

Gek genoeg, toen ik erop ging Googlen, kwam ik deze situatie en zelfs serieuze vraagstelling toch een paar keer tegen. Dus echt in de trand van: je lost 4 gr NaOH op in 100 ml water, wat is de m?

Ben al heel wat gekke dingen op rep's en examens tegengekomen, maar deze blijkt dus ook aanwezig te zijn.

Maar die situatie met de oplosbaarheid zit me toch nog dwars. Tabellen geven best een hoop info, maar nergens staat de max. concentratie. Tenminste, ik heb het nog nergens kunnen vinden.
LiA

Reageer