Te hoog promillage door appels

Moderator: Astro

Te hoog promillage door appels

WARSCHAU - Een Pools politicus die tegen de lamp is gelopen bij een blaastest geeft appels de schuld van de uitslag. Volgens de parlementariër, Marek Lates, had hij er teveel gegeten voordat hij in de auto stapte, meldden Poolse media maandag.


''Ik ben een diabeticus en had daarom een paar appels gegeten. Ik had nooit verwacht dat er alcohol in mijn bloed zat'', aldus Lates, lid van de ultraconservatieve oppositiepartij Recht en Eerlijkheid.


Bij een verkeerscontrole zondag bleek de man 0,7 promille alcohol in zijn bloed te hebben, terwijl een promillage van 0,2 is toegestaan in Polen.


Justitie onderzoekt de zaak. Van gistend appelsap kan cider worden gemaakt, een alcoholische drank.


Bron


Nou is het naar mijn weten inderdaad zo dat het sap van veel vruchten kan gisten (zo heb ik eens vruchtensap met 1,5% in de koelkast gekregen door het te lang te laten staan), maar is dit genoeg om bezopen verklaard te worden? Hoeveel appels heb je daarvoor nodig, en hoe rot/vergist moeten ze geweest zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Te hoog promillage door appels

leugentje is 't geweest.


een appel die aan het vergisten is, is ook aan het verschimmelen en die eet je echt niet.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 281

Re: Te hoog promillage door appels

Bovendien moet je behoorlijk wat appels eten wil het effect merkbaar zijn volgens mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Te hoog promillage door appels

Appelsap is normaal gesproken ca 0.5% alcohol, dit kan best iets meer worden. Maar toch heeft hij dan waarschijnlijk meer dan 20 "wijn"glazen appelsap gedronken....

Berichten: 13

Re: Te hoog promillage door appels

De man zegt een diabeet te zijn. Nu heeft en diabeet met een hyper (een te hoog bloedsuikergehalte) dezelfde acetonachtige uitademingslucht als iemand die alcohol op heeft. Het zijn dezelfde afbraakproducten. Ik kan me zomaar voorstellen dat de alcoholapparatuur hier de mist in gaat. Ik zou er de literatuur eens op na moeten zoeken.

Een bloedproef zou hier uitsluitsel moeten geven.

Berichten: 180

Re: Te hoog promillage door appels

pe1pme schreef: De man zegt een diabeet te zijn. Nu heeft en diabeet met een hyper (een te hoog bloedsuikergehalte) dezelfde acetonachtige uitademingslucht als iemand die alcohol op heeft. Het zijn dezelfde afbraakproducten. Ik kan me zomaar voorstellen dat de alcoholapparatuur hier de mist in gaat. Ik zou er de literatuur eens op na moeten zoeken.

Een bloedproef zou hier uitsluitsel moeten geven.
dit is toch de reden waarom er een bepaald promillage is toegestaan. dit aangezien diabeten meestal nog wel iets van die afbraakproducten/alcohol (aldehyde) in zich heeft. anders had volgens mij de teller al gelijk op 0 gestaan.

Berichten: 173

Re: Te hoog promillage door appels

volgens mij mag je in Nederland aangeven dat je een diabeet bent en dan krijg je een bloed test en die zijn altijd correct. voor de slimmerik je moet het wel kunnen aantonen.

Berichten: 2.399

Re: Te hoog promillage door appels

Wat aantonen? Dat je diabeet bent? Ik dacht dat een positive alcohol test(blaas) altijd gevolgd werd door een bloed monster wat on omstotelijk vast stelt of je onder invloed was of niet. In het geval deze positief uitvalt mag je hem ook nog eens zelf betalen :lol: . Nee ik was het niet, maar een vriend van me wel :twisted:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Te hoog promillage door appels

In NL heet het inderdaad dat een diabeet geen zinvolle blaastest kan doen. Maar als een diabeet een forse hyper krijgt/heeft, dan merk je dat het eerst aan de acetonlucht van de urine. Als de uitademingslucht ook naar aceton ruikt, dan is die diabeet al heel ver heen en eigenlijk ziekenhuisrijp, in ieder geval niet meer rijvaardig.


Mijn zoon van 11 is diabeet en nog weleens wat nonchalant met zijn insuline. Dus af en toe een hypo of een hyper. Hij voelt beide gelukkig wel tijdig zelf aan. Hij heeft echter bij een hyper nog nooit ´ketonen´ in zijn bloed gevonden, laat staan in zijn urine. En dat tekent dat de hyper toch wel fors moet zijn wil er aceton in de urine of uitademingslucht terechtkomen.


Dus: ik ben zeer sterk geneigd om dat diabetesexcuus van die Poolse meneer linea recta naar het ronde archief te verwijzen.

Berichten: 1

Re: Te hoog promillage door appels

Volledig akkoord Marjanne!

De zwaar diabeticus verliest zijn koolhydraten (glucose) via zijn urine, iemand die op zwaar dieet staat en weinig of geen koolhydraten (suikers) eet zal ook, zoals onze diabeticus naar de aceton ruiken omdat hij (zij) vetten (lipiden) gaan verbranden

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Te hoog promillage door appels

Als die ketonen niet in het bloed terecht komen, hoe kunnen ze dan worden gebruikt als brandstof in de hersenen? Dat is wat ik er altijd van begrepen heb: de hersenen werken op glucose, of alternatief op aceton als er geen glucose beschikbaar is. Het lichaam kan geen glucose zelf maken, dus als er een tekort is, zal aceton als brandstof naar de hersenen worden getransporteerd.


Als dit niet juist is, hoe zit het dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Te hoog promillage door appels

rwwh schreef:Als die ketonen niet in het bloed terecht komen, hoe kunnen ze dan worden gebruikt als brandstof in de hersenen? Dat is wat ik er altijd van begrepen heb: de hersenen werken op glucose, of alternatief op aceton als er geen glucose beschikbaar is. Het lichaam kan geen glucose zelf maken, dus als er een tekort is, zal aceton als brandstof naar de hersenen worden getransporteerd.


Als dit niet juist is, hoe zit het dan?
(Wegens vakantie een late reactie).


Of ketonen als brandstof in de hersenen worden gebruikt, weet ik gewoonweg niet. Maar dit staat volgens mij los van het verhaal hier.


Een diabeet krijgt ketonen (waaronder aceton) in zijn bloed als zijn lichaam energie nodig heeft en er onvoldoende insuline in zijn bloed zit om de aanwezige glucose te laten verteren. Die ketonen ontstaan doordat het lichaam als alternatief voor glucose is overgeschakeld op vetverbranding. Die ketonen worden via de urine geloosd. Omdat aceton vluchtig is ontsnapt dit ook wel via de uitademingslucht. Maar de urine is de eerste weg.


Mijn punt is echter dat het lichaam niet zomaar overstapt op vetverbranding. Er is dan al enige tijd geen insuline meer ingebracht. Daardoor zal (tenzij iemand volstrekt koolhydratenvrij eet en drinkt, hetgeen tegenwoordig zelfs met diabetes helemaal niet meer hoeft) het glucosegehalte in het bloed zeer hoog zijn. Dan nu nogmaals: als mijn zoon een forse hyper heeft, dan moet hij zijn bloed (nog niet eens zijn urine...) ´op ketonen controleren´. Maar nog nooit heeft hij ketonen in zijn bloed gevonden. Vandaar mijn stelling dat iemand met aceton in de uitademingslucht bijna ziekenhuisrijp is en in ieder geval niet in staat om te rijden.

Berichten: 28

Re: Te hoog promillage door appels

Marianne , met haar diabetische zoontje , schrijft ;

" in Nederland heet het dat een diabeet geen zinvolle blaastest kan doen ".

Misschien kan iemand de reden zeggen indien dit werkelijk in de verkeerswetgeving zou staan ??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Te hoog promillage door appels

Of dit in de Verkeerswet staat, weet ik niet.

Met de tegenwoordige beschikbaarheid van insuline kan en mag elke diabeet normaal eten en is de blaastest zinvol, net als bij een niet-diabetes.

Vroeger (nog niet zo heel lang geleden) was insuline niet zo breed beschikbaar en moest iedere diabeet ´suikervrij´ eten. Toen trad het fenomeen van aceton in de uitademingslucht veel meer op en kon de blaastest niet 100 % zuiver worden uitgevoerd bij diabetici.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Te hoog promillage door appels

De verkeerswet meldt alcohol in artikel 8, 123b en 164. Geen van drie meldt iets over ketonen. Maar er staat wel steeds een grens voor de hoeveelheid alcohol in de uitgeademde lucht, en niet hoe die moet worden gemeten. In 164 wordt nog iets geschreven over een situatie waarbij niet gemeten is, maar er wel een "ernstig vermoeden" bestaat van overtreding.


Zie http://wetten.overheid.nl/

Reageer