[scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 28

[scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Goedenavond iedereen,

Voor een verslag van een practicum waarbij we moesten destilleren, wordt ons de volgende vraag gesteld (het betreft een gewone destillatie met een gewone waterkoeler):

"Wat weet je over de doorstroomsnelheid van het koelwater in de waterkoeler?

Zou je waterbesparend werken door 2 koelers in serie te plaatsen?

Motiveer je antwoord!"


Nu dacht ik dat het koelwater in de waterkoeler zich tegen een relatief hoge snelheid verplaatst, in die zin dat het relatief weinig tijd krijgt om warmte uit te wisselen met het gasvormige destillaat. Het lijkt me ook niet dat het in serie plaatsen van twee waterkoelers achter mekaar een echt voordeel oplevert, maar ik kan geen reden bedenken waarom niet (misschien omdat dan de verliezen in de koelers te groot worden?)...

Kan iemand me hierbij alsjeblieft helpen?

Berichten: 281

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Sorry, verkeerd gelezen...

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Heel snel moet het koelwater niet stromen. En dat is logisch als je naar de specifieke warmtecapaciteit van water en waterdamp kijkt. De warmtecapaciteit van water is veeeeeel groter dan die van de damp. Er is dus niet zo veel koelwater nodig om damp te condenseren. Het contactoppervlak vergroten (door 2 koelers te gebruiken) lijkt me veel efficiënter.

Berichten: 28

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Het contactoppervlak vergroten (door 2 koelers te gebruiken) lijkt me veel efficiënter.
Bedoel je hiermee dat het antwoord op de vraag "Zou je waterbesparend werken..." ja is? Of bedoel je eigenlijk dat deze twee koelers in 'parallel' moeten staan?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

epiphonix schreef: Het contactoppervlak vergroten (door 2 koelers te gebruiken) lijkt me veel efficiënter.
Bedoel je hiermee dat het antwoord op de vraag "Zou je waterbesparend werken..." ja is? Of bedoel je eigenlijk dat deze twee koelers in 'parallel' moeten staan?
Tuurlijk is het waterbesparend.

2 koelers in serie is voldoende. Het temperatuursverschil tussen serie en parallel is nihil.

Berichten: 1.816

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Denk hetzelfde. Koelers in serie geeft een dubbel contactopp. en dus kan de waterstroom minder. Alleen moet je zuurkast er wel op berekend zijn. En koelers parallel, dat soort glaswerk bestaat volgens mij niet eens.

Maar veel zal afhangen v/h kookpunt v/d te destilleren stof. Als je ether wilt destilleren zal je waterstroom groter moeten zijn dan dat je bijv. tolueen gaat dest. Ook zomer en winter kan uitmaken op de koelingsefficiëntie. Als je echt water wilt besparen, dan zou je je koelwater extra moeten koelen met ijs of zo. Dan zou je zelfs in een gesloten circuit kunnen koelen en nog meer besparen.
LiA

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

En koelers parallel, dat soort glaswerk bestaat volgens mij niet eens.
Gewoon 2 leidingswaterkranen ;)

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

thionyl schreef: En koelers parallel, dat soort glaswerk bestaat volgens mij niet eens.
Gewoon 2 leidingswaterkranen ;)
moet je die wel in je zuurkast hebben

en de meeste zuurkasten hebben voor zover ik weet maar 1 waterkraan om je slangen op aan te sluiten

Berichten: 173

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

epiphonix schreef:
thionyl schreef: En koelers parallel, dat soort glaswerk bestaat volgens mij niet eens.
Gewoon 2 leidingswaterkranen ;)
moet je die wel in je zuurkast hebben

en de meeste zuurkasten hebben voor zover ik weet maar 1 waterkraan om je slangen op aan te sluiten
euhm....slangsplitters (van die kleine plastic dingen die je voor 10 eurocent kan kopen)

Berichten: 1.490

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

dat zou kunnen ja ;)

wij hebben ook wel eens 2 waterkoelers moeten gebruiken voor een proef en hadden deze gewoon in serie staan, deze proef is gewoon geslaagd dus waarom parallel als in serie dezelfde resultaten worden gehaald?

Berichten: 915

Re: [scheikunde] Waterkoeler bij destillatie

Ik koel na het brouwen van bier het vocht met putwater. Het temperatuursverschil vóór de koeler en na de koeler is bijna niet merkbaar omdat het debiet relatief hoog ligt. Ik heb ondertussen wel een heel systeem van "in serie" koelen, dus om nu per sé in parallel te gaan koelen... hmm hmm :-k

Reageer