Springen naar inhoud

[scheikunde] Electrolyse chroom(III)nitraat

• Log in om te kunnen reageren

mirkku

mirkku

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 april 2009 - 20:54

Je elektrolyseert een Chroom(III)nitraat oplossing in een bekerglas met koolstofelektroden. op de negative elektrode neem je een aanslag waar. Bij de positive ontstaat gas.

- Welke 2 halfreacties vinden plaats? en bij welke elektrode?

- Hoe verandert de Ph-waarde tijdens de elektrolyse?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 april 2009 - 21:18

Dit is geen huiswerkforum

Wat voor ionen heb je in je oplossing zitten? Kunnen deze geoxideerd danwel gereduceerd worden? Wat zijn de halfreacties van deze stoffen?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 april 2009 - 06:28

# Moderatoropmerking
Bedenk je de volgende keer even een normale titel voor je vraag? 'Help me!' komt nou niet erg dekkend over 8-)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 april 2009 - 12:53

Vraag: Gaat het om chroom(III)sulfaat of chroom(III)nitraat? Beide worden genoemd.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 02 april 2009 - 13:44

Vraag: Gaat het om chroom(III)sulfaat of chroom(III)nitraat? Beide worden genoemd.

Sorry, mijn schuld :oops: ik heb de topictitel aangepast en daarin een fout gemaakt...

In de startpost wordt gesproken over chroom(III)nitraat, de starter heeft het nooit over chroom(III)sulfaat gehad.

Mea culpa. Ik heb het aangepast.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 april 2009 - 12:35

De nitraationen kunnen wel aan de kathode gereduceerd worden. Daarbij is er pH verhoging. Ook vanwege de gelijktijdige waterstofvorming. Ik verwacht dan ook een aanslag van chroom(III)hydroxyde op de kathode, tengevolge van een hydrolysereaktie.
Aan de anode krijg je zuurstofvorming, vergezeld van pH verlaging.

Ik ga er van uit dat je nu de bijbehorende reaktievergelijkingen zelf wel kunt vinden.

Een reduktie tot Cr(II)- ionen vind onwaarschijnlijk vanwege de grote stabiliteit van de gehydrateerde Cr(III)- ionen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 april 2009 - 12:39

Ik denk dat de TS niet meer terugkomt, omdat hij/zij verwachtte binnen de minuut een compleet antwoord te krijgen omdat het voor die dag morgen af moest.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures