Springen naar inhoud

Schema Biodiesel process

• Log in om te kunnen reageren

StickyLou

StickyLou

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2009 - 12:59

Goedendag iedereen,

Ik ben een tijdje terug voor mijn eindwerk naar Bioro in Gent geweest, een biodiesel raffinaderij. Het was daar enorm tof en interessant. Ik heb er zelfs veel uitleg en informatie meegekregen.

hier is het schema dat ik gekregen heb over de productie van biodiesel. Ik begrijp het schema bijna volledig buiten enkele kleine zaken.
Geplaatste afbeelding

De glycerine, samen met andere polaire stoffen zoals methanol en water, uit reactor 1 gaan naar de destillatietoren om gescheiden te worden in zuiver methanol en een glycerine/water mengsel. Waarom wordt er hier nog vooraf zoutzuur aan toegevoegd?
Later wordt bij de glycerine en water nog Natriumhydroxide aan toegevoegd. Waarom?
Bij de biodiesel wordt voor het wassen nog zoutzuur aan toegevoegd dit is voor de pH als ik me niet vergis.
Wat betekenen die rondjes met een pijl door?

Het zijn wat onnozele vraagjes maar ik vind er niet veel uitleg voor. En tot zo ver mijn kennis reikt zal ik er niet gauw een oplossing in vinden.

Kunnen jullie mijn helpen?

Groeten

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2009 - 13:51

Over het HCl: het is jammer dat je de katalysator niet weet. Ik kan me het gebruik van HCl voorstellen als die katalysator gewoon loog is. Er treedt dan neutralisatie op, en het is zo mogelijk eventuele vetzuren onoplosbaar te maken. Zodra de polaire kop een proton erop geramd krijgt (R-COO- + H+ --> R-COOH) is die niet meer oplosbaar in water. Het nut daarvan zie je in de stap waar dus echt fat afgescheiden wordt. Eenzelfde verhaaltje geldt dan ook voor die waskolom waar de biodiesel gescheiden wordt van alle andere stoffen.

Je wil natuurlijk geen extreem zuur afvalproduct, daarom wordt dit naderhand geneutraliseerd met loog.

Die rondjes met pijl staan voor pompen.

StickyLou

StickyLou

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2009 - 14:07

Zozo, dat is een handige uitleg en daar kan ik wat logica en structuur in terug vinden.
Ik vermoed dat ze inderdaad loog gebruiken als katalysator. Het staat ook nergens in de papieren en dat heeft hij me niet vertelt. Ik heb het ook niet gevraagd omdat ik er eigenlijk een beetje vanuit ging dat het loog was.

Hartelijk bedankt.

sarin

sarin

• >25 berichten
  • 32 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 14:03

Ik heb in het verleden op kleine schaal geŽxperimenteerd met het produceren van biodiesel.
Hierbij werden kleine hoeveelheden zwavelzuur gebruikt als katalysator..
Dit steekt echter wel vrij nauw.. bij een te grote hoeveelheid zwavelzuur dan treedt er verzeping op.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures