Kogellagerfabricage?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

Kogellagerfabricage?

Hoe wordt een gewoon kogellager gefabriceerd? Ik vraag me,nl.af hoe ze de kogels tussen de buiten en binnenring krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Kogellagerfabricage?

De kogeltjes in een kogellager zitten allemaal vast aan een ijzer draadje.

Daarna is het gemakkelijk om de ringen om de kogels te doen.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Kogellagerfabricage?

Tuv0k schreef:De kogeltjes in een kogellager zitten allemaal vast aan een ijzer draadje.

Daarna is het gemakkelijk om de ringen om de kogels te doen.


Verklaar je nader, ik zie niet hoe het aan elkaar koppellen van de kogels kan helpen. De ruimte tussen binnen- en buitenring is beperkt (de eerste paar kogels zul je er in kunnen krijgen maar dan...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Kogellagerfabricage?

Dit is nog erger dan hoe de pinda in het midden van de m&m komt :wink:

Even denken.. een doorsnee kogellager bestaat uit

een buitenring met een hol loopvlak

kogeltjes in een kooi

binnenring met een hol loopvlak

tussenstof (vet)

Ik weet niet hoe veel kogels het zijn. Voor een balhoofdlager weet ik dat geldt dat je hem vol doet en er eentje uit moet halen.. of dat met een kogellager hetzelfde is weet ik niet, maar dan nog zit je met een stijve metalen kooi die je dus niet even dubbel kan vouwen..

Hm..

lagerschalen bestaan volgens mij ook niet uit delen want dan heb je het probleem van overgangs-oneffenheden.. dan kun je nooit mooi lopende precisielagers produceren denk ik.

zoek-zoek

Afbeelding Groeven in de lagerschalen en de kogels zijn ingesloten in een stevige kooi zo te zien.

Deze zijn trouwens ook leuk: http://iec.skf.com/c01_nl.htm

Afbeelding

Afbeelding
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Kogellagerfabricage?

Het bovenste lager is een echt kogel lager, de onderste 2 zijn rollagers waar je de rollen via de zijkant er nog wel in kan drukken.

Het kogellager (1e plaatje) heeft vrij weinig kogels. Als je alle kogels aan een kant tegen elkaar aan legt heb je denk ik nog wel genoeg ruimte om de binnen ring om de buitenste te drukken. Geen probleem dus.

Maar hoe zit het met een kogellager met alleen kogels (dus zonder het afstandhouderbeugeldingetje dat er naderhand in gezet is...

mmm....

Re: Kogellagerfabricage?

Nee, ik heb het niet over rollagers,naaldlagers of kogellagers waarvan de kogels dmv een kooi op afstand gehouden worden.

Maar wel over een gewoon open lager waar de kogels tegen elkaar liggen.

Dus geheel gevuld met kogels. Ra Ra

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Kogellagerfabricage?

Ad, dat stond dus al in mijn laatste bericht, maar ik heb eens wat navraag voor je/me gedaan, maar die bestaan dus niet! Dacht zelf eerst ook van wel, maar de kogellagers die jij en in bedoelen hebben altijd een 'afstandhoudkooiding' en zitten nooit tegen alkaar aan (zoals bv in een naaldlager) (tenzij het een konisch lager is zoals in het balhoofd van je fiets)

groeten

Berichten: 17

Re: Kogellagerfabricage?

je hebt ook kogellagers die helemaal vol zijn hoor, maar ik weet niet hoe ze die er in krijgen, ja, misschien dat het helpt om de kogels koud te maken en de buiten ring heet, maar ik denk niet dat dat de oplossing is

Re: Kogellagerfabricage?

Kan me niet voorstellen dat ze normale of grotere wentellagers zonder kooi maken. De kogels hebben smering tov de buiten en binnenring door het wig-principe. Alleen dit principe werkt nooit als twee kogels tegen elkaar aankomen, het smeermiddel wordt meteen verdreven en er is dus metallisch contact tussen de kogels. Daarbij is het contactoppervlak zeer klein en de druk dus erg hoog wat hoge slijtage tot gevolg heeft. De kogels worden dan binnen de korste keren dobbelstenen.

Bij kleine lagers (voor bijv electronica app.) zou het wel kunnen vanwege de lage belasting. Denk dat ze bij die afmetingen de lagers gewoon ineen persen.

Re: Kogellagerfabricage?

De buitenste verhitte schaal wordt met een pers om om de onderkoelde binnenschaal met kogels heen gekrompen. Domme kracht dus. :shock: ;)

Re: Kogellagerfabricage?

De kogels worden door een kooi (kunststof of metaal) op afstand gehouden.Verwijder die kooi en schuif de kogels tegeneen en het lager kan uiteen.Bij lagers met veel kogels is er een groef opzij waar men het lager langs vult met kogels.

Re: Kogellagerfabricage?

De binnenring wordt

uit het midden in de

buitenring geplaatst

om kogels toe te voegen.....de binnenring teruggeschovende kogels worden

verdeeld en de uit

twee delen bestaande

plaatstalen kooi op de

kogels gezet waarna

de kooi wordt samengeklonken

Uiteraard gebeurt dit in een volautomatisch proces met toevoeging

van de juiste hoeveelheid vet en eventuele afdichtingen.Klik hier om een filmpje te bekijken (van ca. 5 minuten), hoe een kogellager wordt geproduceerd.

Het filmpje is engelstalig (bron: NTN Canada) en kan worden bekeken met Windows Media Player of Real Player.

Om het filmpje op de harde schijf op te slaan, klik dan met de rechter muisknop hier en selecteer - Doel opslaan als -

Het wmv bestand is ca. 14MB groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Kogellagerfabricage?

Klik hier om een filmpje te bekijken (van ca. 5 minuten), hoe een kogellager wordt geproduceerd.


Helaas ben je vergeten om de link toe te voegen... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Kogellagerfabricage?

Dank zij de NTN Canada vermelding:

http://www.ntn.ca/news12-2.htm

Reageer