Dampen bij het maken van loog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Dampen bij het maken van loog

Onder zeepmakers is het een bekend fenomeen en in zeepboeken staat het regelmatig: bij het maken van loog (door het oplossen van natriumhydroxide in water) kunnen giftige dampen ontstaan.

Ook op de fles gootsteenontstopper (99% natriumhydroxide) staat het: er kunnen schadelijke dampen ontstaan.

Even nadenkend zou ik niet weten welke gevaarlijke dampen. Misschien dat er wat natriumhydroxide als aerosol de lucht in gaat, misschien ontstaat er wat ozon, misschien nog iets anders.

Uit ervaring ken ik het ook niet, ik maak regelmatig natronloog, de laatste keer maar eens flink gesnoven: niets.

Zie ik nog iets over het hoofd, of is het gewoon een broodje aap verhaal?
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 840

Re: Dampen bij het maken van loog

Ozon??? Hoe zou hier ooit ozon moeten ontstaan?

Ik heb hier ervaring mee. Bij het oplossen van natriumhydroxide in water wordt de oplossing erg heet, en gaat dampen (net als water van 80C ook dampt). Er wordt ook wat opgelost NaOH 'meegetrokken'. Dit kan flink irriteren, nog een stukje erger dan zoutzuur-damp. Ik moest gelijk hoesten na het inademen van deze damp.

Berichten: 27

Re: Dampen bij het maken van loog

Inderdaad, NaOH-aerosolen. Ook Ba(OH)2 geeft dezelfde vervelende ervaring als je het met een ammoniumzout wil laten reageren (de bekende cold-pack proef).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Dampen bij het maken van loog

Jor schreef: Ozon??? Hoe zou hier ooit ozon moeten ontstaan?
Ach, je zoekt naar een verklaring en dan gaan je gedachten ook wel eens in onwaarschijnlijke richtingen ;)

Er is uiteraard ook zuurstof aanwezig, NaOH is lekker reactief, er zit altijd wel wat zuurstof in het water (tenzij je het net gekookt hebt oid) en anders wel boven het water.

Maar goed, de aerosol vorming ligt dus meer voor de hand.

Verklaart meteen waarom ik daar weinig last van heb, ik los het rustig, beetje bij beetje op. Dat betekent dus wat minder oploswarmte en wat minder vorming van waterdamp.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 3.145

Re: Dampen bij het maken van loog

Inderdaad, het probleem heb je alleen wanneer de oplossing erg heet wordt. Rustig oplossen en de tijd nemen is het beste wat je kunt doen, dan heb je geen last van die corrosieve aerosol.

Reageer