Springen naar inhoud

[scheikunde] Beta- amylase

• Log in om te kunnen reageren

Biotech86

Biotech86

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 april 2009 - 19:52

Hallo,

Ik ben bezig met het voorbereiden van een toets, de toets gaat over koolhydraten en enzymen betrokken bij het brouwen van bier.
Ik weet dat de alfa en beta amylases het zetmeel afbreken tot kleinere glucose- eenheden.
Wat mij nog onduidelijk is is vanaf welke uiteinde beta-amylase het zetmeel splitst. Tijdens colleges heeft een docent uitgelegd dat deze begint vanaf het reducerend uiteinde, maar in vele literatuur staat dat de beta- amylase juist vanaf het niet- reducerend uiteinde zetmeel begint te splitsen. 8-[
Wij kan mij vertellen of mijn docent wel of niet gelijk heeft?

b.v.d,

Biotech86

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 10:08

Bij mijn weten knipt het enzym steeds de eennalaatste glycosidische binding aan het niet-reducerend uiteinde (dus de kant met de vrije C4-OH): er komt dan telkens een molecuul maltose vrij.

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 10:51

Amylase op wikipedia...

Alfa-amylase was trouwens het eerste amylase dat ontdekt werd (alfa, beta, gamma...).

Biotech86

Biotech86

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 10:56

Oke bedankt voor je reactie, kwam net een afbeelding tegen waarop het allemaal wat duidelijker werd, hij begint idd aan het niet-reducerende uiteinde, maar knipt op de c1, wat dan wel reducerend is?
Ik denk dat mijn docent het dan zo bedoelt heeft.

groetjes,
Biotech86

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures