goud elektrolyt

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

goud elektrolyt

Heb enkele vragen ivm goud elektrolyt. Ik gebruik dit vooral voor het aanbrengen van dunne laagjes goud op metalen voorwerpen.

Momenteel koop ik het elektrolyt aan via internet. Zo'n 23€ voor 100ml

Ik heb al eens gedacht om het zelf te bereiden, maar heb hiermee weinig ervaring.

Ik dacht dat het goud word opgelost in koningswater nl 1/3 salpeterzuur en 2/3 zoutzuur als ik me niet vergis. Iemand nog enige tips hierbij?

Als er iemand nog een hoeveelheid elektrolyt heeft ben ik wel bereid deze over te kopen.

groeten.

Berichten: 840

Re: goud elektrolyt

Ik kan je niet helpen met het elektrolyte zelf, hier heb ik geen verstand van. Wel kan ik vertellen dat koningswater een 3:1 mengsel is van geconcentreerd zoutzuur en geconcentreerd salpeterzuur.

Berichten: 1.379

Re: goud elektrolyt

Via het oplossen van goud in oxydatieve zuren krijg je niet zomaar een geschikte electroliet om te vergulden.

Het vergulden gaat alleen goed vanuit een gecomplexeerd goudion. Met een goud-cyanide complex gaat dat het beste. Er zijn echter ook minder giftige, cyanidevrije goudbaden in de handel. Dan wordt er een ander goudcomplex gebruikt.

Welke eisen stelt U aan Uw goudlaag? Er zijn ook goudbaden die een goud-cobalt legering ( met heel weinig cobalt) afscheiden die veel harder is dan zuiver goud. Vooral voor electrotechnische doeleinden als schakelaars en stekkers.

Het zelf ontwikkelen van zoiets als gebruiker is echter heel moeilijk. Om dunne lagen te kunnen gebruiken moet er bovendien een lage porositeit zijn om via dunne lagen tot een lage kontaktweerstand te kunnen komen. Het zuivere goud is heel zacht en slijt bij stekkers en schakelaars gemakkelijk.

Als het niet voor electrische kontakten is geeft men de voorkeur aan lagen van een goud-zilver legering.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 5

Re: goud elektrolyt

Het is vooral voor decoratieve doeleinden dat ik het gebruik.

Ik kan geen extra info vinden over het elektrolyt dat ik gebruik.

Ik heb zo'n hobbysetje gekocht op deze site.

http://www.dehobbysite.nl/basisset-galvaniseren-p-28444.html

Berichten: 311

Re: goud elektrolyt

Probeer eens de site www.technic.com. Dit bedrijf maakt commerciele plating baths voor jouw doeleinden. Misschien leveren ze aan particulieren (vragen kan geen kwaad, toch?).

Reageer