Springen naar inhoud

eutectic halt

• Log in om te kunnen reageren

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 april 2009 - 21:23

Hoi Allemaal,

Ik heb een vraag over de zogenaamde Eutectic halt.
Stel ik heb een mengsel van twee metalen welke ik afkoel tot het eutectic punt. Neem hierbij aan dat de metalen in vaste vorm onderling niet oplosbaar zijn.
Wanneer je dit plot t.a.v. de tijd, zal hier bij het eutectic punt een horizontale lijn uitkomen, zoals dit ook voor een zuivere stof het geval is. Maar... waarom is deze lijn horizontaal (=smeltpunt)? Komt er géén warmte vrij als gevolg van het vast worden van dit mengsel (-Enthalpy of Fusion?)

Just wondering.... 8-)

Luders

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 april 2009 - 21:55

Ken je het verband tussen vrijheidsgraden en fasen?

F = C - P + 2

F is vrijheidsgraden

C is aantal stoffen (Een oplossing met equimolaire hoeveelheden kaliumnitraat, kaliumchloride, natriumnitraat en natriumchloride in water, kan ik maken met alleen kaliumnitraat, natriumchloride en water, aantal verschillende stoffen is dus 3)

P is fasen

Een vrijheidsgraad is iets dat ik kan instellen, zoals temperatuur, druk, en componenten.

Bij een mengsel van 2 metalen heb ik dus 2 stoffen: C = 2. Ik heb ook 2 fasen, vloeibaar en vast P = 2. F is dus ook 2. De druk en samenstelling heb ik al gekozen. De vrijheidsgraden zijn nu op, de temperatuur moet hierdoor gelijk blijven. Zodra alles gestold is, komt een vrijheidsgraad vrij omdat het aantal fasen met 1 is verminderd. Pas nu kan de temperatuur weer dalen.

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 09:41

Ken je het verband tussen vrijheidsgraden en fasen?

De gibsregel... hier had ik inderdaad nog niet aan gedacht. :oops: Maar toch... het klopt toch dat er energie vrijkomt wanneer een vaste stof wordt gevormd? Tenslotte ga je naar een stadium dat energetisch gunstiger is.... Hoe kan het dan dat deze energie die vrijkomt niet bijdraagt aan temperatuursverhoging?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 april 2009 - 12:14

Die energie wordt alleen afgegeven aan de omgeving, omdat die kouder is dan je systeem. Het systeem heeft OVERAL dezelfde temperatuur, en je kunt iets niet opwarmen met iets anders dat precies even warm is.

Veranderd door Fuzzwood, 07 april 2009 - 12:15

Luders

Luders

• >100 berichten
  • 218 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 18:14

Die energie wordt alleen afgegeven aan de omgeving, omdat die kouder is dan je systeem. Het systeem heeft OVERAL dezelfde temperatuur, en je kunt iets niet opwarmen met iets anders dat precies even warm is.

Kijk, daar heb je een punt :D Zo had ik daar inderdaad nog niet over nagedacht!

Thnx!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures