[scheikunde] aluminium-ionen invloed?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] aluminium-ionen invloed?

Ok, ik ben een praktische opdracht aan het maken en ik ben nu bij de vragen (gelukkig:P) en een van die vragen is Soms bevat wijn aluminium ionen; heeft dat invloed op de bepaling? motiveer.

Ik zal even uit leggen wat we gedaan hebben.

Ethanol reageert met kaliumdichromaat in zuurmilieu; eronstaat daarbij ethanal.

We brengen de alcohol oplossing in contact met overmaat dichromaat daarna wordt het restant dichromaat colorimetrisch bepaalt.

dus wat denken jullie? Ik dacht eerst zelf van niet. maar ik ben nu toch aan twijfelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aluminium-ionen invloed?

Ja motiveer eens :P Welk oxidatiegetal heeft het aluminium in wijn? Kan dat nog verder stijgen? Heeft dat dan invloed?

Voor de rest klopt je werkwijze wel. Je volgt het protocol van een terugtitratie overigens.

Stof X reageert met een bekende overmaat A.

Het resterende A wordt met B bepaald.

aA = bB + xX

De kleine letters hebben verband met de reactievergelijkingen. Hoe staat stof X tegen A tegen B?

Berichten: 6

Re: [scheikunde] aluminium-ionen invloed?

hmm goeie daar had ik echt totaal nog niet aan gedacht! wel raar dat er nog iemand denkt ha scheikunde daar ga ik om 0:27 eens aan beginnen XD maar goed bedankt ik ga er nog even over nadenken en mocht ik er echt niet uitkomen dan kan ik altijd nog even verder vragen.

ik heb wel de reactie vergelijk btw ik ben nog niet zo dom XD

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] aluminium-ionen invloed?

Klopt, ik wil alleen maar zeggen dat je die te alle tijden nodig hebt bij dit soort vragen.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] aluminium-ionen invloed?

sorry het was laat XD ik wilde niet gemeen overkomen :)

Reageer