[scheikunde] analytische Chemie: titreren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 141

[scheikunde] analytische Chemie: titreren

Een opgave analytische Chemie:

Een oplossing werd bereid door het samenvoegen van 25,00 ml 0,08820 mol/l H3PO4 en 20,00 ml 0,1030 mol/l NaH2PO4 . Welk volume NaOH 0,1130 mol/l is er vereist om dit mengsel te titreren.

a) Ten opzichte van methyloranje (19,51 ml)

b) Ten opzichte van fenolftaleïne (57,26 ml)

Een fluitje van een cent zeggen we dan, het antwoord staat er naast. De vraag is natuurlijk hoe er aan die correcte oplossing gekomen wordt.

Natuurlijk ben ik zelf al aan de slag gegaan, en weet ik ondertussen dat dit een buffermengsel is en dat je ook de bufferformule voor de pH zou kunnen gebruiken. Het probleem is dat ik niet weet wat het precies wil zeggen om te titreren ten opzichte van methyloranje en fenolftaleïne. Tot welke pH wordt er getitreerd met die indicatoren?

Bij voorbaat dank !

Berichten: 111

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Tabel 52 uit binas geeft aan waar het omslagpunt van deze indicatoren zichbevind.

FFT wordt getitreerd tot de eerste verkleuring

Methylorange wordt getitreerd tot het mnidden van het omslag gebied.

Nu weet je de pH en dus de concentratie H+ en dan kom je er denk ik wel uit

succes jasper

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

pKa van fosforzuur = 2,12

Eindpunt van FFT= 8,0

Eindpunt van M.O.= 3,8

pH van een buffer:

pH= pKa+Log(Cb/Cz)

Door toevoegen van een base en ten opzichte van M.O.

pH=pKa+Log((0,00206mol+X)/(0,002205-X))=3,8

=> X=0,0021178mol => 18,7416 ml (Fout ?)

Ten opzichte van FFT

pH=pKa+Log((0,00206mol+X)/(0,002205-X))=8,0

=> X=0,002205mol => 19,51 ml ( Dit is de oplossing voor M.O. ????)

Wat is hier aan de hand 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Welke pKa vul je hier in?

Bij fenolftaleïen heb je niet meer te maken met H3PO4/H2PO4-, maar met HPO42-/PO43-.

Ik denk dat je de formule bij fenolftaleïen niet zo kunt gebruiken...

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Welke pKa vul je hier in?

Bij fenolftaleïen heb je niet meer te maken met H3PO4/H2PO4-, maar met HPO42-/PO43-.

Ik denk dat je de formule bij fenolftaleïen niet zo kunt gebruiken...
Inderdaad bedankt. Ik probeer het opnieuw...

Maar voorlopig verklaart het nog niet al mijn vreemde waarden...We zullen zien

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Eindpunt van FFT= 8,0

Eindpunt van M.O.= 3,8


Als dit zo is (kan het niet zo snel nagaan), dan vind ik jouw waarden helemaal niet vreemd en alleszins verklaarbaar. 8-[

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Door logisch na te denken weet ik dat Marjanne gelijk heeft men moet opletten met de pKa.

Maar ook door dit aan te passen kom ik niet tot de juiste oplossingen.
QUOTE

Eindpunt van FFT= 8,0

Eindpunt van M.O.= 3,8

Als dit zo is (kan het niet zo snel nagaan), dan vind ik jouw waarden helemaal niet vreemd en alleszins verklaarbaar.
Bedankt voor het vertrouwen :P maar deze waarden kunnen niet juist zijn door de reden die je zelf aanhaalde.

Wat ik vreemd vind is dat het logaritme van 0 genomen wordt bij de juiste waarde (bv. 19,51 ml)

Of zijn de zogezegd juiste oplossing nog zo juist niet? ( 8-[ De kans is klein maar stel je voor)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Rub ik krijg steeds het gevoel dat je niet in de gaten hebt welk zuur/base-evenwicht er heerst bij het omslagpunt van M.O. en dat van FFT.

Welk evenwicht heerst er bij het omslagpunt van M.O.?

Welk bij dat van FFT?

Welke "omslagpunten" zijn er bij deze titratie m.b.v. FFT al geweest (die je niet hebt kunnen waarnemen omdat FFT op dat punt geen kleurswijziging heeft)?

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Oké, laten we daar mee beginnen...

Ik denk dat er bij het omslagpunt van M.O. volgende evenwicht bestaat: H3PO4 / H2PO4-

Bij het omslagpunt van FFT is dit: H2PO4- / HPO42-

Dus eerst wordt de bovendste titratie afgewerkt (met FFT nemen we dat niet waar) en dan de onderste die wel wordt waargenomen doordat FFT dan van kleur veranderd (roze/paars wordt)

Ondertussen ben ik niet meer 100% zeker dat het zo in elkaar zit.

Klopt dit?

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Juist???

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

Dit blijkt niet de specialiteit te zijn van het chemieforum...

Ik weet dat jullie dergelijke berichten liever niet zien (druk zetten is nooit goed), maar ik denk dat het na meer dan een maand wachten op een antwoord toch nog eens tijd is om wat hulp los te peuteren bij jullie.

:-k

Kan er mij iemand verder helpen?

Berichten: 183

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

pH berekeningen is heel lang geleden bij mij, maar volgens mij is het zo op te lossen:

Afbeelding

Ik heb voor te beginnen de curve is softwarematig laten berekenen, en daaruit blijkt dus dat de gegeven oplossingen gelden voor de equivalentiepunten.

Het is dus de bedoeling dat je de 2 equivalentiepunten gaat bepalen van de titratie van het mengsel, maar u niet moet focussen op het exacte omslagpunt van de indicators. Die staan er enkel bij omdat die toevallig in dat gebied omslaan van kleur.

Snap je?

Voor het eerste equivalentiepunt zal je dus voor elke mol H3PO4 aanwezig 1 mol NaOH moeten toevoegen.

# mol H3PO4 = 0.0882M * 25mL = 0.002205mol

Zoveel mol NaOH moet je dan ook toevoegen, dat geeft dus:

0.002205mol NaOH = 0.1130M * x mL ---> x = 19.513mL

Voor het tweede equivalentiepunt zal nu elke mol NaH2PO4 aanwezig 1 mol NaOH moeten toegevoegd worden.

# mol NaH2PO4 = initieel aanwezig + gevormd door deprotonatie van H3PO4

# mol NaH2PO4 = (0.1030M * 20mL) + 0.002205 mol

# mol NaH2PO4 = 0.00206 + 0.002205

# mol NaH2PO4 = 0.004265 mol

Zoveel mol NaOH moet je dan ook toevoegen, dat geeft:

0.004265 mol NaOH = 0.1130M * x mL --> 37.743 mL

Nu had je voor het eerste equivalentiepunt al 19.513mL toegevoegd, dus dit moet er nog bij en dan krijg je:

totaal volume NaOH = 37.743 + 19.513 = 57.256mL

Berichten: 141

Re: [scheikunde] analytische Chemie: titreren

En titreren t.o.v. methyloranje is (in dit geval) een synoniem voor titreren tot het eerste equivalentiepunt.

Ik denk dat ik het hiermee begrijp.

Met methyloranje kan je alleen het eerste omslagpunt zien, dus is titreren met methyloranje titreren tot het eerste punt.

Voor NaOH is dit tot het tweede punt, opgelet je moet het eerste punt mee verrekenen.

Het is makkelijker dan ik dacht. Je hebt helemaal geen formule voor de pH van een buffer nodig. We berekenen volumes en geen pH's.

De standaard formule voor titreren is voldoende, en de eindpunten van de indicatoren moeten ook niet verrekend worden, ze geven alleen een indicatie van welk(e) equivalentiepunt(en) ze aantonen.

Vreemd, na heel wat rommelen en wachten komt er bijna uit het niets een antwoord dat de hele boel in een paar stappen oplost.

Erg bedankt Belgjm !!!!

pH berekeningen is heel lang geleden bij mij, maar volgens mij is het zo op te lossen:
Je bent het blijkbaar niet verleerd Afbeelding

Reageer