Springen naar inhoud

[scheikunde] Kleuren van coupes

• Log in om te kunnen reageren

Fleurrrrr

Fleurrrrr

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 15:22

Voor mijn practicum moet ik de volgende vraag beantwoorden:
Beredeneer waarom de ORO kleuring (kleurt vetdruppels oranje) op vriescoupes moet worden uitgevoerd en niet op paraffine coupes.

Nu weet ik dat paraffine een vergelijkbare stof is als vet.. En dat wanneer je zult gaan deparaffineren (met ethanol) je waarschijnlijk ook het vet verwijdert.
Maar het achterliggende mechanisme begrijp ik niet! Iemand die kan helpen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2009 - 15:46

Je probleem is me niet helemaal duidelijk. Je eigen antwoord lijkt me juist. Sommige kleurstoffen (waaronder ORO / Oil Red O / CI 26125) zijn apolair en daardoor zullen ze vooral vet en andere apolaire stoffen als paraffine kleuren. Welk mechanisme snap je dan niet?
β-Damascenon en maneschijn

Fleurrrrr

Fleurrrrr

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 april 2009 - 15:54

Hoe ethanol precies het paraffine uit de slices verwijdert, dat mechanisme snap ik niet.

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 april 2009 - 22:05

Ethanol lijkt me ook niet het beste middel om paraffine te verwijderen, tolueen of wasbenzine lijken me geschikter.

Het gaat er om dat paraffine als extreem apolaire stof alleen in een voldoende apolair oplosmiddel oplost.

De reden hiervan is te vinden op moleculair niveau. Is lastig 1-2-3 uit te leggen, ga eens wat lezen over polair / apolair, het dipoolmoment en electronegativiteit.
β-Damascenon en maneschijn

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures