Springen naar inhoud

[scheikunde] Nikkel bepaling met AAS

• Log in om te kunnen reageren

LucaLj

LucaLj

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 12:25

Beste chemici,

Ik heb de opdracht gekregen om massapercentage nikkel in een dubbeltje
te bepalen. Hiervoor krijg ik een dubbeltje, dat ik mbv 25 ml salpeterzuur (4 mol/L) moet oplossen.

Hiervan moet ik een reactie maken, maar ik kom niet verder dan het onderstaande :

Ni + HNO3 -->

kan iemand mij helpen ?

Ook zou ik willen vragen of men mij kan uitleggen hoe je een simpele reactievergelijking opsteld. Dan kan ik in het vervolg zonder vragen zelf.

Alvast bedankt :)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2009 - 12:29

Ken je het begrip redoxreactie?

LucaLj

LucaLj

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 april 2009 - 12:39

ja dat begrip ken ik min of meer hoezo?

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 april 2009 - 12:43

Dan weet je vast ook dat die uit 2 losse halfreacties bestaat, een oxidatiereactie waarbij een element/molecuul/ion in oxidatiegetal stijgt (er worden elektronen afgestaan) en een reductiereactie waarbij waarbij een molecuul/ion in oxidatiegetal daalt (er worden elektronen opgenomen)

Kun jij een halfreactie opzoeken waarbij nikkel in oxidatiegetal zal stijgen, en deze elektronen afstaat aan het salpeterzuur, dat dus gereduceerd wordt?

Tipje: het werkt op dezelfde manier als zuren en basen bij elkaar, eerst zal het sterkste zuur met de sterkste base reageren (salpeterzuur heeft namelijk een paar mogelijke reacties ipv eentje zoals het nikkel die heeft)

Veranderd door Fuzzwood, 08 april 2009 - 13:08

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures