Nagels en nagellak

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Nagels en nagellak

Kan iemand mij soms helpen?

Ik heb een paar vragen...

1) hoeveel ml aceton zit er in dissolvant?

2) waarom droogt lichte nagellak sneller dan donkere nagellak?

3) waarvoor is aceton precies een oplosmiddel?

4) waarom droogt nagellak sneller op een echte nagel dan op een valse nagel?

Of algemeen: weet iemand waar ik info vind over de chemie van de nagels en van nagellak?

Berichten: 374

Re: Nagels en nagellak

Purplegrape schreef: Kan iemand mij soms helpen?

Ik heb een paar vragen...

1) hoeveel ml aceton zit er in dissolvant?

2) waarom droogt lichte nagellak sneller dan donkere nagellak?

3) waarvoor is aceton precies een oplosmiddel?

4) waarom droogt nagellak sneller op een echte nagel dan op een valse nagel?

Of algemeen: weet iemand waar ik info vind over de chemie van de nagels en van nagellak?
1) Is een beetje lastig te antwoorden...

bedoel je de concentratie? -> kijk eens bij ingrediënten of bel eens een fabrikant op.

2) Dan moet je dus het verschil weten tussen donkere en lichte. Zoek eens op waar nagellak uit bestaat.

3) Voor een heleboel stoffen. kijk eens naar de structuur formule en onderzoek wat daarin kan oplossen.

4) Waarschijnlijk ook met de stoffen in nagellak en in je nagels.

Met het zoeken op internet kan je vast al heel veel vinden.

En anders zijn er ook nog heel veel boeken ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Nagels en nagellak

@1

Dat hangt van het merk af. Het percentage aceton kan in theorie oplopen tot 100%, maar je 0 % is ook mogelijk. Een traditionele remover bevat typisch ongeveer 85% aceton, maar om de emissie van VOS te beperken is dat percentage tegenwoordig meestal lager.

@2

Met licht bedoel je de kleur? Dan denk ik dat dat toeval is, de kleur heeft niets te maken met de snelheid van drogen. Als je met licht bedoelt minder visceus, dan is vooral de mix van oplosmiddelen in de nagellak van belang, niet de kleurstoffen of de pigmenten.

@3

Inderdaad: duik de literatuur in!

@4

Als het al zo is dan denk ik omdat de echte nagel dichter op het doorbloedde nagelbed zit, het wordt verwarmd door het bloed, dus verdampt het oplosmiddel sneller.
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Nagels en nagellak

2) waarom droogt lichte nagellak sneller dan donkere nagellak?
Uit ervaring weet ik dat dit toeval is.

Zelf koppel ik de droogtijd niet aan de kleur maar aan het merk, en dus aan de samenstelling. Het ene merk droogt bij mij schitterend binnen enkele minuten op. Met een ander merk (Bourj..., dat ik ook nooit meer koop) ben ik een uur bezig met droogblazen en heb ik ´s ochtends de afdruk van het beddenlaken op mijn nagels staan omdat de lak maar niet hard wil worden.
waarom droogt nagellak sneller op een echte nagel dan op een valse nagel?
Ook dit hangt erg van het merk (de samenstelling) af. Ik merk dat het oplosmiddel in nagellak ook wel in je nagels wil trekken. Als dat gebeurt, dan duurt het drogen heel lang.

Overigens gebeurt dit met dissolvant (remover?) ook. Als ik een remover ´zonder aceton´ gebruik (deze bevat vaak methylethylketon en meer isopropylalcohol dan gewone remover) dan moet ik na het gebruik lang wachten om het oplosmiddel uit mijn nagels te laten verdampen. Doe ik dat niet, dan zit de nagellak enkele uren na het opbrengen vol met blaasjes.

Vroeger had ik een tijd lang kunstnagels. Ik weet nog dat er merken zijn die op kunstnagels juist harder drogen dan op echte nagels.

En dan hangt het allemaal ook nog van de persoonlijk lichamelijke omstandigheden af. Mijn partner klaagt altijd dat de lak bij haar niet droog wil worden en ziet daarom vaak van nagels lakken af, terwijl ik met dezelfde lak geen enkel probleem heb.

Goed, dit was even een praatje van v tot v, maar hopelijk heb je er iets aan. ;)

Berichten: 173

Re: Nagels en nagellak

JanMeut schreef:

Dan denk ik dat dat toeval is, de kleur heeft niets te maken met de snelheid van drogen.
Het absorberen van energie uit straling van UV is wel groter bij donkere kleuren waardoor ik me kan voorstellen dat die sneller zullen drogen

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Nagels en nagellak

Vast en zeker. Alleen ik lak mijn nagels nooit buiten in het zonlicht, maar binnen bij kunstlicht. Buiten droogt het zo hard (door de wind) dat je een streperig geheel krijgt. Probeer het maar eens JFeenstra 8-)

;)

Reageer