Boeken voor verdere (zelf)studie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Boeken voor verdere (zelf)studie

Hallo iedereen,

Ik ben op zoek naar een goed boek of meerder boeken om mijn scheikunde kennis verder uit te breiden. Ik zit op dit moment in HAVO-5 en vindt de scheikunde daar wat beperkt en ik heb vaak vragen die moeilijk beantwoordt kunnen worden.

Mijn vraag is dus: zijn er boeken die dieper en uitgebreider ingaan op de basiskennis die je op de middelbare school leert. Ik noem bijvoorbeeld: redoxreacties, polymeren afijn, zo'n beetje alles, zeg maar. :)

P.S. Engelse boeken zijn geen probleem als dat mij dat veel zal helpen.

Alvast hartelijk bedankt.

Berichten: 1.816

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Zou zeggen, ga naar een universteit en hang in de mensa of bij de faculteit, een advertentie op voor (eerste jaars) klappers en/of boeken.

Verder zijn er in de universiteitssteden ook wel winkeltjes met oude en/of gebruikte (studie)boeken.
LiA

Berichten: 2.337

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Ik beschik nu over het boek: AS and A level chemistry, van Erik Lewis en Martin Berry. ISBN: 0-582-33733-X

Dit is een boek die ik voor hetzelfde doel als jou heb gebruikt. Ik vondt het zeer volledig en goed uitgelegd, als je het ergens kan vinden moet je niet twijfelen. :)

Berichten: 5

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

@ thionyl:

Zijn universiteitsboeken niet iets te hoog gegrepen voor een HAVO student? Of verwacht ik nu te veel van het universiteitsniveau?

@ chemaniac:

Dat boek is in het Engels neem ik aan? Dat is dus opzich geen probleem en als het jou geholpen heeft op hetzelfde niveau als mij moet dat wel lukken dan.

Bedankt voor de snelle reacties.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

A en AS level zijn volgens mij vergelijkbaar met VWO, dus misschien eerst maar eens in de schoolbibliotheek duiken op zoek naar boeken voor VWO?

Anders zou je eens met je docent kunnen gaan praten. Een goede docent moet het zeker waarderen als een leerling meer wil weten, ze zal je vast graag verder helpen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 2.337

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Het boek is inderdaad in het Engels maar persoonlijk vind ik dat een voordeel. Zo lees je het aandachtiger, je leert alle chemische termen in het engels alsof het nederlands is en het is makkelijk te verstaan.

Het universiteitsniveau ligt waarschijnlijk wel een pak hoger maar ik denk neit dat je iets 'te moeilijk' kan leren. Je steekt er van op wat je begrijpt en wat je niet begrijpt ben je zo nieuwsgierig naar dat je het opzoekt tot je het antwoord kent. Dit forum was voor mij de geschikte plaats om die "moeilijke vragen" te stellen, dus waarschijnlijk voor jou ook. ;)

Berichten: 5

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

@ JanMeut:



Mijn scheikundeleraar in ieder geval niet, misschien een uitzondering op de regel? Ik zal het in ieder geval eens proberen, wie weet is het deze keer anders.


@ chemaniac:

Ik zat inderdaad wat over de termen in, maar ik weet toch wel redelijk veel al en de rest kan ik altijd opzoeken in een woordenboek. Het boek lijkt mij inderdaad een aanrader, van wat ik kon opmaken uit de beschrijvingen.



Om het nog even duidelijk te maken: ik wil dus graag mijn huidige kennis uitbreiden, misschien moet ik dan al meer een richting aangeven, zoals organische chemie of metallurgie?

Het belangrijkste voor mijzelf is ook om een voorsprong te hebben voor mijn vervolgopleiding op het HBO, waar ik iets wil doen in de chemie (geen procestechniek, maar gewoon de theorie zelf).

Berichten: 2.337

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Ik ben nu bezig mij te verdiepen in de organische chemie (meer bepaald de syntheses). Maar ik denk echt dat je beter eerst een algemeen boek zoekt en dan uitbreidt. Dat je alles perfect kent van titraties tot basis organische... Dat boek dat ik je aangeraden heb bevat dit allemaal en geeft uitbreidingen van dingen die je pas in het hoger onderwijs ziet, dus enkel voor de geïntresseerden. ;)

Ik had in het 5de ook zo een leerkracht chemie waar je echt niet mee kon babbelen. Het was zelfs zo erg dat ze zei dat ik elke week in de bibliotheek ging opzoeken om de volgende les al te kennen. Laat je niet doen, thuis leer je toch veel sneller chemie. :P

Berichten: 1.816

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Dat nivo valt best wel mee, aangezien het meestal rustig begint en er ook vaak een herhaling van havo/vwo stof bij zit. Daarna gaat het verder, maar het was maar een idee.
LiA

Berichten: 5

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

@ thionyl:

Oke, bedankt voor de info en voor het advies hoor, er zitten geen universiteiten bij mij in de buurt (en de grote steden zijn ook ver weg) dus ik zal even wat rondneuzen op internet.

@ chemaniac:

Ik zal even zoeken naar het boek, het lijkt mij inderdaad ook beter om eerst mijn algemene kennis een beetje verder uit te breiden alvorens mij op een bepaald vakgebied te storten. Ik weet toch nog niet wat ik precies wil doen, dus zo kan ik kijken wat ik interessant vind.

Als iemand nog een goed advies heeft, hoor ik het graag. :)

Berichten: 1.816

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Alles staat en valt met de berekeningen en daarmee de wiskunde. Als je die op orde hebt zijn al die studies behoorlijk simpeler.
LiA

Berichten: 5

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Ik heb wiskunde-B op school, dus dat kan ik toepassen, is dat voldoende voor dit soort boeken? Ik heb op school met scheikunde nauwelijks wiskunde nodig, eigenlijk alleen met pH bepalen door middel van LOG en met molberekeningen.

Berichten: 2.337

Re: Boeken voor verdere (zelf)studie

Alles staat en valt met de berekeningen en daarmee de wiskunde. Als je die op orde hebt zijn al die studies behoorlijk simpeler.
Op basis niveau heb je daar toch nog niet zoveel aan thionyl?

Ikzelf ben niet zo goed in wiskunde maar heb helemaal geen problemen met alle molberekeningen en pH berekeningen.

Reageer