digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Beste mensen,

Allereerst mijn complimenten voor deze mooie, duidelijke en handige site boordevol kennis en deskundigen. Prachtig!

Ik ben geen deskundige op het gebied van chemie maar wilde graag hier wat adviezen of meningen horen op mijn volgende vraag:

Ben van plan om mest te vergisten, met plantaardige olie afkomstig uit de horeca, als co-produkt. Denk bijv. aan sla/frituur olie. Dit, omdat olie en vetten het hoogste biogas oplevert na vergisting, en deze anders toch in het afval circuit terecht komt. Is deze digistaat na het vergistingsproces geschikt om het land te bemesten voor gewassen als bijvoorbeeld mais? Heeft dit enige gevolgen voor de kwaliteit van het land of voor het gewas? Of is het toch verstandig om het olie te scheiden van het digistaat alvorens het land te bemesten?

Ik heb deze vraag ook bij het ministerie van LNV gevraagd, waarom plantaardig olie niet op "de positieve lijst'' van co- produkten staat voor vergisting, en kreeg het volgende antwoorde:

''De reden dat plantaardige olie afkomstig uit de horeca niet op de positieve lijst, Bijlage Aa, staat is dat er geen aanvraag is geweest om deze op de lijst te zetten. Over de invloed van plantaardige oliën op de kwaliteit van de grond en groei voor gewassen kan ik u ook geen informatie geven, daar deze informatie ons niet bekend is.''

Met andere woorden: er is in de praktijk hieromtrend geen onderzoek naar gedaan. Hebben jullie hier een theorie over?

Met vriendelijke groet,

nrG

Berichten: 3

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Ik weet overigens niet of ik wel op deze site mijn vraag kan stellen en of ik hier op de juiste plek de vraag heb gesteld.

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Misschien kunnen ze hier verdere informatie geven.

en onder het kopje beleid.

http://www.digestaat.nl/

Berichten: 3

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Dank je wel voor de link. Ik probeer daar mijn vraag te stellen.

Groeten en succes verder!!!!

Berichten: 28

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Uit mijn studies van de lanbouwschool weet ik , dat in de bovenste grondlaag aërobe bacteriën leven. En wat dieper anaërobe. Mischien werkt olie hier averrechts op ? In biologische tuinbouw 'slaat' men de grond nl. niet om.

Berichten: 28

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Ik begrijp iets niet goed.

> Ga je dierlijk mest mengen met plantaardigge oliën ; en vervolgens laten gisten ???

- Dingen waar je rekening mee moet houden is de PH of zuurtegraad van u eindproduct. Dit kan je meten met PH-papiertjes. De juiste PH voor mest kan ik hier niet direct zeggen . Ik ken de morfologie van het mest ook niet .

PH kan ook met kalk of zo gecorigeert .

- Ik zou ook nagaan , het effect van eventuele gistcellen in de bodem.

- Ook speelt het een grote rol voor welke gewassen je de mest wil gebruiken.

Berichten: 28

Re: digistaat met plantaardig olie voor landbouw?

Gerard heeft je de juiste info gegeven . Een klein bedrijfje starten hier op deze Site is praktisch onmogelijk.

Toch wil ik nog even reageren: Vetten zijn opgebouwd uit koolstof , zuurstof , en waterstof atomen . Dit lijken mij niet echt bouwstoffen om via de grond of de wortels toe te dienen . Een plant haalt koolstof via CO2 uit de lucht. De koolstof-afgeleiden in mest zijn toch meer ter atentie van het bacteriologisch leven .

>En ken je dat verhaaltje van bloemisten , dat indien je snijbloemen koopt je een beetje suiker (sacharose) mag toevoegen voor de bloemen op te fleuren. En dan zegd men ook : " niet te veel , anders verstoppen de haarvaten van de plant , en sterft deze".

> Gaat dit ook niet op voor grotere vetmoleculen of afgeleiden ervan.

*Even ter zijde : het vocht in boomstammen in volle zomer stijgd naar boven door kapilaire krachten , en dit met zeer grote snelheid (die ik nu juist precies niet meer weet).

> Beste ,

Ik ken een zonderling persoon die plandaardigge oliën ilegaal als brandstof gebruikt voor zijn diesel auto.

>>>Kunnen ze dan misschien toch eventueel gebruikt worden voor het draaiende houden van een "dieselgenerator" ; en zo je huis goedkoop van electriciteit voorzien ?

Groeten

Robrecht

Reageer