Wat is de standaard Kilogram?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Wat is de standaard Kilogram?

Hallo.

Ik ben bezig met een onderzoek naar de dichtheidsanomalie van water.

Hiermee ben ik in het boek: "physics for scientists and engineers" (1988) tegengekomen dat de massa van de standaard Kilogram word beschreven als: 1 dm3 H2O bij een temperatuur van 4 graden Celcius.

wat dus weergeeft dat de dichtheid van water bij 4 graden Celcius, 1 moet zijn.

Nu zegt wikipedia:
Water heeft zijn grootste dichtheid (999,972 kg/m³) bij een temperatuur van circa 3,984°C boven het smeltpunt bij standaard atmosferische druk.
Is dit correct?

zo ja: wat is dan de definitie van de standaard Kilogram?

EDIT: Na even peinzen is het niet strijdig met elkaar; wanneer de grootste dichtheid 999,972 kg/m³ bij circa 3,984°C is, kan de dichtheid 1 zijn bij 4°C.

nu zit ik alleen nog met de definitie van de standaard kilogram; de berekening werd gedaan door 1 dm3 H2O te pakken met zijn grootste dichtheid.

Berichten: 915

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Wikipedia!
Officiële kopieën van het standaardkilogram zijn als nationale prototypen beschikbaar. De huidige standaard van Nederland, kopie nummer 53, bevindt zich in het Van Swinden laboratorium van het NMI te Delft. Een vorige massastandaard van Nederland is te bewonderen in het Rijksmuseum te Amsterdam.


Een mooi epistel is te lezen op Kilogram-Wikipedia

Berichten: 6

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Die heb ik gelezen, en dit wekte deels mijn vraag op aangezien de formulering naar mijn idee niet helemaal juist is.
1799

Toen in 1799 de meter een klein beetje veranderde werd ook een nieuw standaardkilogram gemaakt, de "kilogramme des Archives", ditmaal van platina. De massa verschilde niet alleen van de vorige doordat de meter veranderd was, men was inmiddels tot het inzicht gekomen dat het beter was water bij zijn grootste dichtheid, bij 4 °C, te gebruiken.
1889

Het huidige standaardkilogram werd in gebruik genomen, ditmaal gemaakt van platina-iridium. De opzet was een stabielere standaard te verkrijgen; de massa werd niet gewijzigd
natuurlijk snap ik dat ze toen van 4 graden uitgingen, en dat we tegenwoordig nauwkeuriger kunnen meten.

Er wordt alleen niet vermeld of we nu nog steeds 4 °C gebruiken of 3,984°C

Wanneer de massa niet gewijzigd werd, houdt dit dan in dat men nog steeds de dichtheid van water gebruikt bij bij 4 °C? Of bij zijn grootste dichtheid, welke op 3,984°C ligt.

Berichten: 2.337

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Als men zegt dat de massa niet gewijzigd werd zal dat ook niet gebeurt zijn.
QUOTE 

Water heeft zijn grootste dichtheid (999,972 kg/m³) bij een temperatuur van circa 3,984°C boven het smeltpunt bij standaard atmosferische druk.
Je zegt het hier zelf, anders zou het 1 zijn en niet 999,972. :P

Berichten: 6

Re: Wat is de standaard Kilogram?

nouja, waar ik als laatste tegenaan loop zijn de volgende dingen:
Water heeft zijn grootste dichtheid (999,972 kg/m³) bij een temperatuur van circa 3,984°C
en
men was inmiddels tot het inzicht gekomen dat het beter was water bij zijn grootste dichtheid, bij 4 °C, te gebruiken.
vervolgens denk ik dus; wanneer we zo slim zijn om de dichtheid van water nauwkeuriger te berekenen, zou toch ook de kilo anders geworden zijn, namelijk 1 dm3 op een temperatuur van 3,98 °C.

dus, 1 liter wanneer water zijn grootste dichtheid heeft.

vervolgens staat op wikipedia dat dit onveranderd blijft.

Maar, nu kom ik opeens het volgende tegen:
De massa van 1 dm3 water is bij 3.98°C gelijk aan 1000 g
even de link:

KLIK

en hier de tegenstrijdigheid:
At 4°C pure water has a density (weight or mass) of about 1 g/cu.cm, 1 g/ml,

1 kg/litre, 1000 kg/cu.m, 1 tonne/cu.m or 62.4 lb/cu.ft
met de link: KLIK

en dat is wat ik mij afvraag.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Hebben ze die kg niet al een hele tijd geleden aangepast naar 1/12 * 1000 * getal van avogado aan koolstofatomen?

Berichten: 6

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Hebben ze die kg niet al een hele tijd geleden aangepast naar 1/12 * 1000 * getal van avogado aan koolstofatomen?
dacht dat ze daar nog mee bezig waren.. even gegoogled..:

KLIK.

op de engelse site van wikipedia staat bovenstaand project ook beschreven.

Maar dan snap ik niet dat er nog duizenden sites zijn die 1 liter water = 1 kg nemen. en dan ook nog bij verschillende temperaturen (al scheelt het maar een honderdste, dat is toch redelijk wat).

EDIT:

na nog eens goed zoeken lees ik het volgende:
Many units in the SI system are defined relative to the kilogram so its stability is important. After the International Prototype Kilogram had been found to vary in mass over time, the International Committee for Weights and Measures (known also by its French-language initials CIPM) recommended in 2005 that the kilogram be redefined in terms of a fundamental constant of nature. No final decision is expected before 2011
op engels-talige wikipedia onder kilogram.

Dus, een kilo van vandaag is niet de kilo van gisteren..

zo kan afvallen nog leuk worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Die sites weten niet beter zolang alles maar gecopypasted wordt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Parijs is nog steeds, ongelukkigerwijs, de baas over de kilogram. Daarmee is dit de minst nauwkeurig bepaalde basiseenheid.

Berichten: 180

Re: Wat is de standaard Kilogram?

Parijs is nog steeds, ongelukkigerwijs, de baas over de kilogram. Daarmee is dit de minst nauwkeurig bepaalde basiseenheid.
inderdaad, dit is helemaal correct.

ze zijn wel bezig met een bolletje maken van 28Si. maar echt vlotten wil dit niet. dit ivm de relatieve onzekerheden waar ze tegen aan lopen (figuurlijk dan)

dus vandaar nog de standaard kilo die in Parijs.

zie ook hier

voor 1 liter water gelden andere regels. dit maakt nogal uit wat voor een water het is. in de heel erg precieze wetenschappen wordt speciaal isotopisch water gebruikt. de SMOW Standard Mean Ocean Water (heeft niets met oceaanwater temaken overigens) dit water heeft allemaal speciale verhoudingen etc etc...

en met dit water bij een druk van 101325 Pa (temperatuur moet ik je schuldig blijven) kom je zoals al eerder vermeld uit op 999.974950 (+/-) 0.00084 kg/m3

wanneer kraanwater wordt gebruikt, dan moeten er weer allemaal extra parameters veranderd worden. klik.

ik hoop dat je iets verder hier mee komt

Groet

Reageer