Springen naar inhoud

Bleekwater

• Log in om te kunnen reageren

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 12:21

Een praktisch vraagje.

Ik heb een fles bleekwater met als eigenschappen: 15 Cl van een natriumhypochlortie oplossing.
Nu heb ik ook Chloortabletjes liggen en zou graag hiermee een even sterke oplossing maken als deze van de fles bleekwater.
Tabletjes: Bevat meer dan 80% dichloorisocyanuraat.

Kan iemand me uitleggen hoe ik een berekenening kan maken om te weten hoeveel tabletjes ik nodig heb voor? De formule van dichloorisocyanuraat blijkt me daarbij ook zoek.

Alvast bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 14:18

Dat wordt niet gemakkelijk. Maar je wil dus 2 oplossingen met gelijke massaprocent aan chloor?

Hoeveel weegt 1 tablet?

Veranderd door chemaniac, 11 april 2009 - 14:21

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 15:01

Ik heb het gevonden.

15 chloorgehalte, op internet vond ik dat de conversiefactor naar grammen actief chloor per 100 ml 3,16 was. Dus x*3,16 =15 Dus x= 15/3,16= 4,747 g/100ml

We hebben dus de concenrtatie aan chloor in je bleekwater al gevonden. Nu zoeken we uit hoeveel chloor eigenlijk in je tabletten zit.

Omdat ik niet weet hoeveel 1 tablet weegt heb ik maar gewoon 10 gram als standaardwaarde genomen.

10 gram tablet bevat 8 gram dichloroisocyanuraat. We zetten dit eerst om naar mol. 8 g / 219,95 g/mol = 0,03637 mol Als je op de engelse benaming sodiumdichloroisocyanurate zoekt dan kom je op de wikipediapagina uit waar de structuur staat getekend. Eigenlijk heb je die niet nodig want de naam zegt het zelf al 2 chlooratomen per atoom. Dus je doet je mol (of het atoomgewicht van chloor) maal 2.

Je krijgt dan 0,03637 mol * 35,453 g/mol * 2 = 2,58 gram chloor

Tien gram bevat dus 2,58 gram chloor.

Je moet dus 18,4 gram tablet oplossen in 100 ml om evenveel chloor te hebben dan 100 ml van je bleekloog.

Opmerking: Ik neem nu aan dat er in die 20% andere stoffen van je tbalet geen chloor zit en dat je 18,4 gram NaDCC oplost in 10ml water.

Veranderd door chemaniac, 11 april 2009 - 15:02

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 17:46

Een tablet weegt trouwens 3 gram maar dat maakt nu niet uit aangezien ik nu wel weet hoe je het probleem oplost :-)
Alleen weet ik niet direct hoe je aan die 18.4 komt bij je voorlaatste regel.
Voor de rest kan ik dus, in het geval van 10 gram voor 1 tabletje, concluderen dat je 18.4 gram aan tabletjes moet oplossen in 100 ml water?

Nogmaals bedankt.
Groetjes

Veranderd door Bonzai, 11 april 2009 - 17:53

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 april 2009 - 17:51

Let er wel op dat beide stoffen op een andere manier chloor vrijmaken, en dat je beide oplossingen niet in hoeveelheden groter dan enkele ml bijelkaar moet doen. Er staat me namelijk een topic bij dat er dan heel vlug stoffen als chloramine en trichlooramine kunnen ontstaan; niet zo'n fris spul allemaal.

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 17:56

Let er wel op dat beide stoffen op een andere manier chloor vrijmaken, en dat je beide oplossingen niet in hoeveelheden groter dan enkele ml bijelkaar moet doen. Er staat me namelijk een topic bij dat er dan heel vlug stoffen als chloramine en trichlooramine kunnen ontstaan; niet zo'n fris spul allemaal.

Ik zal toch misschien de bedoeling meegeven.
Thuis hebben we houten panelen in onze tuin staan die alsmaar groener worden door het weer, vervuiling, etc. Nu heb ik die panelen vandaag besproeit met die 15 bleekwater. Maar nu heb ik niet genoeg van dit bleekwater om alles te doen.
Daarmee dacht ik om via tabletjes een even sterke oplossing te bekomen.

Misschien beter niet doen dan en gewoon een andere fles 15 kopen?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 18:08

Ik zou de tweede optie nemen. bleekloog en NaDCC zijn 2 andere stoffen, je kan ze dus nooit even "sterk" maken. Het is zoals fuzzwood zegt, ze maken allebei een chloor op een andere manier vrij. Ik denk dat de NaDCC niet zo goed gaat bleken dan je bleekwater. Ik dacht dat het je louter om de theorie ging. :P

Fuzzwood die NCl3 kwam vrij bij een menging van calciumhypochloriet en NaDCC, ik kwam onlangs die topic nog eens tegen.

Veranderd door chemaniac, 11 april 2009 - 18:09

Bonzai

Bonzai

• >100 berichten
  • 190 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 april 2009 - 18:12

Ok dan toch bedank. :-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures