Springen naar inhoud

rangschikken in volgorde van polariteit

• Log in om te kunnen reageren

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2009 - 12:20

Hoe rangschik je volgende moculen via polariteit?
Ik ken bitter weinig van de theorie rond polariteit, enkel de basis en weet niet je eraan begint.
Wat zijn eigenlijk de standaard regels?
Diegene die ik ken zijn nogal basis en volgens mij niet helemaal accuraat.

DOPA
Dopamine
Dihydroxybenzylamine
Adrenaline

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 april 2009 - 12:27

Polariteit in een organisch molecuul wordt vooral veroorzaakt door dipoolmomenten. De sterkte van zo'n dipoolmoment is onder andere afhankelijk van het verschil in elektronegativiteit van beide atomen waaruit de dipool bestaat.

lucilius

lucilius

• >250 berichten
  • 254 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2009 - 13:05

Polariteit in een organisch molecuul wordt vooral veroorzaakt door dipoolmomenten. De sterkte van zo'n dipoolmoment is onder andere afhankelijk van het verschil in elektronegativiteit van beide atomen waaruit de dipool bestaat.

Ik zou dus elke molecule moeten opschrijven, tekenen en dan gaan zien naar de elektronegativiteit van elk element?
Maar moet ik dan elk element ten opzichte van elk erop gebonden element gaan bekijken? of?
Bv adrenaline, de OH groepen erop, moet ik dan de O ten opzichte van de H bekijken en dan nog eens ten opzichte van de C waarop de OH staat of?

jhullaert

jhullaert

• >1k berichten
  • 2337 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 april 2009 - 14:21

Ja, je kan dat het beste doen door pijltjes op de bidningen te zetten waar de elektronenparen naartoe getrokken worden en dan de polariteit aan te duiden. δ+ bijvoorbeeld. De moleculen met de meeste partiŽle ladingen gaan het meest polair zijn. Ook doet de sterkte (verschil in En-waarde) ertoe.
Ook moet je altijd rekening houden met apolaire delen, inductief effect misschien ook maar dit hangt samen met die EN-waardes

Veranderd door chemaniac, 12 april 2009 - 14:22

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures