practicum elektrolyse

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

practicum elektrolyse

Goeiedag beste lezer(s),

In het labo voerde ik een practicum over elektrolyse experimenten uit. Aan de hand van de observaties moeten we aangeven wat de anode en wat de kathode is. Hierbij moeten we ook de reactievergelijkingen opgeven. Met één experiment lukt me dat helemaal niet zo goed.

Ik heb al beroep gedaan op een ander forum, maar daar werd ik niet verder geholpen.

Het betreft het volgende opgave: elektrolyse van een H2SO4 oplossing (3 M):

a) Gebruik een C-staaf als anode en een draadelektrode als kathode. Geef de reacties aan de positieve en de negatieve elektrode.

b) Gebruik een Cu-plaatje als anode en een draadelektrode als kathode.

Laat de elektrolyse doorgaan tot er een lichtblauwe kleur ontstaat. Toon de gevormde koperionen aan door toevoegen van ammoniak. Geef de reacties aan de positieve en de negatieve elektrode. Geef ook de reactie om Cu2+ aan te tonden.

Mijn observaties waren de volgende:

a) Gasvorming (maar ik weet niet of dit aan de kathode/anode/beiden is)

b) Bij de anode ontstaat een blauwe kleur, er is ook gasvorming.

Ik heb geprobeerd om de reacties te geven waarmee de observaties verklaard kunnen worden. Tot hiertoe heb ik al het volgende, maar ik weet niet of het juist is:

b) Bij het Cu-plaatje:

- Voor de Anode (oxidatie): Cu --> Cu 2+ + 2e

Want de koper 2+ ionen zorgen voor de blauwe kleur. (De reactie om de Cu 2+ ionen aan te tonen heb ik wel gevonden.)

- Voor de Kathode (reductie) denk ik het volgende, maar ben niet zeker: 2H+ + 2e --> H2

Ik denk dat dit de gasvorming verklaart.

a) Bij het C-plaatje:

- Ik denk dat aan de Kathode hetzelfde gebeurt als bij het Cu-plaatje, omdat er ook gas gevormd wordt?

- Voor de Anode weet ik absoluut niet wat er gebeurt: ik dacht aan een oxidatie van de SO42- ionen maar ik zou niet weten hoe de reactie er dan uitziet. Of gebeurt er iets anders aan de anode?

Hulp en/of verbetering zou hartelijk welkom zijn!

Groeten.

Berichten: 141

Re: practicum elektrolyse

Ik denk dat ik een beetje kan helpen.

Je sprak daar over een oxidatie van SO42- en je zat daar op de goede weg.

Elektrolyse van H2SO4

2HSO4- -2e --------> H2S2O8

Dan blijft er nog een proton over dat zoals je zelf zei H2 vormt.

Berichten: 1.379

Re: practicum elektrolyse

Als je de electrolyse uitvoert in tamelijk verdund zwavelzuur ( 3 M.) ontstaan er nauwelijks persulfaat ionen aan de anode. Je krijgt dan praktisch uitsluitend zuurstof aan de anode en waterstof aan de metalen (ijzer?) kathode.

Alleen in een koude, geconcentreerde sulfaatoplossing krijg je bij hoge stroomdichtheid aan een platina anode persulfaatvorming.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: practicum elektrolyse

Hallo helpers,

Hartelijk dank voor jullie snelle reacties. Ik denk dat het nu wel doorheb:

Met het C-plaatje:

- Kathode: 2H+ + 2e --> H2(g)

- Anode:



° 2H2O --> 4e + 4H+ + O2(g) met E°=-1,23 V dus dit is de reactie die je kan waarnemen

° Voor de persulfaat iononen, die zoals gezegd, nauwelijks gevormd worden heb ik het volgende gevonden: 2SO42- -->S2O82- + 2e met E°= -2,01 V dus deze reactie "gaat eigenlijk niet door"? Is het dan nodig dit ik deze opgeef, of mag ik het weglaten?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: practicum elektrolyse

De eerste is de juiste en de enige die onder jouw condities optreedt. Die andere kun je gevoeglijk weglaten. ;)

Reageer