Springen naar inhoud

elektrolyse

• Log in om te kunnen reageren

testjeauehrf

testjeauehrf

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 16:16

Kan iemand me aub zeggen of elektrolyse exergoon of endergoon is en kort uitleggen wat deze 2 termen betekenen?
alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 april 2009 - 23:02

vraag 1: Ken je het verschil tussen exergoon en exotherm (en zo ook tussen endergoon en endotherm)?
vraag 2: verloopt een elektrolyse doorgaans spontaan of moet je er juist moeite voor doen?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 14 april 2009 - 06:39

Kan iemand me aub zeggen of elektrolyse exergoon of endergoon is en kort uitleggen wat deze 2 termen betekenen

Moet je de vraag niet andersom stellen? Als je niet weet wat de termen betekenen kun je ook niet de eerste vraag beantwoorden.

Doet mij een beetje overkomen alsof je zelf niet echt moeite hebt gedaan tot nu toe om tot een antwoord te komen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

testjeauehrf

testjeauehrf

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 april 2009 - 09:15

exergoon = Gibbs engergie wordt gedissipeerd (= onvermijdelijke warmte ontwikkeling)

endergoon = Gibbs energie neemt toe

en gibbs is volgens wikipedia: De vrije energie van een systeem is in de thermodynamica de grootheid die bij constante temperatuur naar een minimum streeft.

Er zijn twee versies van de vrije energie, die van Hermann von Helmholtz en die van Josiah Willard Gibbs. De eerste heeft als natuurlijke variabelen V en T, de tweede p en T.

> Nu begrijp ik niet echt wat die vrije energie is. Die vrije (Gibbs) energie is dus een energie die bij een constante temperatuur naar een minimum streeft en dus als de temperatuur wijzigt, streeft die Gibbs dus niet naar een minimum...
endoterm is als een systeem energie nodig heeft om de reactie te kunnen volbrengen, exoterm is als er energie vrijkomt in een systeem..
Dus als ik de lijn zou doortrekken dan heb je bij endergoon weinig vrije energie omdat de vrije energie in het systeem moet worden gepompt om de reactie te kunnen volbrengen, en exergoon zou dan juist vrije energie leveren..
of zit ik volledig op het verkeerde spoor?

Elektrolyse gebeurt meestal niet spontaan doordat je energie (elektriciteit) moet toevoegen om de polen negatief en positief te maken.. Of is zelfs dit verkeerd?

testjeauehrf

testjeauehrf

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2009 - 15:09

ben ik hier zelfs al verkeerd?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2009 - 16:51

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van endergoon en exergoon gehoord heb..., tot ik gisteren op internet vond wat beide betekenen.

Volgens mij heb je het juist, behalve dit:

en dus als de temperatuur wijzigt, streeft die Gibbs dus niet naar een minimum...

Ik snap niet hoe je dit bedoelt. Gibb´s energie streeft altijd naar een minimum.

testjeauehrf

testjeauehrf

• >25 berichten
  • 26 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2009 - 16:58

als deze redenering juist is, is elektrolyse dan endergoon doordat het energie (elektriciteit) nodig heeft om de reactie te ondergaan?

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 april 2009 - 17:19

Bij electrolyse streef je in het algemeen een reactie na die niet spontaan verloopt. Bijvoorbeeld de electrolyse van water naar waterstofgas en zuurstofgas. Electrolyse is daarom een endergoon proces.

Hier staat iets over Gibb´s energie.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2009 - 23:57

Een electrolyse kan soms warmte afgeven (1) aan de omgeving en soms warmte
opnemen (2) uit de omgeving.

1. Als de celspanning tijdens de electrolyse groter is dan de enthalpiespanning wordt er warmte afgegeven.
2. Bij een celspanning kleiner dan de enthalpiespanning wordt er warmte uit de omgeving opgenomen.

De enthalpiespanning is -delta H, gedeeld door nF.
De Gibbs vrije enthalpiespanning is - delta G, gedeeld door nF.

Als de celspanning gelijk is aan de enthalpiespanning is de electrolyse thermoneutraal en is het proces dus adiabatisch.

Dit is echter slechts theorie, thermodynamika. In de praktijk kun je niet alles realiseren. Zo is voor de waterelectrolyse minstens 1.8 V. celspanning nodig om een beetje reaktie te krijgen. Dat is echter al ver boven de enthalpiespanning ( = 1.41 V.)

Waterelectrolyse met een celspanning tussen 1.23 V. ( vrije enthalpiespanning) en 1.41 V.( enthalpiespanning) neemt dus (theoretisch) warmte op uit de omgeving. Maar de reaktiesnelheid is daarbij zo laag dat die warmteopname niet meetbaar of merkbaar is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures