reactievgl ethanol en dijood

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 26

reactievgl ethanol en dijood

kan iemand me vertellen wat de reactievgl is van dijood en ethanol

ik voel me er niet zeker bij

grts

Berichten: 2.337

Re: reactievgl ethanol en dijood

Post eens wat je al hebt. Voglens de regels mogen hier geen antwoorden gewoon gegeven worden.

Berichten: 840

Re: reactievgl ethanol en dijood

Volgens mij reageert jood niet met ethanol. Misschien heel langzaam. Je zal dan alfa-halogenatie krijgen denk ik, onder vorming van monojoodazijnzuur. Aan de andere kant, volgens mij heb je rode fosfor nodig om monobroom- of monochloorazijnzuur te maken, dus misschien ook wel voor monojoodazijnzuur.

Maar omdat PI3 hydrloyseert in water krijg je HI, wat reageert met ethanol tot ethyljodide. Ethyljodide wordt in Vogel gemaakt m.b.v. P/I2.

Kun je iets specifieker zijn. Ik betwijfel of jood reageert met ethanol, en als dit wel zo is, dan erg langzaam, of heb ik het mis?

Het zal wel oplossen, je krijgt een bruine oplossing.

En de regels zijn dat je niet zomaar antwoorden mag geven in het subforum 'Huiswerk en Toetsen'. Volgens mij geldt dit niet voor ' Organische Chemie' . :P

Berichten: 2.337

Re: reactievgl ethanol en dijood

Wel als je duidelijk merkt dat het een huiswerkvraag is Jor. :P

Maar aangezien er waarschijnlijk geen reactie optreed zal eht wel geen huiswerkvraag zijn. Ik was wel benieuwd naar wat Ken had uitgeprobeerd. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: reactievgl ethanol en dijood

Jood reageert niet met ethanol. Jood is t.b.v. substitutie extreem onreactief. Ethanol is wel een veelgebruikt oplosmiddel voor jood.

Berichten: 26

Re: reactievgl ethanol en dijood

Jood reageert niet met ethanol. Jood is t.b.v. substitutie extreem onreactief. Ethanol is wel een veelgebruikt oplosmiddel voor jood.
mag ik ethanol dan wel gebruiken als oplosmiddel bij een titeropstelling om de concentratie vitamine C te bepalen?

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievgl ethanol en dijood

Jood lost ook in water op hoor. Als dit een jodometrische titratie is, zul je ook natriumthiosulfaat nodig hebben, en iets om dat jood om te zetten naar jodide (kaliumjodaat wordt daar vaak voor gebruikt).

Voor de rest staat deze bepaling al 100en keren op dit forum besproken.

Berichten: 3.145

Re: reactievgl ethanol en dijood

Jood lost niet zomaar op in water. Er moet een overmaat jodide aanwezig zijn om jood op te lossen. Zonder jodide is de oplosbaarheid van jood in water vrijwel nihil.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: reactievgl ethanol en dijood

Nou ja, het lost op mits je er inderdaad jodide bijstopt of het kaliumjodaat waarover ik het had. Sorry woelen ;)

Berichten: 10

Re: reactievgl ethanol en dijood

Jood lost niet zomaar op in water. Er moet een overmaat jodide aanwezig zijn om jood op te lossen. Zonder jodide is de oplosbaarheid van jood in water vrijwel nihil.
das niet zo. I2 word wel gebrohen in I- ionen niet veel maat tog.

grtz

Berichten: 840

Re: reactievgl ethanol en dijood

Ja en dat is die 'nihil' waar woelen het over heeft. Jood lost VRIJWEL niet op in water.

Een zeer kleine hoeveelheid lost op, en er zal ook deze reactievergelijking plaatsvinden volgens mij:

I2 (aq) + H2O <--> HIO (aq) + H+ + I-

Maar er wordt echt maar heel weinig jodide gevormd.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: reactievgl ethanol en dijood

In pH neutraal water lost jood nauwelijks op; in de moleculen die oplossen wordt de I-I band licht gepolariseerd. Er vindt verder geen reactie met water plaats.

Echter, wordt de waterige oplossing basisch gemaakt, dan gaat inderdaad de bovengenoemde disproportionering plaatsvinden waarbij hypojodiet en jodide ontstaan.

Reageer