kaliumjodaatoplossing

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

kaliumjodaatoplossing

hallo,

voor mijn project moet ik een kaliumjodaatoplossing maken van 0,3 mol/l. echter weet ik niet juist hoe dit moet gebeuren. het zou een oplossing in water moeten zijn. ik weet niet zeker of het gewoon de stof KIO3 in water is. ik heb dit volgende maandag op school nodig dus ik kan het niet effe uitproberen.

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kaliumjodaatoplossing

Zou je het wel snappen als er een keukenzoutoplossing gevraagd wordt? Zo ja, dan moet dit geen probleem zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: kaliumjodaatoplossing

eerste probleem dat je dient op te lossen is: de juiste formule kennen van het gebruikte produkt. ik kan je natuurlijk de oplossing geven, maar daarmee leer je volgens mij niets.

tweede probleem: wat betekent die 0.3 mol/liter?

als je dit snapt dan kun je verder.

derde probleem: hoeveel liter van dit produkt moet je maken (waarvan de concentratie 0.3 mol/liter bedraagt.)

als je voor elk van bovenstaande vragen de oplossing weet, dan is het volgens mij een koud kunstje om de juiste berekening te doen.

Ik kan je natuurlijk op dit regeltje de oplossing aanbieden,maar het lijkt me toch beter dat je zelf eerst eens zoekt wat één en ander betekent en wat je nu echt nodig hebt voor de uiteindelijke berekening.

groeten,

patrick

Berichten: 26

Re: kaliumjodaatoplossing

patrickvda schreef: eerste probleem dat je dient op te lossen is: de juiste formule kennen van het gebruikte produkt. ik kan je natuurlijk de oplossing geven, maar daarmee leer je volgens mij niets.

tweede probleem: wat betekent die 0.3 mol/liter?

als je dit snapt dan kun je verder.

derde probleem: hoeveel liter van dit produkt moet je maken (waarvan de concentratie 0.3 mol/liter bedraagt.)

als je voor elk van bovenstaande vragen de oplossing weet, dan is het volgens mij een koud kunstje om de juiste berekening te doen.

Ik kan je natuurlijk op dit regeltje de oplossing aanbieden,maar het lijkt me toch beter dat je zelf eerst eens zoekt wat één en ander betekent en wat je nu echt nodig hebt voor de uiteindelijke berekening.

groeten,

patrick
maar de berekening en al de zever er rond is geen probleem. mijn vraag is enkel of KIO3 oplosbaar is in water.

dank

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: kaliumjodaatoplossing

uit een boek van analytische chemie haal ik: 7.62 g anhydrous salt dissolved by 100ml water. (temperature: 18°C)

voor de boekenwurmen: "Vogel's textbook of macro and semimicro qual. inorg. analysis. pagina 592"

groeten,

Patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kaliumjodaatoplossing

Je kan eigenlijk aannemen dat elk kaliumzout wel oplosbaar is in water, tenminste van simpele stoffen als deze. Deze oplosbaarheden kun je ook redelijk vlug terugvinden op sites als http://www.acros.com . Soms wil wikipedia ook wel de oplosbaarheden vermelden.

Berichten: 26

Re: kaliumjodaatoplossing

Je kan eigenlijk aannemen dat elk kaliumzout wel oplosbaar is in water, tenminste van simpele stoffen als deze. Deze oplosbaarheden kun je ook redelijk vlug terugvinden op sites als http://www.acros.com . Soms wil wikipedia ook wel de oplosbaarheden vermelden.
achzo...

op wikipedia wordt er niet gesproken over deze stof, ik had het al eens opgezocht. daar staat het meestal nogal handig vermeld maar deze stof staat er niet op.

grts

Reageer