Oplosbaarheid He in water

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 63

Oplosbaarheid He in water

Verplaatst bericht:

QUOTE (rwwh @ zo 22 maart 2009 om 07:18 uur)

Bij zwemtemperatuur lost er meer dan 6 gram chloor op in een kilogram water. Zie Oplosbaarheid van gassen in water: Uw prachtige link [url=http://www.engineeringtoolbox.com/gases-solubility-water-d_1148.html]http://www.engineeringtoolbox.com/gases-so...ter-d_1148.html.

Technisch vraagje hierbij: Waarom hebben Ethaan en vooral Helium zo'n knik in de curve tussen 20° en 30° bij bovenvermelde link qua oplosbaarheid? Kun je rekenen met twee aggregatietoestanden (gas/vloeibaar) door elkaar met een formule misschien?

Kan iemand de oplossing ook toevoegen aan Wiki op http://nl.wikipedia.org/wiki/He?
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Berichten: 1.379

Re: Oplosbaarheid He in water

De knik tussen 20 en 30 graden voor de oplosbaarheid van uiteenlopende gassen in water kan alleen maar verklaard worden met structuurveranderingen in het vloeibare water boven 20 graden Celcius.

Als we naar de link kijken zien we dat die structuurveranderingen ruimte maken voor wat extra gasmoleculen zodat de oplosbaarheden wat minder snel dalen bij hogere temperatuur.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Oplosbaarheid He in water

hzeil schreef: De knik tussen 20 en 30 graden voor de oplosbaarheid van uiteenlopende gassen in water kan alleen maar verklaard worden met structuurveranderingen in het vloeibare water boven 20 graden Celcius.

Als we naar de link kijken zien we dat die structuurveranderingen ruimte maken voor wat extra gasmoleculen zodat de oplosbaarheden wat minder snel dalen bij hogere temperatuur.
Mag ik dan een verband zien met het - voor mij nog onverklaarbare - feit dat bij het kookpunt van water alleen energie opgaat bij de overgang van aggregatietoestand?

En mag ik in dezelfde context zien dat water bij normale druk onder -0° kan gaan en als je 'tikt' tegen de waterfles in de auto, deze dan in 1 schok bevriest.

Welke natuurwetten bij omzetting spelen hier een rol.

Als ik het goed begrijp heb je dus:

1. Verschillen qua omzetting van moleculen, of opnames van gassen door deze knik.

2. Verschillen qua omzetting in aggregatietoestand bij de overgangsfase.

3. Welke natuurwetten zijn hier van toepassing om GEEN gradieel verloop te hebben?

Is niet dringend, ik zou het echt goed willen begrijpen en mijn chemieniveau is nog niet zo heel hoog.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Berichten: 1.379

Re: Oplosbaarheid He in water

Een wat late reaktie van mij. Als U Uw kennis van deze vorm van chemie wilt vergroten kunt U het beste een hoofdstukje fasenleer uit een leerboek (textbook) voor fysische chemie bestuderen. Zowel voor zuivere stoffen als voor binaire systemen. Bij de zuivere stoffen heb je te maken met de drie aggregatietoestanden en de binaire systemen worden beschreven met de vijf of zes basisdiagrammen van de nederlander Bakhuis Rozenboom.

Ik ben altijd een voorstander van eenvoudig beginnen om pas later, als je het goed begrepen hebt, naar uitzonderingen en moeilijke dingen te kijken.

De fasenleer is gebaseerd op evenwichten binnen de fasen en aan de fasegrenzen.

Structuren binnen een vloeibare of vaste fase spelen daarbij ook geen rol.

Met deze eenvoudige voorstelling van zaken is Bakhuis Rozenboom heel ver gekomen. Hij dacht toen nog niet aan eventuele strukturen binnen een homogene fase.

U vraagt naar de achterliggende natuurwetten hierbij. Misschien denkt U dan aan thermodynamica en allelei energiebeschouwingen. Maar daarbij maakt U het weer abstrakt en mogelijk weer minder inzichtelijk voor U. De eenvoudigste weg lijkt mij dus toch een leerboek en Wikipedia met de trefwoorden fasenleer en Bakhuis Rozenboom.

Probeer ook in eerste instantie de fasenleer van metalen en legeringen te vermijden. Want dan zit je snel in de problematiek van niet-evenwichtssituaties en inhomogene vaste fasen. H.Z.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Oplosbaarheid He in water

Bedankt, die fasenleer ben ik al aan het bekijken, maar ik ben me intussen ook in het Arabisch en in psychologie aan het verdiepen, dus wordt het wellicht wat te veel hooi op mijn vorkje op dit moment.

Je verwijzingen zijn niettemin onvoorstelbaar interessant en ik geniet zonder mate, en je oudere reactie over het boek van Findley doet mij nu zoeken naar dat boek! Mocht iemand het verkopen, graag een seintje.

Thx hzeil, en tot later.
Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.

Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit dus.

Reageer