Springen naar inhoud

aspirine bruistabletten

• Log in om te kunnen reageren

jorientjeuh

jorientjeuh

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 08:56

Ons labo ging over het stellen van aspirine(acetylsalicylzuur) t.o.v. NaOH
daarbij waren de volgende vragen(waarop ik niet direct een antwoord heb :s

Waarom is deze methode niet geschikt voor bruistabletten?

Waarom denk je mogen de tabletten ook geen vitamine C bevatten?

Wat is gedenatureerde ethanol en waarom gebruik je deze (en niet zuivere ethanol) om de tablet op te lossen? Waarom is water hier geen geschikt oplosmiddel voor de aspirine?

Waarom bereken je geen gemiddeld verbruikt volume NaOH maar wel een gemiddeld %ASZ? Waarom hebben sommige andere leerlingen een ander % als resultaat?

??

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jasper2

jasper2

• >100 berichten
  • 111 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 11:45

Waarom is deze methode niet geschikt voor bruistabletten?

In bruistabletten zit een zuur en een carbonaat die, in water, met lekaar reageren waarbij CO2 ontsnapt. hierbij wordt het zuur dus verbuikt. Deze kun je nu niet meer titreren. Dit zuur kan asetylsalicylzuur zijn maar ook iets anders hoor.

Waarom denk je mogen de tabletten ook geen vitamine C bevatten?

Een ander woord voor Vitamine C is Ascorbinezuur. De rest laat ik aan jou over.

Wat is gedenatureerde ethanol en waarom gebruik je deze (en niet zuivere ethanol) om de tablet op te lossen? Waarom is water hier geen geschikt oplosmiddel voor de aspirine?

Gedenaturaliseerde alcohol is vergiftigd (met ethanol). Dit heeft geen invloed op je berekeningen maar kost een stuk minder omdat je geen accijns hoeft te betalen over consumptie alcohol (zuivere alcohol).
In alcohol lost asperine beter op dan in water.

Waarom bereken je geen gemiddeld verbruikt volume NaOH maar wel een gemiddeld %ASZ? Waarom hebben sommige andere leerlingen een ander % als resultaat?

NaOH niet middelen omdat je je spreiding in je resultaten wilt weten die weer iets zegt over de nauwkeurigheid van je gemiddelde %ASC.
Het verschil in resultaat kan onder andere komen doordat bij het oplossen van asperine niet de hele aspirine goed oplost. Je krijgt wat kleine brokjes in je oplossing. Deze moeten zo klein mogelijk gemaakt worden. Ze zijn afkomstig van een middel dat toegevoegd wordt om er een tablet van te kunnen persen. laten we het lijm noemen. In de brokjes lijm kan echter nog wel asperine zitten.....Het me opzuigen van een brokje lijm in de pipet kan ook weer voor verschillen zorgen. Verder natuurlijk alle fouten die je kunt maken bij het pipeteren en voorbereiden en titreren van je oplossing.

Ik hoop je goed geholpen te hebben, succes .
Jasper

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 19:47

is gedenatureerde alcohol niet hetzelfde als alcohol(ethanol) maar met een hoeveelheid aan ether erbij, zodat je deze twee bijna niet kunt uit mekaar halen via destillatie?
ik kan verkeerd zijn, maar ik dacht dat er ether mee gemoeid was.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2009 - 20:50

Denk idd dat dat een foutje was. Comsumptie-alcohol is namelijk ethanol. Gooi je daar echter methanol en methylethylketon in, dan is het niet meer zo gezond. ;)

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 21:05

er zijn blijkbaar verschillende soorten aan gedenatureerde alcohol te verkrijgen.
1. 96% alcohol met 2% MEK
2. 96% alcohol met 5% methanol
3. 96% alcohol met 3% ether.

de 3e soort denaturol wordt waarschijnlijk het meest gebruikt in Medische labo's als ontmettingsalcohol.

patrickvda

patrickvda

• >100 berichten
  • 229 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2009 - 21:06

sorry voor de typfout: Ontsmettingsalcohol.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures