naftaleen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

naftaleen

Ahoi,

voor een schoolproject heb ik een azokoppeling moeten uitvoeren tussen 2,4-dinitroaniline en 2-naftol. Nu moet ik ook de nevenproducten neerschrijven en zeggen hoe ik deze ga verwijderen. Maar ik weet niet goed welke nevenproducten hier gevormd worden.

Bij een benzeen ring heb je zo die ortha metha para regels, maar voor nafteen vind ik zo niet drekt iets. Op wikipedia heb ik hier ook niet meteen iets voor gevonden , dus vroeg ik mij af of niemand een boek kent dat dit onderwerp behandelt ?

of moest iemand mij zo de nevenproducten kunnen vertellen, dat zou ook leuk zijn maar dat is niet meteen de stijl van chemieforum.nl heb ik zo de indruk :)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: naftaleen

of moest iemand mij zo de nevenproducten kunnen vertellen, dat zou ook leuk zijn maar dat is niet meteen de stijl van chemieforum.nl heb ik zo de indruk :)
Het is onze stijl niet om huiswerkvragen die op het forum worden gesteld, zomaar te beantwoorden. Ten eerste leert de vragensteller daar niets van, ten tweede is het niet eerlijk t.o.v. collgastudiegenoten, ten derde vindt de docent het ook niet leuk en als gevolg daarvan (ten vierde) de vragensteller ook niet meer.

Maar dat wil niet zeggen dat wij niet willen helpen. Maar al te graag !

Vaak kost ons helpen jou minder energie en tijd dan het zelf opzoeken in de boeken. Maar je moet wel een beetje willen meewerken en wat energie erin stoppen. Dat laatste motiveert de helper alleen maar. Of liever gezegd: het totaal niet meewerken en geen energie erin willen stoppen demotiveert de helper ten zeerste.

[-X

Nu een teleurstellend antwoord op je vraag van mijn kant: ik weet niet zoveel (meer) van azokoppelingen. :oops:

Maar er is vast wel een organisch chemicus die je wil helpen. :)

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: naftaleen

Begin eens met het opschrijven van het mechanisme van deze koppeling. Wat weet je van de -OH-groep, is deze activerend of deactiverend?

Berichten: 2

Re: naftaleen

De OH-groep op 2-naftol is activerend en aldus zal het electrofiel op dezelfde ring binden als de ring waar de OH-groep op staat. De OH - groep is een ortho,para -richter , maar voor 2-naftol is er geen beschikbare para bindingsplaats dus wordt er sowieso gebonden op de ortho-plaatsen. Substitutie gebeurt bij naftaleen ook bij voorkeur op de 1-positie en bovendien is het ruimtelijk gezien ook beter om op de 1-positie te binden dus zal er weinig of geen nevenproducten gevormd worden.

Klinkt dit ergens logisch?

Dit heb ik als voorlopig antwoord met een tekening van het nevenproduct bij waar ik de iupac naam niet van ken / kan vormen bij gebrek aan kennis.

Berichten: 180

Re: naftaleen

manes schreef:
Dit heb ik als voorlopig antwoord met een tekening van het nevenproduct bij waar ik de iupac naam niet van ken / kan vormen bij gebrek aan kennis.
kijk ook eens op emolecules.com

http://www.emolecules.com/

hier kun je een molecuul tekenen en dan staan er de namen bij en evt leveranciers. (niet altijd, maar wel vaak in idere geval)

Reageer