NaCl neerslag

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

NaCl neerslag

Hey,

ik had een vraagje over een praktische proef van bio-organische chemie;

We hebben een mengsel van een esterlaag en een waterlaag en willen deze zo goed mogelijk scheiden.

Daarom voegen we een verzadigde zoutoplossing (NaCl) toe.

Nu zou er dan een neerslag van natriumchloride ontstaan, weet iemand hoe dit komt???

(ik zou denken dat iets er voor zorgt dat de oplosbaarheid van het zout in het water daalt, maar ik weet niet precies wat).

bedankt op voorhand

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NaCl neerslag

Wat je normaal met een verzadigde zoutoplossing doet bij het scheiden, is de waterlaag nog polairder maken dan hij al is, zodat er meer ester in de organische laag terecht komt. Dat er toevallig wat NaCl neerslaat, maakt niets uit. Je bent toch alleen maar in de ester geïnteresseerd.

Berichten: 3

Re: NaCl neerslag

Bedankt voor het snelle antwoord,

alles is nu toch al wat duidelijker geworden!!!

Berichten: 1

Re: NaCl neerslag

Ik zou eignelijk het antwoord moeten weten op dezelfde vraag. Ik weet echter nog steeds niet waarom nu juist de neerslag van NaCl gevormd wordt. Kan iemand me helpen?

Re: NaCl neerslag

Tijdens het schudden koelt het mengsel af door verdamping en gaat de het oplosbaarheidsproduct van de NaCl omlaag en kristalliseert zout uit.

Berichten: 17

Re: NaCl neerslag

NaCl is toch super goed oplosbaar in water?

Komt het niet doordat in de verzadigde oplossing al te veel ionen in de verzadigde oplossing zitten dat het NaCl niet meer kan oplossen?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: NaCl neerslag

Klopt. Het oplosbaarheidsproduct daalt inderdaad bij afkoelen, maar dat is maar bijzaak. De hoofdreden is inderdaad dat je een verzadigde oplossing hebt en al de overmaat aan zout zal dus gewoon als kristal op de bodem komen te liggen.
"Success has been, and continues to be, defined as getting up one more time than you've been knocked down."

- Gary Raser, LIMU

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NaCl neerslag

De temperatuur heeft niet niets mee te maken. NaCl is een heel vreemde verbinding, waarvan de oplosbaarheid in water vrijwel niet afhangt van de temperatuur.

Zie bijvoorbeeld: http://galileo.phys.virginia.edu/educat ... bility.htm

Wel is het zo dat keukenzout bijvoorbeeld heel slecht oplost in ethanol. Als je ethanol bij een verzadigde zoutoplossing druppelt kristalliseert er snel zout uit. Iets dergelijks zou in dit experiment ook kunnen gebeuren.

Berichten: 137

Re: NaCl neerslag

rwwh schreef: zo 06 mei 2012, 14:06
De temperatuur heeft niet niets mee te maken. NaCl is een heel vreemde verbinding, waarvan de oplosbaarheid in water vrijwel niet afhangt van de temperatuur.

Zie bijvoorbeeld: http://galileo.phys....pSolubility.htm

Wel is het zo dat keukenzout bijvoorbeeld heel slecht oplost in ethanol. Als je ethanol bij een verzadigde zoutoplossing druppelt kristalliseert er snel zout uit. Iets dergelijks zou in dit experiment ook kunnen gebeuren.
Dat denk ik dus ook. Als je gaat uitschudden met een polair oplosmiddel (bv ether of THF) dan kan er zomaar 5 tot 8% van je oplosmiddel in de waterlaag gaan. Dit verlaagt de oplosbaarheid van NaCl in water wél en daardoor slaat er zout neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: NaCl neerslag

Nu is THF niet zo'n goed voorbeeld omdat dat mengt met water en dus niet voor extracties gebruikt wordt. Maar ether en ethylactetaat (de ester die waarschijnlijk werd gebruikt?) lossen inderdaad voor een deel op in de waterlaag, verlagen daar de polariteit en verminderen de oplosbaarheid van NaCl
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer