Springen naar inhoud

solvatatie

• Log in om te kunnen reageren

hanne_CF

hanne_CF

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 10:26

In mijn cursus staat dat bepaalde stoffen de oplosbaarheid van andere stoffen verhogen of verlagen zonder dat er een complex ontstaat:

Grote eenwaardige en zeer grote tweewaardige ionen die weinig gehydrateerd worden zullen de clusters van watermoleculen breken (bv. chloraat). Dit betekent dat het water hydrofieler geworden is. Er zijn verhoogde solvatatiemogelijkheden.

Stoffen zoals bv. ureum bevorderen de clustervorming: er ontstaan caviteiten zonder waterstofbruggen door de groepering van H2O in clusters: het water wordt hydrofober.

Kan er iemand mij uitleggen waarom dat water hydrofieler wordt door de clusters van watermoleculen te breken en omgekeerd?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 11:59

Aan Hanne,

De begrippen hydrofiel en hydrofoob ken ik alleen maar als eigenschappen van de oppervlakken van materialen. De betekenis ervan binnen het water zelf ontgaat mij.
Van ureum weet ik dat het in water de helices van eiwitmoleculen doet ontrollen. Dat noemen we denatureren.
Maar of ureum bijvoorbeeld de oplosbaarheid van anorganische zouten verhoogt weet ik niet. Uit boeken over fasenleer zoals Critical Tables kun je misschien wijzer worden. Je moet dan zoeken bij ternaire systemen. Want je vraag betreft het ternaire systeem water-ureum-zout. Je moet dan allerlei grafische voorstellingen bestuderen. Over structuren vind je niets. Die conclusies moet je zelf trekken uit de grafieken en getallen die je daar vindt.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

RubenM

RubenM

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2009 - 13:21

Ik vermoed dat je op chaotrope versus kosmotrope zouten doelt. Lees dit stuk maar eens door en laat het weten als je het niet begrijpt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures