Springen naar inhoud

Effect van bidden

• Log in om te kunnen reageren

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 18:59

De "Spindrift" groep heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar het effect van bidden op planten. Hun resultaten geven aan dat planten waarvoor gebeden wordt, altijd sneller groeien en gezonder zijn dan planten waarvoor niet wordt gebeden terwijl de omstandigheden voor beide groepen planten identiek zijn. Deze resultaten werden zonder uitzondering elke keer bereikt onafhankelijk van de afstand tussen de personen die het gebed uitvoerden en de planten.

Deze resultaten zijn ook te lezen in het boek van Robert Owen "Qualitative Research: The early years". Eťn van de interessante conclusies uit hun onderzoek was dat het gebed het meeste resultaat had als werd gebeden voor de algehele gezondheid van de planten. Wanneer specifiek werd gebeden voor de groei van de planten werden minder gunstige resultaten behaald.
http://home.deds.nl/...onderzoek3.html

Wie helpt mij van mijn huidige gedachte af dat bidden voor de gezondheid van een levend wezen nut heeft ? Of wie kan dit bevestigen ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:10

371 patients were assigned prayer and 377 no prayer; 374 were assigned MIT therapy and 374 no MIT therapy. The factorial distribution was: standard care only, 192; prayer only, 182; MIT therapy only, 185; and both prayer and MIT therapy, 189. No significant difference was found for the primary composite endpoint in any treatment comparison. Mortality at 6 months was lower with MIT therapy than with no MIT therapy (hazard ratio 0.35 (95% CI 0.15-0.82, p=0.016). INTERPRETATION: Neither masked prayer nor MIT therapy significantly improved clinical outcome after elective catheterisation or percutaneous coronary intervention.http://www.ncbi.nlm....f...&query_hl=2

Volgens dit onderzoek helpt het dus niet bij mensen met bovenstaand ziektebeeld.

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:15

Zou het niet gewoon energie zijn, de gedachten aan dat de plant gaat groeien, geven misschien wel energie af, waardoor de plant ook daadwerkelijk sneller groeit.

Ik zie gedachten namelijk als pure energie.. dus dan is het voor mij zeer aannemelijk, dat wanneer je gelooft in iets als bidden, het ook werkt..
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:22

Zou het niet gewoon energie zijn, de gedachten aan dat de plant gaat groeien, geven misschien wel energie af, waardoor de plant ook daadwerkelijk sneller groeit.

Ik zie gedachten namelijk als pure energie.. dus dan is het voor mij zeer aannemelijk, dat wanneer je gelooft in iets als bidden, het ook werkt..

en wat is energie?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:23

Simpel: a slow vibration.. 8)

Alles beweegt, en omdat energie beweegt (ene molecuul geeft een electron, de ander neemt er een), is er iets wat wij het universum, het heelal hebben genoemd waarin wij ons kunnen begeven. Zonder vibratie, energie en beweging geen leven..

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:25

maar een vibratie van wat?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 19:33

Hoe ik het ongeveer zie, is perfect verwoord door de helaas jong overleden caberetier Bill Hicks:

Today, a young man on acid realized that all matter is merely energy condensed to a slow vibration. That we are all one consciousness experiencing itself subjectively. There is no such thing as death, life is only a dream and we're the imagination of ourselves.

Kortom, dat het idee van onszelf niet klopt en dat we onderdeel zijn van 1 geheel welke samen met alle oorzaken, keuzes en gevolgen weer het moment nu creŽren..

Tis dus meer filosofisch bekeken, dan echt wetenschappelijk (just for the record :roll:)

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 20:04

Een gebed zonder end
(Skepter 10 (2), juni 1997)

Op 24 juni vorig jaar was het Amerikaanse weekblad Time voor een groot deel gewijd aan 'geloof en genezen'. Het hoofdartikel opende met een onderzoek naar het nut van bidden. Twintig aidspatiŽnten waren ondergebracht in twee groepen: voor de leden van de ene groep werd gebeden, voor de anderen niet. Onderzoekster Elisabeth Targ had nog niks gepubliceerd, maar liet alvast weten dat de resultaten hoopgevend waren. Een onderzoek met honderd patiŽnten leek haar op z'n plaats. De Time-lezer moest nog een paar pagina's voortploeteren alvorens te mogen vernemen dat de groepen zů klein zijn dat de resultaten nooit significant kunnen worden.

Al even veelbelovend is het (door Time ook geciteerde) werk van Harvardmedicus Herbert Benson. Zo'n twintig jaar geleden trapte Benson met zijn boek The Relaxation Response de inmiddels wijd openstaande deur in dat regelmatig mediteren helpt tegen stress-related illnesses. Uit zijn nieuwste boek, het vorig jaar verschenen Timeless Healing, blijkt dat hij zich bij zijn experimenten sinds kort concentreert op mensen die na het mediteren zeiden het gevoel gehad te hebben dat er in hun omgeving een 'hogere macht' rondhing. En u begrijpt het al: die deden het nog beter.

Benson is een gelovig man, maar liet bij die gelegenheid het religieuze achterste van zijn tong nog niet zien. Hij omschreef geloven als een evolutionaire truc. De mens is sterfelijk, en dat is in de woorden van Benson 'a fundamental angst' die schadelijk is voor het immuunsysteem. Daarom maakt God deel uit van onze natuur: 'Humans are wired for god.'

In zijn meest recente onderzoeksidee komt hij echter veel duidelijker voor zijn overtuiging uit. Hij is momenteel bezig met een onderzoek dat aan moet tonen dat bidden voor een ander, een zieke, gunstig is. De proef is keurig volgens de regelen der kunst opgezet, de proefpersonen weten niet of er voor hen gebeden wordt of niet, maar Benson (zo was te lezen in Science van 18 april) wil er zo min mogelijk over kwijt want hij is beducht voor de negatieve invloed van de gedachten (een soort 'ontbidden') van de vele skeptici in zijn omgeving. En daarmee is hij in een voor parapsychologen klassiek moeras verzeild geraakt: zodra je niet weet wat je aan het meten bent, weet je ook niet wie er allemaal een bijdrage aan je onderzoek leveren. Mocht de uitslag positief zijn, dan zullen de skeptici echter toe moeten geven dat bidden helpt. Of God natuurlijk. Of Benson. Of het toeval. (mh)

bron http://www.skepsis.n...rit10.html#102a

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 december 2005 - 20:36

Op ťťn uitzondering na lezen we nergens in de evangelieŽn en Handelingen van mislukte pogingen om iemand te genezen. Er is vandaag geen 'gebedsgenezer' die een dergelijk succes zelfs maar bij benŠdering kan claimen.
Eťn keer lezen we van een mislukte poging om iemand te herstellen. Niet omdat de patiŽnt te weinig geloof aan de dag legde (zoals gebedsgenezers gewoonlijk wel de schuld van zich afschuiven) maar omdat de 'genezers' te kleingelovig waren!
http://www.goedberic...geloofsgenezing

Hier is over nagedacht

Destinyhunter

Destinyhunter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 17:57

Ok en dit dan,
Er lag een man op sterven, hij had heel erg pijn, was ontzettend ziek, en had geen kans op beter worden.
Nou is er niet geprobeerd om hem beter te maken, want hij was redelijk op leeftijd en hij had zijn taak op aarde volbracht volgens hemzelf.

Hij lag zo al een week of 2 en al die tijd geen hoop op beter worden en eigenlijk een soort van doodwens.
Zijn vrouw had het ook opgegeven en had er vrede mee, maar hij was nog niet dood.

Na een gesprek met een priester van een christelijke gemeenschap, waren ze het erover eens dat het inderdaad genoeg was, en gingen ze met z'n 4en in het gebed. (2 priesters zijn vrouw en hijzelf)

Daarin vroegen ze God of hij de man tot hem wou nemen en zo zijn lijden besparen, na het gebed hieven zij allen het hoofd en deden hun ogen open. Maar de man niet.
De man blies zijn laatste adem uit bij het Amen van het gebed.

Verklaar het is dat hij al die tijd al wou gaan en geen hoop had maar toch pas ging toen God het gevraagd was?
Is een geloof zo sterk dat je kan volhouden tot je denkt dat je gewenst bent daar?

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 18:59

het gaat er hier natuurlijk om wat de man als God zag. Misschien heeft hij in die laatste weken wel zijn laatste les geleerd en kon hij deze tijdens zijn laatste gebed volledig begrijpen en ten uiting brengen. Als in: ik heb geen angst meer voor de dood, ik zeg er volmondig JA tegen en ik ga op reis..

het ligt er natuurlijk helemaal aan wat deze man voor band had met God, maar het zegt mij wel veel over dat deze man zichzelf heeft voorbereid, anders kun je nooit op zo'n spiritueel in jezelf gekeerd moment er voor kiezen je laatste adem uit te blazen.. :roll:

LBO

LBO

• >25 berichten
  • 81 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 19:48

Je kunt ook van toeval spreken maar toch!?

Uit mijn verleden ken ik 2 aansprekende verhalen, die met Geloof en Bidden te maken hadden.

Het eerste gaat over een familie, die naar Australie was geemigreerd. Aldaar werden ze in een tijdelijk overgangskamp geplaatst om te intregreren en in het land een eigen stek en werk te vinden.
Het ging allemaal niet zo best tot bij het slechte af. De familie dacht erover om naar Nederland terug te gaan. Op dat moment koopt de vader van de familie een lot in de loterij en zet op het vereiste 10 ponds biljet:
God, dit is onze laatste kans, help alstublieft!
Bij de trekking blijken ze 400.000 pond te hebben gewonnen!
Was dit een wonder of toeval?

Waarschijnlijk hebben jullie vele ander voorbeelden. Ik ben benieuwd.

Het tweede verhaal gaat over een familie, waarvan het jongste dochtertje ernstig ziek was. Het leek er zelf op, dat het kind zou komen te overlijden.
Met de hele familie zijn ze daarop gestart met bidden, opdat de kleine weer beter zou worden. Dan in de nacht tijdens het bidden wordt er plotseling een verbetering geconstateerd bij de kleine. De dodelijke koortsen wijken plotseling. Het kind komt weer bij kennis en ze geeft duidelijke tekenen van verbetering.
Op dat moment kijkt 1 van de andere familieleden naar buiten en ziet in de nachtelijke hemel een enorme Engelenfiguur. Het lijkt wel of de hemel ermee gevuld is. En alle zien deze Engel en Geloven, dat hun gebeden zijn verhoord. Navraag bij andere mensen in de buurt leverde echter geen enkele bevestiging op van de waarneming van de Engel.
Alleen zij die hadden gebeden voor het kind konden de Engel waarnemen.

Dit geval geeft aan, dat sterk Geloof en bidden welhaast het onbestaanbare los kan maken.
Was dit een wonder of toeval en zinsbegoochling?!

Destinyhunter

Destinyhunter

• >25 berichten
  • 39 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 22:23

Ok, ik heb nog wel een simpele, maar voor mij toch wel belangrijke.

Ik heb eens een paar jaar geleden op de middelbare school een ervaring gehad die echt heel doorslaggevend was voor me. Niet zo heel bijzonder vergeleken met ziekte's en doden, maar toch. Soms komt God juist voor in de kleine dingen, en moet je niet groot zoeken...
Ik had me verslapen en zou echt te laat komen, en zou een strafwerk krijgen van hier tot tokio, zo is die leraar nou eenmaal.

Nou moet je je bij die leraar iemand voorstellen waarbij lesgeven zijn leven is, alles ervoor over heeft, nooit maar dan ook NOOIT ziek is, en als hij ziek is komt hij toch. In de 5 jaar dat ik hem had, is hij dus maar 1x ziek geweest.

Ik fietste dus zo hard als ik kon, maar een kwartie fietsen in 5 minuten lukt gewoon niet, en ik kon die strafwerk er echt niet bij hebben, dus ik richtte mij tot God, niet zozeer bewust alswel wanhopig.
"God ik weet niet of u mij wil/kan helpen, maar kan dit er echt niet bij gebruiken, en ik had het echt niet zo bedoeld, maar zou u mij, als het kan en u wil, mij hierbij willen steunen"

Zo kwam ik op school, door wind tegen 15 minuten te laat, helemaal kapot en half huilend (ja klein jongetje in paniek). En daar zag ik mijn klas zitten, allemaal chagerijnig en verveeld, want die leraar was ziek.

Dat was voor mij echt een teken dat hij er was, en dat bidden dus daadwerkelijk helpt.

Kan ik dit wegschrijven aan toeval? Ik vind van niet!!!

-Frankenstein-

-Frankenstein-

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 december 2005 - 23:08

Ik heb ooit eens voor een vuurpeleton gestaan. Ik heb vurig gebeden en smeekte god of hij deze absurde situatie in een droom kon omzetten.

Mijn gebeden zijn gehoord, ik werd wakker.

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 december 2005 - 10:14

ik heb vroeger vaak genoeg gebeden tot god of hij bepaalde wensen wilde uit laten komen en gek genoeg heeft het nog geen een keer gewerkt. iedere dag wordt er zoveel gebeden tot god om bepaalde wensen in vervulling te laten gaan de kans dat 1 van die wensen uitkomt is natuurlijk vrij groot.

Het eerste gaat over een familie, die naar Australie was geemigreerd. Aldaar werden ze in een tijdelijk overgangskamp geplaatst om te intregreren en in het land een eigen stek en werk te vinden.  
Het ging allemaal niet zo best tot bij het slechte af. De familie dacht erover om naar Nederland terug te gaan. Op dat moment koopt de vader van de familie een lot in de loterij en zet op het vereiste 10 ponds biljet:  
God, dit is onze laatste kans, help alstublieft!  
Bij de trekking blijken ze 400.000 pond te hebben gewonnen!  
Was dit een wonder of toeval?

over de werled gaan duizenden dan wel miljoenen van zo'n soort verhalen die iemand van iemand heeft gehoord. hieruit kun je dus totaal niet de conclusie trekken dat het door het bidden komt. je weet niet eens of die mensen echt tot god hebben gebeden of dat dit later er door iemand bij is verzonnen of dat het verhaal Łberhaupt wel waar gebeurd is.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures