Springen naar inhoud

ionensterkte

• Log in om te kunnen reageren

bacchus

bacchus

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2009 - 20:19

bij basen heb je verschillende sterkten. ik werk hier in mijn cursus momenteel rond anionenuitwisselaars. Hierbij staat over de sterkte van de basen het volgende:

zwak basisch: R-N+H(CH3)2
Sterk basisch: R-N+(CH)3
Zeer sterk basisch: R-N+5CH3)3C2H4OH

Hoe kan je tussen die drie het verschil zien in base-sterkte? Hoe kan je nu zien dat het laatste voorbeeld sterk basisch is en het eerst maar zwak basisch?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

bacchus

bacchus

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2009 - 20:32

De capaciteit van een ionenuitwisselaar = hoeveelheid dissocieerbare groepen in meq/g droge ionenuitwisselaar.

1 Equivalent = 1eenheid (Wat bedoelen ze hiermee? Wat is dit) + 1 dissocieerbare groep.

Stel nu: (dit staat in mijn cursus)
C8H8O3S (gesulfoneerd styreen) moleculair gewicht van 184.2
Dit geeft een capaciteit van 1000/184.2=5.43 meq/g
Vanwaar komen ze met die 1000?

mvg

bacchus

bacchus

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2009 - 20:38

Bij IEC is er natuurlijk uitwisseling van het staal en de ionen van de mobiele fase. Dit gebeurt via een evenwichtsproces dat beinvloed wordt door het soort tegenion en zijn concentratie (ionensterkte).

Iks nap niet waarom er hier ionensterkte achter staat. Wat is de betekenis hiervan in deze context?

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 20 april 2009 - 20:50

Ik heb alle 3 vragen over ionenwisselaars maar even samengevoegd. Als je opeens 3 topics over hetzelfde onderwerp aanmaakt kun je het ook in 1 vraag stellen.

Let je nog even op sub- en superscript?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

DeeVee

DeeVee

• >250 berichten
  • 252 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 april 2009 - 12:57

Ik denk dat je er even de theorie van zuren en basen moet bijhalen.

Wat is een zuur precies? Hoe reageert een zuur in water? En wat is een base en hoe gedract dit zich in water? Wat doen zuren en basen als je ze samen brengt? Kijk ook eens verder dan de basistheorie en denk ook aan Lewiszuren en -basen.
Denk ook even na over de ruimtelijke vorm van de moleculen in kwestie.

Je vraagt wat er bedoeld wordt met een eenheid. Als je weet wat de dissocieerbare groep is zou het kunnen dat dit dan de 'niet-dissocieerbare' groep is. Wat vormen die samen? Welke eenheid zou je kiezen in stoichiometrische berekekningen?

Ivm. de '1000': wat is het verband tussen 1000 en de m in 'meq'?

Wat betekent ionsterkte in een andere context?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures