Electrodialyse van zeewater

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Electrodialyse van zeewater

Beste lezer/chemicus,

Inleiding op mijn vraag;

Er bestaat een systeem om radicalen of oxidanten te produceren in zeewater om dit zodoende te zuiveren van micro-organismen/bacteriën. (Ballastwaterreiniging op schepen)

Dit gebeurt d.m.v. een 'electrodyalitic' cellenpakket en een gelijkgerichte stroom.

Het zeewater wordt blootgesteld aan de anode-zijde van de cel.

Méér vermogen is benodigd wanneer het zeewater minder zouten bevat.

Nu heb ik van scheikunde niet veel verstand maar wil toch (voor mijn scriptie) de principewerking van dit systeem behandelen.

Kan iemand mij vertellen wat de principe-werking van dit systeem is? Hieronder iets specifiekere vragen:

Wat is een radicaal/oxidant?

Wat is electrodialyse?

Wat is de relatie van het NaCl in het zeewater tot de werking van het systeem?

Alvast erg bedankt voor de reactie!!

Hieronder wat begeleidend schrijven:

A disinfectant is produced in an electrodialytic process known as water activation. This is undertaken by a unit called C2E™. Only about 1.5% of the total ballast water flow is fed through the C2E™ unit and thereafter injected into the main flow.

The electrodialytic process is dependent upon a certain salinity level, but in cases where vessels are operating in brackish or low salinity waters (e.g. river water) this is arranged by using the aft peak tank (or any other suitable tank) as a storage tank for normal seawater used to feed the C2E™ unit.

The C2E module consists of two main units; electrodialytic cell stack and electric

power supply (rectifier). Both are built into the same standalone cabinet. Cabinet

size will differ in height according to system size. The C2E unit takes a small

portion of the ballast water flowing through the system just after the ballast pump,

typically less than 1.0% and re-injects this into the system just after the

deoxygenation where there still is turbulence in the water. The water in the C2E

unit is exposed isolated to the anode of the electrodialytic cell. This exposure

creates a disinfectant consisting of short lived oxidants.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Electrodialyse van zeewater

Leuke uitleg, die draait er helemaal omheen dat je gewoon een beetje hypochloriet maakt uit keukenzout. En dat hypochloriet zit in je normale huis-tuin-en-keuken glorix :)

Berichten: 14

Re: Electrodialyse van zeewater

uit de NaCl in zeewater word chloor gevormd

(NaCl + H2O ----> Na+ + OH- + H+ + Cl-)

een zout ontleed altijd in water, maar door electrolyse word het Cl er op de een of andere manier uitgehaald...

het nut van NaCl in het systeem is dat het in water opgelost geleidt, en het bevat chloor dat zorgt voor de ontsmetting.

Leuk experimentje om zelf te doen: doe in een jampotje water met opgeloste NaCl

en hang er twee stukjes aluminiumfolie in. sluit een batterij aan op de stukjes aluminiumfolie en er ontstaan bubbeltjes. dit is zuurstof en waterstof.

Laat het een tijdje bubbelen en ruik eraan. als het goed is ruik je chloor.

het chloor dat je ruikt, is verdampt. er zit ook nog een deel in het water. dit maakt de bacteriën dood.

Win eerst nog meer info in voordat je op mijn verklaring afgaat, ik kan het altijd fout hebben!

Bewerkt, nog wat informatie toegevoegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Electrodialyse van zeewater

Komt wel in de buurt, alleen stel je de redoxreacties zelf niet op, en dat water uit elkaar valt in H+ en OH- klopt eigenlijk wel, maar bij pH 7 zul je van beide maar 10-7 mol/l vinden.

Berichten: 3

Re: Electrodialyse van zeewater

Ok bedankt!!

Waterstof en chloor dus.....

En wat is dan het verhaal achter die radicalen of oxidanten?

Groet!

Berichten: 3

Re: Electrodialyse van zeewater

Nu wordt er aan het behandelde water ook stikstof(99% puur) toegevoegd.

Dit wordt mbv een membraan gefilterd uit e buitenlucht.

Kan dit stikstof nodig zijn om het waterstof te neutraliseren?

Groet en bedankt voor de hulp

Reageer