Springen naar inhoud

Welk fruit(sap) heeft de hoogste spanning?

• Log in om te kunnen reageren

Jurrrrr2

Jurrrrr2

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2009 - 16:22

Ik was vroeger al member, maar weet mijn wachtwoord niet meer, dus heb maar ff een nieuw account aangemaakt.. en vreemd van Chemixtry :S:S

Maarja, hier gaat het om:
Ik moet voor scheikunde een proefje doen, en daarvoor moet ik van een fruit (eventueel fruit-sap) de spanning meten, en dan vooral het type fruit dat de hoogste spanning heeft.
Nou is er een leuk pluspuntje, namelijk er mag valsgespeeld worden. Nou is het niet de bedoeling dat ik een 9v batterij in het fruitstuk verstop, want dat zou de leraar wel door hebben :P
Maar weten jullie welk fruitstuk ik zou moeten gebruiken (en welke trucjes op dit fruitstuk toepasbaar zijn), zelf dacht ik misschien een citroen ofzo, maarja ik weet het niet echt..
Ooh, en er moeten wel een beetje huis-tuin-en-kuiken spullen gebruikt worden, Cadmium elektroden mochten niet (lol).

Mvg,
Jurrrrr
ps: mocht het topic in het verkeerde subforum staan, dan heb ik dat perongeluk gedaan :(

Veranderd door Jurrrrr2, 22 april 2009 - 16:24

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 07:07

je kan in de binas opzoeken welke metalen het hoogste potentiaal verschil hebben. En hier dan een keuze uit maken.

Als fruit is een citroen geschikt. Dit is nl. zuur.

Jurrrrr2

Jurrrrr2

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 07:09

Dit had ik ook bedacht, maar misschien is er nog iets beters dacht ik. En om nou fluoride en lithium te gaan gebruiken.. (de staan hoogste en laagste bij potentiaal verschil.. dat was al gevraagd :P)

Jurrrrr

sradracer

sradracer

• >100 berichten
  • 157 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2009 - 07:40

En je zou natuurlijk net als in een accu, meerdere metalen plaatjes in serie kunnen gebruiken.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2009 - 16:03

De vraagstelling is zo verward dat ik niet weet hierop te antwoorden. Wat moet ik bij voorstellen van de "spanning" van een stukje fruit?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 november 2009 - 17:22

Het is ondertussen november hzeil ;)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures