Springen naar inhoud

NMR Spectum

• Log in om te kunnen reageren

Evabosch

Evabosch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2009 - 18:36

Hallo,
Ik heb een vrij specifieke vraag over een NMR spectra. Als je maleic acid oplost in een gedeutereerd oplosmiddel (DMSO-d6, CDCl3, CD3OD) krijg je 1 mooie piek, maar aan beide kanten zie je 2 satellietjes. Normaal komen deze van de 13C atomen. Maar normaal gesproken ziet dit er uit als de piek.
Als dit zo zou zijn bij maleic acid zouden er in totaal dus 2 satellietjes moeten zijn, een aan de ene kant en een aan de andere kant. En dus niet aan beide kanten 2.
Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt bij maleic acid.
Al vast bedankt.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 22 april 2009 - 19:16

Over welk type NMR heb je het?

Evabosch

Evabosch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2009 - 19:24

H NMR op een 600 mHz machine, sorry

Evabosch

Evabosch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 april 2009 - 08:50

Heeft niemand een idee:(?

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 april 2009 - 16:55

Nee, maar ik heb er dan ook geen verstand van. Hoe hoog zijn je satellietjes? Zijn ze even hoog?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 april 2009 - 21:30

Volgens mij zit het zo.

Bij maleÔnezuur zijn de twee waterstofatomen magnetisch identiek in het geval dat beide aan een 12C gebonden zitten. Dit geeft het singlet als hoofdpiek.

Wanneer ťťn van beide waterstofatomen aan een 13C zit dan wordt deze zoals je verwacht opgesplitst in een doublet (C-H koppeling). Echter, hierdoor zijn beide waterstofatomen magnetisch niet meer equivalent. Dit geeft aanleiding tot een H-H koppeling waardoor elke sateliet een doublet wordt. In totaal een dubbel doublet dus.

In het geval dat beide protonen aan een 13C zitten zijn beide waterstofatomen weer magnetisch equivalent en zal je alleen een H-C koppeling hebben.

Evabosch

Evabosch

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 mei 2009 - 08:05

Dank je!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures