NMR Spectum

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 14

NMR Spectum

Hallo,

Ik heb een vrij specifieke vraag over een NMR spectra. Als je maleic acid oplost in een gedeutereerd oplosmiddel (DMSO-d6, CDCl3, CD3OD) krijg je 1 mooie piek, maar aan beide kanten zie je 2 satellietjes. Normaal komen deze van de 13C atomen. Maar normaal gesproken ziet dit er uit als de piek.

Als dit zo zou zijn bij maleic acid zouden er in totaal dus 2 satellietjes moeten zijn, een aan de ene kant en een aan de andere kant. En dus niet aan beide kanten 2.

Kan iemand mij uitleggen hoe dit komt bij maleic acid.

Al vast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: NMR Spectum

Over welk type NMR heb je het?

Berichten: 14

Re: NMR Spectum

H NMR op een 600 mHz machine, sorry

Berichten: 14

Re: NMR Spectum

Heeft niemand een idee:(?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NMR Spectum

Nee, maar ik heb er dan ook geen verstand van. Hoe hoog zijn je satellietjes? Zijn ze even hoog?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: NMR Spectum

Volgens mij zit het zo.

Bij maleïnezuur zijn de twee waterstofatomen magnetisch identiek in het geval dat beide aan een 12C gebonden zitten. Dit geeft het singlet als hoofdpiek.

Wanneer één van beide waterstofatomen aan een 13C zit dan wordt deze zoals je verwacht opgesplitst in een doublet (C-H koppeling). Echter, hierdoor zijn beide waterstofatomen magnetisch niet meer equivalent. Dit geeft aanleiding tot een H-H koppeling waardoor elke sateliet een doublet wordt. In totaal een dubbel doublet dus.

In het geval dat beide protonen aan een 13C zitten zijn beide waterstofatomen weer magnetisch equivalent en zal je alleen een H-C koppeling hebben.

Berichten: 14

Re: NMR Spectum

Dank je!

Reageer