Biochemie / Endocrinologie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 28

Biochemie / Endocrinologie

Dit is mijn eerste vraag op een Forum . En ik verkies dus dit forum! > Vijftig jaar geleden is het sacharose-gebruik fors toegenomen neem ik aan . Zoöok het koolzuurgas in dranken . Sins WO II ook cigaretten . En alkohol is volgens mij ons DNA aan het denatureren. Dan heb je de Hormonale anticonseptie sins de jaren '60 . En het vlees wat heden al meer als 1 maal per dag wordt geconsumeert. Ook wordt door diëtisten volgens mij onterrect melkproducten "aangeraden" ( bevat dit geen zeer specifieke stofjes bestemt voor het jonge kalf ? ) .

> Mijn vraag is dus ; of ons hedendaagse hormoonsysteem geen vuilnisemmer geworden is ???

Persoonlijk denk ik zelfs dat bijvoorbeeld teveel kunstmatig licht ; een hele leven te vroeg moeten opstaan ; beroepshalve of vanuit de school " steeds verplicht moeten brainstormen " ; en de zeer overdonderende mundiale media , enz. enz. enz. ; Dat dit OOK ons hormoonsysteem aantast ???

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Biochemie / Endocrinologie

Welkom op het forum!

Waarom dit in 'Actualiteit' staat is me een raadsel, aangezien het niet gaat om een nieuwsartikel. Ik maak er maar een discussie-onderwerp van.

Je moet wat mij betreft wat wat zorgvuldiger typen, want het aantal taalfouten is flink 8-[

Maar ik zal eens ingaan op het onderwerp, ook.
Vijftig jaar geleden is het sacharose-gebruik fors toegenomen neem ik aan
Is dat zo? Iets aannemen is niet voldoende om het te laten meetellen in je argumentatie. Algemeen zijn suikers een heel essentiele energiebron voor ons lichaam.

Tabak is al ruim voor WO II aan een opmars begonnen.
En alkohol is volgens mij ons DNA aan het denatureren
Oh? Als dat zo zou zijn, zou je acuut in de problemen komen als je wat alcohol zou drinken. Alcohol wordt afgebroken door de lever, en denaturatie van DNA door alcohol lijkt me nogal onwaarschijnlijk.
En het vlees wat heden al meer als 1 maal per dag wordt geconsumeert.
Vlees hoort bij ons dieet. Het menselijk lichaam is biologisch ongeschikt voor het ontbreken van vlees en vleesproducten. Vlees levert namelijk essentiële aminozuren die moeilijk binnen te krijgen zijn bij een vleesloos leven.
Ook wordt door diëtisten volgens mij onterrect melkproducten "aangeraden" ( bevat dit geen zeer specifieke stofjes bestemt voor het jonge kalf ? ) .
Jij bent in de war met biest. Denk je dat dat iets is van de laatste paar jaren? Er zijn weliswaar discussies over of melk wel zoveel geconsumeerd moet worden als nu in Nederland wordt gedaan, maar niet vanwege vermeende hormonen die erin zitten. Dan gaat het gewoon puur om de vetten en voedingswaarde, en mogelijke lactose-intoleranties.
Mijn vraag is dus ; of ons hedendaagse hormoonsysteem geen vuilnisemmer geworden is ???
Wat mij betreft een volledig ongestaafd punt...
Persoonlijk denk ik zelfs dat bijvoorbeeld teveel kunstmatig licht ; een hele leven te vroeg moeten opstaan ; beroepshalve of vanuit de school " steeds verplicht moeten brainstormen " ; en de zeer overdonderende mundiale media , enz. enz. enz. ;
Idem dito. Kunstmatig licht is wel in verband te brengen met een tekort aan vitamine D, maar ik heb nog nooit gehoord van hormonale schommelingen. En wat betreft de andere zaken: ik voel een hoog complot-theorie-gehalte. Zonder staven met bewijs denk ik toch echt dat je hier niet veel meestanders voor je standpunten zult vinden.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 28

Re: Biochemie / Endocrinologie

Ik reageer nog eens zelf . Als u me m'n schrijffouten niet vergeeft dan moet u dit melden aan de moderator ; ik kan er echt niets aan doen !

Weet u als u een mooi meisje ziet ; of als u u ogen sluit ; on als u iets opsnuift dat u bewustzijn nog niet eens opvalt ; of als u een griezelfilm bekijkt . Dat steeds onze gevoelens en lichaamsreacties OOK via hormonen gaat/werkt. Hormonen kunnen zeer spesifiek-subtiel , of overdonderend zijn !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Biochemie / Endocrinologie

Ik BEN een moderator, of sterker nog, co-beheerder van de website. met bijbehorende rechten...

En ik predik niet dat je foutloos moet zijn, maar om een goede discussie te voeren is leesbaarheid wel een vereiste ben ik bang. Gezien je tweede post kan het wel een stuk beter ;)
Weet u als u een mooi meisje ziet ; of als u u ogen sluit ; on als u iets opsnuift dat u bewustzijn nog niet eens opvalt ; of als u een griezelfilm bekijkt . Dat steeds onze gevoelens en lichaamsreacties OOK via hormonen gaat/werkt.
Dat weet ik, ja.
Hormonen kunnen zeer spesifiek-subtiel , of overdonderend zijn !
Eens. Dat staat m.i. los van je argumentatie dat wij een vuilnisvat voor hormonen aan het worden zouden zijn.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 28

Re: Biochemie / Endocrinologie

Beste moderator , ik zal mijn gegevens langzamer invoeren , met aldus minder fouten . Discussies over het menselijk lichaam kunnen soms eindeloos duren , tot het saaie toe. Ik wil je niet van Berilose beschuldiggen . Maar ik heb heel wat reacties op die van jou ! Daar zijn inderdaad 'wel' vele subtiele reacties die de hormoonspiegels beïnvloeden ! Bij wienig lichtinval (of geen) , op het oognetvlies ontstaat namelijk " melatonine " (Ik bedoel dus niet melanine) . Deze stof werkt kalmerend . Dus vooral s'nacht en in de winter .

Verder is sacharose een molecuul bestaande uit twee glucose's . Dit wil zeggen dat het snel verbrand , en aldus ook snel als glucose in het bloed komt . Diëtisten prefereren echter dit niet. Trage verbranders zijn beter . Bijvoorbeeld zetmeel , of de kleinere cellulosemolecullen in groenten . En insuline is dus ook een hormoon dat wordt geproduceert in de alvleesklier , en zorgd voor de tracsactie van glucose door de celwanden heen .

U zegde iets over biest . Maar ik geef mezelf toch gelijk dat in ieder dierlijk product een beetje lichaamseigen hormonen aanwezig zijn ( zoöok resten van antibiotica gebruikt in de bioïndustrie ) . En voor de menselijke alleseter (we zijn al met 7000.000.000) vind ik , meer als enkele malen vlees , per week genoeg ! Alleen via vlees krijgen we namelijk de vitamine B12 in ons lichaam .

Eiwitten en aminozuren zijn "ook" zeer gemakkelijk te bekomen via graan , noten , en soya .

Graan vind ik persoonlijk een beetje heilig . Het bevat namelijk veel , eiwitten , koolhydraten , vetten , vitaminen , mineralen enz. !

Tot slot wil ik toch nog even reägeren dat volgens mij cigaretten toch vanaf WOII een opmars hebben gemaakt in het europees continent . Ongeveer tegelijk met de invasie van de VS , en ook geloof ik de Canadezen.

Mag ik bij deze ook zeggen of melden dat indien ik zelf aangeef niet zeker te zijn , dat ik dit als vraag kan geëxtraheert zien ?

Berichten: 28

Re: Biochemie / Endocrinologie

Is er geen endocrinoloog ( of iemand die dit studeert ) ? Om alzo een werkelijk antwoord te krijgen of pakweg de laatste zestig jaar er werkelijk geen vuilpotje is gemaakt van ons menselijk hormoonsysteem ?

Ik heb het dus zeker niet alleen over de aangehaalde voorbeelden.

Er zijn er honderden meer die ik niet ken .

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Biochemie / Endocrinologie

Niet geheel endocrinologisch maar in dit kader zeker interessant is het werk van Frits Muskiet (hoogleraar pathofysiologie in Groningen). Kijk hier maar eens.

Berichten: 448

Re: Biochemie / Endocrinologie

Verder is sacharose een molecuul bestaande uit twee glucose's . Dit wil zeggen dat het snel verbrand , en aldus ook snel als glucose in het bloed komt . Diëtisten prefereren echter dit niet. Trage verbranders zijn beter . Bijvoorbeeld zetmeel , of de kleinere cellulosemolecullen in groenten . En insuline is dus ook een hormoon dat wordt geproduceert in de alvleesklier , en zorgd voor de tracsactie van glucose door de celwanden heen.
Saccharose bestaat uit een fructose gekoppeld aan een glucose. Verder heb je wel gelijk, het eten van saccharose is zeer ongezond (inhibitie Sirt1, Foxo (via Ins/IGF-1 pathway)?, vorming van proteïne cross-links en AGE's,...)
Vlees hoort bij ons dieet. Het menselijk lichaam is biologisch ongeschikt voor het ontbreken van vlees en vleesproducten. Vlees levert namelijk essentiële aminozuren die moeilijk binnen te krijgen zijn bij een vleesloos leven.
Vis, eieren,...? Je hoeft geen vlees te eten om alle benodigde aminozuren binnen te krijgen. Vlees is eigenlijk niet zo gezond (verhoogd risico op colonkanker) terwijl vis je lichaam voorziet van omega-3's, 2-dimethylaminoethanol, vitamine D, selenium,...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Biochemie / Endocrinologie

Robrecht schreef: Verder is sacharose een molecuul bestaande uit twee glucose's . Dit wil zeggen dat het snel verbrand , en aldus ook snel als glucose in het bloed komt . Diëtisten prefereren echter dit niet. Trage verbranders zijn beter . Bijvoorbeeld zetmeel , of de kleinere cellulosemolecullen in groenten . En insuline is dus ook een hormoon dat wordt geproduceert in de alvleesklier , en zorgd voor de tracsactie van glucose door de celwanden heen.
Saccharose bestaat uit een fructose gekoppeld aan een glucose. Verder heb je wel gelijk, het eten van saccharose is zeer ongezond (inhibitie Sirt1, Foxo (via Ins/IGF-1 pathway)?, vorming van proteïne cross-links en AGE's,...)
Vlees hoort bij ons dieet. Het menselijk lichaam is biologisch ongeschikt voor het ontbreken van vlees en vleesproducten. Vlees levert namelijk essentiële aminozuren die moeilijk binnen te krijgen zijn bij een vleesloos leven.
Vis, eieren,...? Je hoeft geen vlees te eten om alle benodigde aminozuren binnen te krijgen. Vlees is eigenlijk niet zo gezond (verhoogd risico op colonkanker) terwijl vis je lichaam voorziet van omega-3's, 2-dimethylaminoethanol, vitamine D, selenium,...
, kwik, PAKS, en andere gifstoffen die je weer niet in vlees aantreft.

Berichten: 448

Re: Biochemie / Endocrinologie

Fuzzwood schreef:
scientist 1 schreef:
Vis, eieren,...? Je hoeft geen vlees te eten om alle benodigde aminozuren binnen te krijgen. Vlees is eigenlijk niet zo gezond (verhoogd risico op colonkanker) terwijl vis je lichaam voorziet van omega-3's, 2-dimethylaminoethanol, vitamine D, selenium,...
, kwik, PAKS, en andere gifstoffen die je weer niet in vlees aantreft.
Vlees bevat dan weer heem-ijzer.

Het aantal toxines is vooral afhankelijk van hoe je het klaar maakt. Barbecueën en frituren zijn zonder twijfel de ongezondste. Van ongezond naar gezond: barbecueën, frituren > bakken > koken > stomen. Vis kun je stomen terwijl vlees meestal gebakken word. Gestoomde vis is dus gezonder dan gebakken vlees.

Persoonlijk eet ik geen vis of vlees maar een eitje en lijnzaad olie (omega-3's). Opgeklopt eiwitschuim vult zeer goed voor weinig calorieën.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Biochemie / Endocrinologie

scientist 1 schreef:
Fuzzwood schreef:
scientist 1 schreef:
Vis, eieren,...? Je hoeft geen vlees te eten om alle benodigde aminozuren binnen te krijgen. Vlees is eigenlijk niet zo gezond (verhoogd risico op colonkanker) terwijl vis je lichaam voorziet van omega-3's, 2-dimethylaminoethanol, vitamine D, selenium,...
, kwik, PAKS, en andere gifstoffen die je weer niet in vlees aantreft.
Vlees bevat dan weer heem-ijzer.

Het aantal toxines is vooral afhankelijk van hoe je het klaar maakt. Barbecueën en frituren zijn zonder twijfel de ongezondste. Van ongezond naar gezond: barbecueën, frituren > bakken > koken > stomen. Vis kun je stomen terwijl vlees meestal gebakken word. Gestoomde vis is dus gezonder dan gebakken vlees.
Wij bevatten ook aan hemoglobine gebonden ijzer. Is dat verkeerd dan?

Berichten: 448

Re: Biochemie / Endocrinologie

Fuzzwood schreef:
scientist 1 schreef:
Fuzzwood schreef:

, kwik, PAKS, en andere gifstoffen die je weer niet in vlees aantreft.
Vlees bevat dan weer heem-ijzer.

Het aantal toxines is vooral afhankelijk van hoe je het klaar maakt. Barbecueën en frituren zijn zonder twijfel de ongezondste. Van ongezond naar gezond: barbecueën, frituren > bakken > koken > stomen. Vis kun je stomen terwijl vlees meestal gebakken word. Gestoomde vis is dus gezonder dan gebakken vlees.
Wij bevatten ook aan hemoglobine gebonden ijzer. Is dat verkeerd dan?
Niet in je bloed maar heem-ijzer uit je voeding verhoogd wel het risico op colonkanker terwijl ijzer uit planten (bv. peterselie) dat niet doet.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Biochemie / Endocrinologie

Er bestaat inderdaad een epidemiologische studie van TNO Zeist waarin een positieve associatie wordt gevonden tussen darmkanker en inname van heem en een negatieve associatie tussen darmkanker en inname van chlorofyl. Heem zou nl. een prooxidatieve werking hebben.

De opmerking dat vlees niet zo gezond zou zijn vind ik alleen wat kort door de bocht. Het heemverhaal is maar een klein onderdeel van een gigantisch groot hoofdpijnplaatje. Het heeft hierbij weinig nut om keihard te zeggen dat iets slecht is en iets anders niet. Persoonlijke, omgevings- en genetische factoren, en tevens combinaties van bepaalde voedingsmiddelen spelen ook een belangrijke rol. De bovengenoemde studie van TNO suggereert dat als je vlees in combinatie met spinazie eet, eventuele "schade" aan het darmepitheel voorkomen wordt. Als je dan zaken als endogene vorming van nitrosaminen (bij vis wat meer dan bij vlees) in ogenschouw gaat nemen, zou spinazie met een stukje vlees nog best wel eens gezonder kunnen zijn dan spinazie met een stukje vis.

Berichten: 28

Re: Biochemie / Endocrinologie

Ik denk dat diëtisten het volgende tienmalen per dag zeggen , decennia lang.

En het staat ook verplicht op ieder potje met voedingssupplementen :

>>> Een gevarïeerde evenwichtigge voeding voldoet in de juiste mate aan een goede gezondheid !!!

Dus alles met een "-te" voor, is meestal niet goed !

- Wist je dat de mens onderandere een jager en vruchteneter is (= oogstand naar voren) , en dat het nut van de mens werd bewezen in het feit dat hij/zei de "sterkste exemplaren" doodde ! - Katachtiggen doden meestal de zwakkere- . Het humane droeg in die tijd ook bij tot een verscheidenheid van de DNA-spiecies op aarde !

Ook zijn de meeste alleseters MEER "gevoeliggere" wezens . Hun gevoelens lopen hoger op , omdat hun brein steeds "tot denken wordt gestemt" ten voordele van een moelijkere "voedingskeuze". Dit in tegenstelling met bijv. graseters.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Biochemie / Endocrinologie

Ook zijn de meeste alleseters MEER "gevoeliggere" wezens . Hun gevoelens lopen hoger op , omdat hun brein steeds "tot denken wordt gestemt" ten voordele van een moelijkere "voedingskeuze". Dit in tegenstelling met bijv. graseters.
En daarmee wil je zeggen dat....?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer