[elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 588

[elektriciteit]eigen windmolen bouwen

hoi, iedereen

als hobbyist vraag ik mij af: kan iedereen zijn eigen windmolen bouwen?

zoja. is het dan mogelijk om een 2.2kVA alternator 3000t/min ~ aan te sluiten? en indien het niet zou werken, graag andere suggesties.

Afbeelding

voor in mijn tuin :wink:

technische specifiecaties; en dergelijk... altijd welkom
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Ik kan geen technische speceficaties geven.

Maar ik denk niet dat een windmolen in jou tuin (en dan eentje van 2,2Kw) in het plan van de gemeente past.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Phillip schreef:... is het dan mogelijk om een 2.2kVA alternator 3000t/min ~ aan te sluiten? .......

.....technische specifiecaties; en dergelijk... altijd welkom
Dat wou ik ook zeggen, technische specificaties moeten we hebben.

Dus kom maar op, die alternator, wat is dat voor een ding?

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

die alterator:

VA:2200Watt

U:220V

I:9à10A

toerental: 3000t/min

cos gif.phi : 0,98

dikte as: 22mm

zelfbekrachtig alternator

------

iemand idee, aub

anders graag een link -liefst Ned-

dat moet toch te doen zijn, hé

euh... Antoon, de "gemeente" :roll: , ik doe toch in mijn tuin wat ik wil hé en als het bij mij gelukt, dan zal ik het meedelen met jullie :wink:

ik denk dat het gaat om kracht: 'hoeveel kracht Nm heb ik nodig?'
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

ik doe toch in mijn tuin wat ik wil hé
In dichtbevolkte landen als Nederland en Belgie zitten daar toch echt wel grenzen aan, Phillip. Ik vind het overigens best een leuk idee , maar je zult eerst een manier moeten vinden om die alternator 3000 RPM te laten maken, onafhankelijk van je windsnelheid. Dat betekent een variomaat versnellingsbak waarvan de instelling gestuurd wordt door een toerentalmeter....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Uit de beschrijving van de alternator kan ik nog steeds niet halen wat voor type machine het is.

En verder, wat wil je er mee gaan doen? Parallel aan het net? Terugvoeden? Dan heb je de toestemming nodig van het elektriciteitsbedrijf. En met een zelfgeknutseld ding van iemand die er zo weinig verstand van heeft ga je die toestemming niet krijgen.

Ik raad je aan om in de blbliotheek eerst eens wat boeken te lezen over kleine windturbines. Er komt heel wat bij kijken, en het mechanische deel is nog lastiger te realiseren dan het elektrische deel.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Een windmolen zal niet in het bestemmingsplan passen van de gemeente.

Hoe zou jij het vinden als je buurman van zijn zijn tuin een windmolen park maakt?

weg uitzicht.

Als je echt een grote wilt gaan bouwen dan lijkt het me naast een boek erover te lezen (meer informatie en duidelijker) verstandig om ook even een vergunning aanvragen.

Ik heb een keer een hut gebouwd aan de straat kant van de tuin. deze moesten we toen afbreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

wat bedoel je Klazon 'type van machine?'

een wisselspanning -alternator-. zo ene die je kan koppelen aan een benzinemotor => stroomaggreator.

er bestaan toch windmolentjes voor caravan gebruik. zo'n 1300Wh -denk ik-
En met een zelfgeknutseld ding van iemand die er zo weinig verstand van heeft ga je die toestemming niet krijgen.  
met respect Klazon, ik ben een hobbyist en experimenteer -op een veilig manier!- met elektriciteit. ik heb 7jaren gestudeerd in elektrotechnieken, quasie motoren en automatiseringen. en deze experimentering zou voor mij een update zijn :wink:

----

meer da deze site http://nl.wikipedia.org/wiki/Windturbine heb ik niet.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 866

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Wat die vergunning betreft kan ik nog zeggen dat in mijn gemeente ik zelfs een bouwvergunning moet hebben om een schotelantenne in mijn tuin te zetten. Vooraleer je kosten gaat doen toch best bij je eigen gemeente vragen wat de regels daar zijn.

En ook de elektriciteitsleverancier heeft heel strenge regels. Met zonnepanelen die door goedgekeurde firmas geplaatst zijn kan je van hen wel een vergunning krijgen. Over prive windmolens+generator weet ik het niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: [elektriciteit]eigen windmolen bouwen

Over prive windmolens+generator weet ik het niet
heelas, vind ik ook weinig op het internet :P of winkels waar je al zo'n spul kan kopen.

qua vergunning: hoe zit het dan als een stroomaggreator koopt? -werkt op benzine- :roll:

maar ja 'k hoor het 't al: "de gevestigden" zijn weer de boosdoeners. :P

humm... weer niks zekers :D
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Reageer