Alcohol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 28

Alcohol

Ik weet dat alkohol als harddrug wordt omschreven in de belgische universiteiten. (geen kat die dit weet natuurlijk). En dat het naar verluidt een toxische stof is die bepaalde cellen doodt !? Ik weet ook dat alkoholpilletjes bestaan of bestaan hebben !?

Mijn vraag is als je alkohol per mg. of per halve gram toedient dit toch als een goedkoop (!!!) medikament kan dienen ( de uitroeptekens zijn ter atentie van de pharmacie-multi-nationals ).

En mijn hooftvraag ; Als alcohol sommigge cellen doodt ; kan men hier dan geen VOORDEEL uit halen . En dit te vergelijken ( of evenredig met ) 'onkruidwieden' of 'natuurlijke selectie " tussen cellen " .

Ikzelf neem dus al reeds alkohol in dossisen te vergelijken met hoestsiroop !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Alcohol

Ik kan er echt geen chocola van maken.

Wat wil je nu eigenlijk met dit topic?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 915

Re: Alcohol

Alcohol als homeopathisch geneesmiddel dus. (punt)

(Het punt staat er ter attentie van het einde van de zin)

Let op schrijffouten en onderschikkingingen (en zeker bedenkingen tussen haakjes (dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op)).

De vraag dus: kan alcohol gebruikt worden als medicatie? Zijn er voorstanders om dit te doen in homeopatische hoeveelheden (D2 - D3...)? En vooral waarom.

Interpreteer ik het zo een beetje juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Alcohol

En mijn hooftvraag ; Als alcohol sommigge cellen doodt ; kan men hier dan geen VOORDEEL uit halen . En dit te vergelijken ( of evenredig met ) 'onkruidwieden' of 'natuurlijke selectie " tussen cellen " .
Ik denk dat de interesse uit gaat naar de hierboven aangehaalde quote. Dit is al een oud grapje waarbij de vergelijking wordt getrokken tussen je hersencellen en een kudde gnoes (of whatever). Het komt op het volgende neer:

Een leeuw die een kudde gnoe's achtervolgt, krijgt als eerste de zieke en zwakke dieren te pakken. Kortom, de kudde wordt gemiddeld sterker (en is dus evolutionair voordeel, want de gnoes die erfelijk nadelig belast zijn, worden eruit gefilterd).

Zo zou het dus ook met alcohol moeten gaan: dat de alcohol eerst de zwakke hersencellen aanvalt, en dat er dus alleen gezonde hersencellen overblijven.

Echter, dat is een fabel.

Over dat alcohol als medicament zou kunnen dienen heb ik ook mijn twijfels. Een medicament is iets dat men toegedient krijgt om de patiënt beter te maken. Wel schijnt het te zijn dat matige alcoholconsumptie goed is voor hart- en bloedvaten (denk aan één glas per dag). Als men echter een ziekte heeft, zal men toch echt niet zijn (of haar) heil in de alcohol moeten zoeken.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alcohol

Ach ik denk dat dit weer gaat uitdraaien op een anti-farmacie complot.

Berichten: 915

Re: Alcohol

En uiteindelijk blijft alcohol een "lichaamsvreemde" drug.

Desalniettemin vind ik af en toe heil in 25 of 33 cL houdende medicatieflesjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alcohol

Wat zeggen ze ook alweer? Bitter in de mond maakt het hart gezond? ;)

Berichten: 28

Re: Alcohol

Inderdaad alcohol is toxisch. Maar ijzer is ook een toxisch zwaar metaal ; zoök koper. Deze laatste twee zijn voorbeelden uit de biochemie . Alhoewel alkohol een geschiedenis heeft van duizende jaren. De oermens moet er blij mee geweest zijn bij bijvoorbeeld een amputatie of zo . En wat stellen jullie in godsnaam voor , als oplossing van de westerse mens die na een acht-uren-werkdag een beetje rust wil ? Ja , wat gun je deze mensen . Of wat is de oplossing . Allemaal tot één uur s'nachts wakker liggen van de stress , én om zes uur s'morgens weer op ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Alcohol

Jezelf de ****** in zuipen is nooit een oplossing. Maar nóg is niet helemaal duidelijk wat je met je eerste bericht bedoelt, en tevens ga je niet in op de vragen die aan je gesteld zijn. Zonder duidelijke vraag, geen duidelijk antwoord (en verzandt de discussie al snel in melig- of kwaadheid).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 28

Re: Alcohol

Ik stel nu de vraag zeer concreet ? > Kan alkohol ,toegediend per mg. of per halve gram , als "kalmeermiddel" dienen . Waarbij men zou kunnen stellen dat zijn toxische eigenschap is te verwaarlozen. U weet , dat zeer vele medikamenten toxisch zijn bij oneigenlijk gebruik !

Berichten: 281

Re: Alcohol

Ik denk dat het sowieso niet als kalmeermiddel gebruikt kan worden omdat er legio mensen zijn die er absoluut niet kalm van worden. De werking zal per persoon verschillen vrees ik (bijvoorbeeld ook verschillende bevolkingsgroepen).

Bovendien is een halve gram alcohol wel erg weinig om er effect van te meten, in een glas bier van 25 cl zit al 1 gram alcohol.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Alcohol

Dat denk ik ook (wat Frank zegt). Wel is het zo dat er alcohol in sommige medicijnen als excipient aanwezig is (dus niet als werkzame stof).
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Alcohol

Wat wil je nu met dit topic bereiken? Dat artsen je voortaan een glaasje whisky voorschrijven ipv valium?

Berichten: 2.337

Re: Alcohol

Ik heb eens gehoord dat veel alcohol drinken je kan genezen van beginnende malaria maar dit kan een fabel zijn.

Re: Alcohol

Klopt, dood je sneller dan de malaria kan en de parasieten gaan dood

Reageer