[scheikunde] Hw Controleren

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Hw Controleren

Tog bedankt ..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hw Controleren

Of je meetresultaten kloppen, kunnen wij niet nagaan. Wij waren er niet bij toen jij je buret bediende. Daarbij, hoe weet jij die concentratie CO32- zonder het aantal mol H+ daarbij te betrekken?

Daarbij is het dus ook helemaal niet netjes je vraag te verwijderen! Vandaar dat ik hem uit mijn geschiedenis heb weten te plukken. Het gedrag wat je nu toont, blijkt alleen maar dat je verwacht dat dit onze baan is of dat men meteen een hele uitwerking voor je typt, hulp wordt hier nog altijd vrijwillig gegeven.
Algemeen!

Huishoudsoda ook wel kristal soda genoemd bevat naast soda Na2Co3 ook water. Dit water zit in het ionrooster van de kristalsoda ingebouwd en heet daarom ook wel kristalwater. De werkzame stof in huishoudsoda is soda. Hoe meer soda de huishoudsoda bevat hoe beter het werkt. Het doel van de proef is de zuiverheid van een huishoudsoda te bepalen dat wil zeggen het massapercentage soda. We doen dit door een bekende hoeveelheid huishoudsoda op te lossen en het carbonaat te tritreren met zoutzuur. Zoutzuur is een oplossing van waterstofchloride in water. In water spiltst HCL direct in ionen H+ en Cl-. 1M H+ en ook 1M Cl- (aq)

Als zoutzuur wordt toegevoegd aan carbonaat treedt de volgende reactie op CO32- (aq) + 2 H+ -->CO2 (aq/g) + H20 (l)

Een deel van het gevormde CO2 kan als gas ontsnappen vandaar de toestand aq/g

DE PROEF

Spoel daartoe het potje en de trechter na met gedestilleerd water.

à vul de maatkolf met gedestilleerd water aan tot ongeveer een cm onder de maatstreep.

à Schud vervolgens de soda-oplossing rustig maar goed, zodat deze gehomogeniseerd wordt.

àVul de maatkolf met gedestilleerd water voorzichtig verder aan totdat de meniscus van de soda-oplossing op ooghoogte precies op de maatstreep 250 mL ligt.

à Neem een 250 mL bekerglas dat je gebruikt als afvalvat.

àZuig de soda-oplossing uit de maatkolf op in een 25 mL pipet (ongeveer een cm boven de maatstreep).

à Laat de pipet daarna voorzichtig leeglopen in je afvalvat tot de meniscus van de soda-oplossing op ooghoogte precies op de maatstreep ligt.

à Laat direct daarna de rest van de soda-oplossing (25mL) vanuit de pipet leeglopen in d erlenmeyer.

à Voeg enkele druippels methyloranje toe aan de soda-oplossing in de erlenmeyer.

à Vul met behulp van een trechter de buret met 0.1M zoutzuur, tot de meniscus van het zoutzuur ergens tussen 0 en 5 mL zit ( zorg dat het deel onder het kraantje gevuld is).

à Verwijder de trechter.

à lees de beginstand op 2 decimalen nauwkeurig af : 4,55 mL, noteer deze waarde op het aantekeningen blaadje.

à Voeg vanuit de buret 15 mL van het zoutzuur toe aan de soda-oplossing in de erlenmeyer.

à Doe dit daarna in porties van 5 mL tot de kleur van de soda-oplossing begint te veranderen (zwenk na elke toevoeging). Blijven druppelen tot de kleur blijvend omslaat van geel naar rood (titreren).

à Lees de eindstand van de buret af in 2 decimalen nauwkeurig: 24,85 mL, noteer deze waarde op het aantekeningen blaadje.

Resultaten:

Beginstand: 4,55 mL

Eindstand : 24,85

Vragen:

1). Bereken het aantal mL zoutzuur dat je hebt toegevoegd.

* 24,85 - 4,55 = 20,30 mL (= 0,0203 L.)

2). Bereken het aantal mol (of mmol) H+ (aq) dat je hebt toegevoegd aan de soda-oplossing in de erlenmeyer.

* 0,0203 L * 1,008 = 2,05 * 10-2 mol.

3). Bereken het aantal mol (of mmol) CO32- dat in de soda-oplossing in de erlenmeyer aanwezig was en dat gereageerd heeft met het toegevoegde H+ (aq).

* 0,0203 L * 0,1 mol L-1= 0,00203 = 2,03 * 10 -3 mol, heeft gereageerd en zat dus in de erlenmeyer.

4). Bereken het aantal mol (of mmol) CO32- (aq) dat in de maatkolf aanwezig was.

* 2,03 * 10-3 mol ( zie berekening, 3)

5). Bereken [CO32-] in de maatkolf.

*In de maatkolf zat 2,5 * 10-2 mol CO32-

6). Bereken het aantal mol (of mmol) soda dat in de maatkolf opgelost was.

*45,98 + 12,01 + (16,00 * 3) = 105,99 g/mol

7). Bereken het aantal g soda dat in de maatkolf was opgelost.

*

g Na2CO32- |105,99 |2,65|

Mol CO32- |1,000 |2,5 * 10-2|

8). Bereken het massapercentage soda in de huishoudsoda.

* 100: 1.2 gram *2,65 = ..

KUNNE JULLIE CHEAKEN OF MIJN MEETRESULTATEN KLOPPEN AUB crying.gif

Handige tips voor een betere uitwerking zijn altijd welkom. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Hw Controleren

juist .. =_=

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hw Controleren

Tot aan punt 2 klopt de berekening, verder niet meer. Op punt 3 maak je namelijk een cruciale fout.

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Hw Controleren

K wil mijn huiswerk niet op internet omdat het dan overgenomen kan worden of door een leraar gecheakt k wou gewoon even hulp maar leek toch geen goed idee kunt u het aub wijzigen dus zonder mijn reactie ik zou het heel fijn vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Hw Controleren

K wil mijn huiswerk niet op internet omdat het dan overgenomen kan worden of door een leraar gecheakt k wou gewoon even hulp maar leek toch geen goed idee kunt u het aub wijzigen dus zonder mijn reactie ik zou het heel fijn vinden.
Tja, het is een internetforum, hè... dus openbaar.

Maarreh, hoe erg is het als je leraar dit ziet? Het is slechts het bewijs dat je probeert de stof goed onder de knie te krijgen. Of je nou hulp vraagt aan je klasgenoten, aan je ouders, aan de overburen of aan ons, zolang je zelf de moeite neemt om je vragen zoveel mogelijk zelf op te lossen zou ik als leraar er nooit een punt van maken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer