[scheikunde] Ka waarde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Ka waarde

Ik heb gelezen dat Maleinezuur en fumaarzuur een andere Ka waarde hebben en een andere ploariteit. Nu is mijn vraag wat de verkalring daarvoor is?

Want deze 2 zuren zijn isomeren van elkaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Ka waarde

Maleinezuur kan iets wat fumaarzuur niet kan: een intramoleculaire H-brug vormen. Ga zelf maar eens hoe dit ervoor kan zorgen dat het eerste proton van maleinezuur er sneller afgaat dan dat van fumaarzuur maar het tweede proton juist veel langzamer.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Ka waarde

cv maar het tweede deel van de vraag is hoe men het verschil in oplosbaarheid kan verklaren tussen maleïnezuur en fumaarzuur. Ik weet dat fumaarzuur apolair is en dat maleïnezuur polair is. Maar de vraag is nu hoe dit komt. Ik zou denken aan het VSEPR model (ruimtelijke structuur). Maar ik zie niet direct in wat deze structuur is van deze vrij grote molecule.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] Ka waarde

Doordat maleinezuurmoleculen intramoleculaire H-bruggen kunnen vormen, zullen ze minder intermoleculaire H-bruggen vormen. Tevens heeft maleinezuur een netto dipoolmoment. Beide factoren komen de oplosbaarheid ten goede.

Fumaarzuurmoleculen kunnen geen intramoleculaire H-bruggen vormen en binden daardoor heel sterk aan elkaar (dubbele H-brug tussen twee carboxylgroepen van twee verschillende moleculen). Daardoor is hydratatie een stuk lastiger.

Reageer