Springen naar inhoud

Virus voorloper van de het bestaan?

• Log in om te kunnen reageren

Robrecht

Robrecht

• >25 berichten
  • 28 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2009 - 10:31

Is een virus echt zo nutteloos als mijn huisdokter meld .
Of is het de voorloper van de cel of bacteriecel . En dus ook van ons zelf.
Er is een theorie dat bacteriŽn zeer lang geleden zijn nedergedaald uit de ruimte in onze oceanen , en zo leven creŽerde . Dit is echter ťťn van de vele.
Is dit laatste niet meer acseptabel i.v.m. virussen.
En kan men ze aantonen in de vele meteorieten die het aardoppervlak bereiken . Onderandere op het Syberisch continent bijvoorbeeld ?

# Moderatoropmerking
Marjanne: Topic verplaatst naar een passender forum.

Veranderd door Marjanne, 25 april 2009 - 10:40

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Nikos

Nikos

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 april 2009 - 10:34

wat je nutteloos noemt...
wij zijn toch ook nutteloos.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 25 april 2009 - 10:50

In de NWT van 2007 (nummer 1) stond wel een interssant artikel over virussen. (link)

biochemiefreak

biochemiefreak

• >1k berichten
  • 2330 berichten
  • VIP

Geplaatst op 26 april 2009 - 10:23

Sorry wat wat heeft dit met de titel Virus pandemie in Mexico en VS te maken.
Helemaal niets. Wel jammer want dit is wel een interessant onderwerp.
Titel aangepast.

# Moderatoropmerking
biochemiefreak: Bedenk de volgende keer even een duidelijke titel.

Veranderd door biochemiefreak, 26 april 2009 - 10:26

jaffa

jaffa

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 10:39

Is een virus echt zo nutteloos als mijn huisdokter meld .
Of is het de voorloper van de cel of bacteriecel . En dus ook van ons zelf.
Er is een theorie dat bacteriŽn zeer lang geleden zijn nedergedaald uit de ruimte in onze oceanen , en zo leven creŽerde . Dit is echter ťťn van de vele.
Is dit laatste niet meer acseptabel i.v.m. virussen.
En kan men ze aantonen in de vele meteorieten die het aardoppervlak bereiken . Onderandere op het Syberisch continent bijvoorbeeld ?

Ik geloof da ik ergens gelezen heb dat virussen ook ergens goed voor zijn() weet allleen niet waar ik da heb gelezen).

Onstaan van virussen zijn compleet een raadsel. Het kan net zogoed van een bacterie zijn die afgestorven is en zielloos gemutieerd is. Of een cel dat afkomstig is uit ons zelf. ik denk zelf dat bijv. AIDS-virus onstaan is door mutatie van een bepaalde cel dat afkomstig uit onze lichaam. Door misschien dat we te vaak met ander de bed hebben gedeeld. Of het is iets dat gewoon al aanwezig was in onze lichaam en wachte opbepaalde activatie.

hahahaha...

Pink Panther

Pink Panther

• >250 berichten
  • 516 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 augustus 2009 - 11:51

Virussen zijn lang niet zo nutteloos.
Om maar een voorbeeld te geven: bacteriofagen zijn virussen die enkel bacteriŽn aanvallen. Zij zorgen mede voor een in toom houden van die hele hoop bacteriŽn.

Rub

Rub

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 17:49

Virussen zijn lang niet zo nutteloos.
Om maar een voorbeeld te geven: bacteriofagen zijn virussen die enkel bacteriŽn aanvallen. Zij zorgen mede voor een in toom houden van die hele hoop bacteriŽn.

Nog een reden:

De meesten zullen wel zeggen dat het niet meer van deze tijd is, maar toch...

Virussen zorgden vroeger voor natuurlijke selectie. Degene die een bepaald virus overleefde was sterk genoeg en kan zich voortplanten enz...

Met de gevorderde geneeskunde is dit tegenwoordig een heel pak minder, maar ik durf toch niet zeggen dat er geen natuurlijke selectie meer is. Bovendien is natuurlijke selectie bij veel dieren nog een erg gewone zaak ;)

Over het ontstaan van leven weet ik niet zo veel, maar mij lijkt het niet ondenkbaar dat virussen (met hun relatief eenvoudige bouw) het eerste, primitieve "leven" waren.

:P Even aanhalingstekens omdat het zeker voor discussie vatbaar is of virussen leven zijn of niet. :P

ArcherBarry

ArcherBarry

• >1k berichten
  • 3335 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 augustus 2009 - 18:10

Virussen hebben zeker veel nut.

Virussen hebben altijd specifieke cellen die ze aanvallen. Andere cellen kunnen ze niets mee.

Als er geen virussen zouden bestaan die groeien in bacteriŽn zal er denk ik geen leven mogelijk zijn.

Bacteriofagen houden de hoeveelheden bacteriŽn in toom.

maar of de evolutie is ontstaan met een virus als beginpunt, ik denk van niet. Omdat een virus een gastcel nodig heeft en een bacterie heeft die niet nodig.

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Pas op! Chocolade kan je kleding laten krimpen!

natran

natran

• >25 berichten
  • 97 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 14:30

Het virus is niet de voorloper van het bestaan, maar dat is de protobiont (een soort van combinatie van abiotisch geproduceerde cellen) (volgens de hypothese van haldane en oparin), deels bewezen in het Urey-Miller experiment.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures