[scheikunde] waarom smelt ijs door zout

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] waarom smelt ijs door zout

hallo

ik zit een beetje vast met een vraag voor school omdat ik er te veel info over vind en niet echt gericht op de vraag.

ik probeer het dus hier even.

" waarom smelt ij als je er zou over strooit? en welk zout word hiervoor gebruikt"

mss heeft iemand hier al een werk moeten over maken of kan mij op een of andere manier helpen. laat dan gerust weten.

mvg TVC

Berichten: 374

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

op de vraag welke zout gebruikt word kan ik je wel een antwoord geven.

Dit is meestal het bekendste zout NaCl.

waarom hij ijs "smelt" durf ik je niet correct te beantwoorden.

Berichten: 129

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

zoek eens naar vriespuntverlaging of vriespuntsdaling

Berichten: 157

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

zoek eens op strooizout op wikipedia. Als het goed is staat daar ook een link naar 2 verschillende strooizouten. Bij één van die twee zouten staat beschreven hoe het werkt.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

Nikos schreef: op de vraag welke zout gebruikt word kan ik je wel een antwoord geven.

Dit is meestal het bekendste zout NaCl.

waarom hij ijs "smelt" durf ik je niet correct te beantwoorden.
Dit klopt niet.

Als strooizout wordt meestal CaCl2 omdat dit het vriespunt waarshcijnlijk nog meer verlaagd dan keukenzout. Misschien speelt hier ook wel de factor geld mee, dat weet ik niet.

Zoals Marina zegt, het is door vriespuntsverlaging. Een waterige oplossing waarin een zout is opgelost gaat minder snel bevriezen dan "zuiver" water. Met minder snel bedoel ik een lagere temperatuur.

Als het -30 °C is gaat het water op de weg die toch met strooizout is behandelt toch bevriezen, want het verlaagde vriespunt wordt dan toch bereikt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

chemaniac schreef: Als strooizout wordt meestal CaCl2 omdat dit het vriespunt waarshcijnlijk nog meer verlaagd dan keukenzout. Misschien speelt hier ook wel de factor geld mee, dat weet ik niet.
Ik dacht dat CaCl2 alleen waar echt nodig gebruikt wordt. Meestal is het gewoon NaCl.

CaCl2 is veel duurder dan keukenzout. Het heeft wel als voordeel dat het minder makkelijk oplost in water en dus langer op de weg ´blijft liggen´.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

'Vriestpuntsverlaging' is een correct antwoord, hoewel het niet echt iets op moleculair vlak zegt waarom water makkelijker bevriest in zuivere vorm.

Je moet weten dat er tussen watermoleculen een typische interactievorm bestaat (de zogenaamde waterstofbruggen). Deze stabiliserende interacties zijn aanwezig in vloeibare vorm, en worden als het ware bevroren in vaste vorm. Ze verdwijnen in de gasvorm, en dit is de reden van het relatieve hoge kookpunt van water.

Wanneer je nu een zout zoals NaCl oplost, gaan de ionen dit netwerk verstoren, de moleculen moeten zich nu gaan wringen om én de Na+ en Cl- in oplossing te houden, én tegelijkertijd het netwerk van waterstofbruggen in stand te houden. Deze conformatie wordt dus ook moeilijker 'bevroren' bij afkoelen (of makkelijker 'losgelaten' bij opwarmen, zoals je wil).

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

CaCl2 is veel duurder dan keukenzout.
In België gebruiken we CaCl2 Marjanne. ;)

Nee ik weet het niet zeker, het is mij enkel heel veel verteld.

Berichten: 107

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

Marjanne schreef:
chemaniac schreef: Als strooizout wordt meestal CaCl2 omdat dit het vriespunt waarshcijnlijk nog meer verlaagd dan keukenzout. Misschien speelt hier ook wel de factor geld mee, dat weet ik niet.
Ik dacht dat CaCl2 alleen waar echt nodig gebruikt wordt. Meestal is het gewoon NaCl.

CaCl2 is veel duurder dan keukenzout. Het heeft wel als voordeel dat het minder makkelijk oplost in water en dus langer op de weg ´blijft liggen´.
Er wordt zelden gewerkt met zuiver CaCl2, een reden is de prijs, een andere reden is dat het graag water aantrekt tijdens het stockeren. Een bijkomend voordeel van CaCl2 is dat er bij het oplossen warmte ontstaat die het ontdooiingsproces sneller laat werken.

Als het erg koud wordt begint men het calciumchloride te mengen met steenzout, typische verhoudingen zijn 20 tot 30%, maar veel verder dan -20° gaat dit niet dacht ik.

Als het écht koud wordt zoals vb in Lappland gaat men op kleinere banen dikwijls steengruis strooien, de zijn toch van gravel.

P.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: [scheikunde] waarom smelt ijs door zout

Hier vind je een best wel mooie animatie...

Reageer