oogspoelfles pH-buffer

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 840

oogspoelfles pH-buffer

Aangezien ik voldoende geld over heb, kwam ik op het idee een oogspoelfles te kopen. Als ik ooit door een stom foutje toch een spatje chemicalien of een gas (zoals ammoniak) in mijn oog krijg, dan heb je natuurlijk in een thuislabje een probleem zonder oogspoeljes, je kan moeilijk je eigen hoofd onder de kraan hangen. Of je moet je hoofd in een emmer steken of zo. Mensen met een zwembad hebben natuurlijk wel een voordeel ;)

Ik dacht eraan zo;n soort fles te kopen:

http://www.ehbo-centrum.nl/shop/phosphate-...0ml-p-4705.html

Tot 50x effetiever dan leiding water.

Aan de andere kant is het vrij duur.

Ik heb ook lege flessen te koop gezien, voor een veel lagere prijs.

Nu dacht ik dat het misschien mogelijk is deze buffer zelf te bereiden, uit fosforzuur en natriumhydroxide (of evt natriumbicarbonaat). Welke pH zal deze moeten hebben? Exact 7, of licht zuur of alkalisch?

Dit is ook om mij een beetje op mijn gerust te stellen, omdat ik altijd bang ben dat ik ooit eens iets in mijn oog krijg en mijn leven deels kan verpesten. Een druppetje geconcentreerd natronlog is all it takes.

Berichten: 374

Re: oogspoelfles pH-buffer

volgens mij zijn ze licht zuur.

in mijn lenzen vloeistof zit boorzuur dus misschien daar ook wel in.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: oogspoelfles pH-buffer

Deze flessen of iets dergelijks van een ander merk hangen bij ons in het labo overal.

De pH...? Er staat: pH neutraal...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oogspoelfles pH-buffer

Liever een tik zuur, pH 6,5. Als iets dat neigt naar de alkalische kant in je oog terecht komt, vormt dat samen met traanvocht een film die goed blijft plakken. Als je ooit shampoo in je oog gekregen hebt, dan weet je dat wel.

Je zult ook een anti-bacterieel middel moeten toevoegen. Vaan volstaat daarvoor enkele druppeltjes 3% waterstofperoxide-oplossing.

Re: oogspoelfles pH-buffer

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van deze flessen voor oogspoeling, vooral omdat het moeilijk zal zijn deze steriel te houden. Bij beschadiging van je hoornvlies is het laatste wat je wilt een bacteriele besmetting. Bij ons op het lab hebben we oogdouches die zijn aangesloten op het leidingwater en elke week even worden opengezet om eventuele vervuiling weg te spoelen.

Ik zou zeggen schaf een handdouche aan en sluit deze permanent aan met een stopkraan zodat je deze met één beweging open kunt zetten. Dweilen is van latere zorg.

Berichten: 840

Re: oogspoelfles pH-buffer

Sorry, late reply. Als het inderdaad zo moeilijk is om de vloeistof steriel te houden kan ik toch om de maand de vloeistof in de fles even koken, of desnoods vervangen voor verse vloeistof.

En je zou deze vloeistof toch kunnen maken door leidingwater te nemen, hier wat fosforzuur aan toe te voegen, dit flink koken (ik denk dat dit alle bacterien doodt) en vervolgens met NaOH-oplossing (ook gekookt) tot pH=6-7 brengen. Vervolgens zou ik deze oplossing elke maand/2maanden kunnen koken voor enkele minuten, of desnoods vervangen (fosforzuur is goedkoop).

Klinkt dit goed of niet?

Zoniet, dan ga ik gewoon zo;n spoelfles kopen voor een liter. Jammer dan als die niet helemaal steriel meer is. Corrosieve stoffen in je oog is een heel groot probleem, wat vaak met blindheid kan aflopen, en eventuele infectie (wat nog maar een kans is, geen zekerheid) is wel te behandelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oogspoelfles pH-buffer

Misschien licht offtopic, maar ik verbaas me een beetje over de opmerking
Aangezien ik voldoende geld over heb, kwam ik op het idee een oogspoelfles te kopen.
Feitelijk moet je natuurlijk eerst in veiligheid investeren voordat je ook maar iets anders gaat doen...

En ook iets meer ontopic: ik zou het doen zoals Gerard zegt. Gewoon een handdouche aan een kraan, geen kans op besmettingen, altijd onder handbereik, geen zorgen over steriliteit (gewoon elke week 1x doorspoelen) en klaar.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 840

Re: oogspoelfles pH-buffer

Beryllium schreef: Misschien licht offtopic, maar ik verbaas me een beetje over de opmerking
Aangezien ik voldoende geld over heb, kwam ik op het idee een oogspoelfles te kopen.
Feitelijk moet je natuurlijk eerst in veiligheid investeren voordat je ook maar iets anders gaat doen...

En ook iets meer ontopic: ik zou het doen zoals Gerard zegt. Gewoon een handdouche aan een kraan, geen kans op besmettingen, altijd onder handbereik, geen zorgen over steriliteit (gewoon elke week 1x doorspoelen) en klaar.
Even buiten het onderwerp van de topic: Of je eerst in veiligheid moet gaan investeren voordat je ook maar iets anders gaat doen vind ik een beetje een raar argument. Het gaat om het risico. Bij mij is het risico iets in mijn oog te krijgen nog steeds bijzonder klein (heb een hele goede veiligheidsbril). Ik doe dit omdat ik het fijn vind in de buurt te hebben, terwijl de kans is dat ik het nodig heb erg klein is.

Zo kan ik ook wel zeggen dat ik vind dat je eerst een zuurkast moet aanschaffen voordat je met thinner (tolueen) of verfafbijt (dichloormethaan) aan de slag gaat, of een laboratoriumoogdouche in het geval van ontstopper (NaOH of zwavelzuur).

Maar vaak is dit niet nodig.

Bij mij is de kans dat ik het nodig heb buitengewoon klein, maar toch koop ik het omdat ik het fijn vind te hebben, en omdat dit professioneler staat, maar dit is compleet vrijwillig en ik vind het zeker niet moeten, zoals je aangeeft.

Een handdouche gaat het echt niet worden, ik heb namelijk geen zin om iets dergelijks aan te leggen, bovendien ben ik daar niet echt handig in. Dus of ik koop een kant en klare pH-neutraal-fles, of ik maak de buffer zelf , en maak hem steriel. Denk je dat bovenstaande procedure genoeg is?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oogspoelfles pH-buffer

Het is geen persoonlijke aanval hoor, ik vroeg me alleen af of je niet i.i.g. voor oogveiligheid moet zorgen als je risico loopt. Net zoals een labjas en veiligheidsbril hoor je dat m.i. gewoon op orde te hebben. De vergelijking met een chemicalienkast vind ik mank gaan.

Maar nogmaals, ik probeer je niet aan te vallen ofzo, het was slechts een constatering.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.816

Re: oogspoelfles pH-buffer

Zo'n reactie als Beryllium had ik ook in gedachte. Voor alles je veiligheid.

Maar goed, wat is er mis met de vertrouwde fysiologische zout oplossing?

En oogdouches op waterkranen, dan moet je wel zeker weten dat er geen aanjager op zit. Op hogere verdiepingen wil dat nog wel eens gebeuren en dan mogen ze, vlg mij niet toegepast worden.

Bovendien spoelt kraanwater het zout uit je ogen en mag maar zeer kort toegepast worden ivm de inwendige oogdruk. Tenminste dat heeft mijn oogarts me eens verteld, toen ik dat (practicum) probleem bij hem aankaarte.
LiA

Berichten: 840

Re: oogspoelfles pH-buffer

Beryllium schreef: Het is geen persoonlijke aanval hoor, ik vroeg me alleen af of je niet i.i.g. voor oogveiligheid moet zorgen als je risico loopt. Net zoals een labjas en veiligheidsbril hoor je dat m.i. gewoon op orde te hebben. De vergelijking met een chemicalienkast vind ik mank gaan.

Maar nogmaals, ik probeer je niet aan te vallen ofzo, het was slechts een constatering.
Oh, sorry, misschien was mijn toon ook wat te aanvallend, dit was niet de bedoeling.

Ik vatte de zin met 3 punten erachter ietswat verkeerd op. Excuses.

Thionyl. de reden dat ik zo'n pH-neutraal-oplossing een beter idee vind dan een fysiologische zoutoplossing of normaal water is dat het , zoals de beschrijving aangeeft, 50x zo effectief het zuur/base neutraliseert. Vooral bij base heeft dit een groot voordeel omdat dit vaak een stuk moeilijker is weg te spoelen. Doe maar eens een druppeltje 10% NaOH op je hand, laat het een seconde of 2 zitten, en spoel gelijk weg tot het slipperige/zeperige gevoel verdwijnt. Dit duurt vrij lang (enkele seconden) terwijl het lijkt alsof zuur heel snel weg is.

Ik ben er ook achter gekomen dat het grootste gevaar voor oogletsel ontstaat door je eigen vingers. Spatten zul je niet snel in je oog krijgen. Echter, snel heb je de neiging om bij wat jeuk in je ogen te wrijven. Als je dan met toeval chemicalien op je hand hebt is het goed mis. Thuis was ik altijd mijn handen na experimenten, maar op uni vergeet ik dit wel eens. Ik wreef laatst 4 uur na het practicum in mijn oog (niet handen gewassen) en kreeg flinke irritatie. Ik dacht ****, en ben gaan rennen naar de badkamer, heb een glas water gepakt en in mijn oog gegoten, en het was over. Het was geen corrosieve stof, dan was het veel serieuzer geweest.

Daarom ook altijd handen wassen na het snijden van pepers ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: oogspoelfles pH-buffer

En laat dat nu juist niet zo goed werken, aangezien de irriterende stof hydrofoob is :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: oogspoelfles pH-buffer

Jor schreef: Oh, sorry, misschien was mijn toon ook wat te aanvallend, dit was niet de bedoeling.

Ik vatte de zin met 3 punten erachter ietswat verkeerd op. Excuses.
Geen probleem :) ik weet hoe het gaat op een forum, intonatie staat er nooit bij ;)
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Re: oogspoelfles pH-buffer

Een aardige site met informatie over oogletsel.

http://www.oogartsen.nl/oogartsen/het_oog/...letsels_trauma/

Bij chemische ongelukjes met je ogen SPOELEN en nog eens SPOELEN.

Jor, ik vraag me af of je wel snapt waar veiligheid voor staat.

In ieder geval niet voor "maar toch koop ik het omdat ik het fijn vind te hebben" en "omdat dit professioneler staat" en "ik heb namelijke geen zin om iets dergelijks aan te leggen"

Zorg ervoor dat je je ogen kunt spoelen, zet desnoods iedere keer dat je werk op je lab een grote emmer water naast je neer en houdt je aan de regels handen wassen als je met chemicalieen hebt gewerkt.

Berichten: 1.816

Re: oogspoelfles pH-buffer

Goed artikel, Gerard. Maar als je dat zo leest kun je dus eigenlijk nooit goed een oogwasfles gebruiken. Tegelijkertijd spoelen en je oogleden ver openen lijkt me op wat praktische problemen stuiten, zeker als er ook spul aan je vingers zit.

Vreemd genoeg staat er in het artikel ook niet bij waarmee je dan moet spoelen.

Ik hou het maar op mijn oude vertrouwde oogwasfles met fys.zout. En als je dat donker en koel bewaard kan het echt wel 3 maanden mee. (etiket met datum erop!)

Trouwens ik heb het één keer meegemaakt dat een leerling NIET wilde spoelen omdat ie bang was zijn lenzen te verliezen, discussie op zo'n moment verwacht je eigenlijk niet. Dat was een leerling die wat stof had weggeblazen van een draaibank. Het werk was klaar, dus de bril ging af en blies het zo z'n ogen in.

En Jor, is die 50x beter niet een leuk verkooppraatje? Bovendien is de manier die jij bedacht heb ivm sterilisatie ook niet helemaal koosjer.
LiA

Reageer