Opleidingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 15

Opleidingen

Geachte dames/heren,

Ik zit in mijn laatste jaar MLO en wil verder gaan naar het HLO. Maar ik heb een klein probleem. Ik zit op medisch histo/cytologie en het is totaal NIET mijn vak. Het is zo erg dat ik aan mijn docent heb gevragen of ik een niveau 3 diploma mocht krijgen zodat ik eerder kon stoppen. Ik weet wel dat je met een 3 diploma geen HBO kunt doen. Volgend jaar maart wordt ik 21 en dan wil ik een toelatingsexamen maken. Waarom ik histo/cytologie niet leuk vind is omdat ik niet op een plek kan blijven zitten. Ik hou van lopen werken met mijn handen maar dan wel in een lab. Hierbij mijn vraag heeft er iemand een leuk idee van een opleiding waarbij ik lekker bezig kan zijn en niet 8 uur lang achter een microscoop moet zitten. 8-)

Het liefst een lab opleiding Medisch of Chemisch maakt niet uit =)!!

Ik lees het nog wel.

Groeten Herbalist!!

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Opleidingen

Ik ben niet zo vertrouwd met die MLO en HLO toestanden maar ik weet wel dat het beter is dat je toch dat vak Histologie "doorspartelt".

Wat de toekomst brengt, dat weet je nooit.

Ikzelf had voor mij uitgemaakt dat ik NOOIt klinische bacteriologie wou doen, en ...... Ik heb mij 4 jaar bezig gehouden met bacterien.

Virologie?? kleine organismen die je niet ziet?? ja maar toch heb ik ze gedurende twee jaar gekweekt op allerlei cellen.

Ik bedoel maar dat je een diploma MOET kunnen voorleggen, om ergens aan werk te geraken. Verder is bij mij ook gebleken dat een bepaalde richting niet altijd negatief uitvalt om dat soort van werk te doen.

Nog iets wat ik voor waar aanneem: hoe hoger je mikt op een diploma hoe groter de kans is om werk te vinden dat je past. Het is niet omdat je één vak verafschuwt, dat je een andere richting moet kiezen. Ik zou zeggen :" bijt op je tanden en haal er alles uit om dat vak te studeren. Later doe je dan met je diploma waat je wil. Het zou zonde zijn voor dat ene vak , dat je een andere richting zou uitgaan, waarva

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Opleidingen

vervolg:

waarvan je misschien later spijt zou hebbben dat je toch niet verder hebt gedaan met die richting.

groeten,

Patrick

Berichten: 45

Re: Opleidingen

Als ik jou was had ik die opleiding gewoon afgemaakt en dan doorstromen naar de HBO, en dan gewoon de chemie richting doen. Als ik het was dan richting polymeer chemie ( <- weet niet zeker of die bestaat).

Zit nu met het zelfde probleem, ik heb een niveau 3 laboratorium techniek diploma, omdat ik toen totaal geen zin meer in school had. Nu ben ik bijna 10 jaar verder en nu wil ik graag doorleren maar de enige manier wat te combineren valt met mijn werk is de HBO, maar daar kom je bijna niet op met een niveau 3.

Ben van plan de toelatingstest te doen en dan moet het mogelik zijn.

Maar om een lang verhaal kort te maken, als je je niveau 4 binnen hebt kom je er gewoon makelijker op.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.Stefan

Berichten: 173

Re: Opleidingen

Herbalist schreef:

Het liefst een lab opleiding Medisch of Chemisch maakt niet uit =)!!
Er is op het HBO wel een aanzienlijk verschil tussen Medisch en Chemisch en als je geen chemische vooropleiding hebt gedaan op het MBO lijkt het me een zeer zware taak om alsnog hier in te stromen. Je zou in dat geval wel weer helemaal aan het begin kunnen beginnen.

@AeoN909:

De richting polymeer chemie op het HBO is langzaam uit ons land aan het verdwijnen. persoonlijk ben ik de laatste polymeer chemicus die op de HLO Nijmegen is afgestudeerd

Berichten: 45

Re: Opleidingen

JFeenstra schreef:
Herbalist schreef:

Het liefst een lab opleiding Medisch of Chemisch maakt niet uit =)!!
Er is op het HBO wel een aanzienlijk verschil tussen Medisch en Chemisch en als je geen chemische vooropleiding hebt gedaan op het MBO lijkt het me een zeer zware taak om alsnog hier in te stromen. Je zou in dat geval wel weer helemaal aan het begin kunnen beginnen.

@AeoN909:

De richting polymeer chemie op het HBO is langzaam uit ons land aan het verdwijnen. persoonlijk ben ik de laatste polymeer chemicus die op de HLO Nijmegen is afgestudeerd
Verdwijnt deze opleiding dan helemaal? Is hier dan verder niks wat specifiek op polymeren gericht is?

Berichten: 173

Re: Opleidingen

Naar mijn weten verdwijnt een groot deel van de opleiding door gebrek aan enthousiaste studenten en aan ruimte in de nieuwe onderwijst structuur. Dit zou worden opgevangen door het aanbieden van de zogenaamde Minor's waarin nog wel polymeren zouden kunnen wordt gebustudeerd. Echter is het probleem dat een Minor voor een HBO breed publiek moet worden aangeboden.

kortom waar je vroeger 2 jaar polymeren kreeg wordt er nu 0,5 jaar polymeren gegeven wat heet algemeen is omdat iemand van bouwkunde het ook moet kunnen volgen.

verder zijn ze er nog niet mee begonnen (het ontwikkelen van die Minor)

erg jammer dus voor de polymeer afdeling. Moet er wel bij zeggen dat de Polymeer afdeling op de Technische Universiteit Eindhoven en Delft de laatste jaren alleen maar groter is geworden.

Reageer