[scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

graag jullie hulp.

Het doel van het practicum is om 100 g poly(e-caprolactone) (pcl) te synthetiseren door middel van een ringopeningspolymerisatie (rop). Als initiator moet butanol gebruikt worden.Het voorschrift hebben we niet gekregen dus moeten we het zelf uitzoeken, na lang zoeken heb ik niets kunnen vinden.

Graag jullie hulp! Werkwijze van deze practicum.

Berichten: 173

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

In zo'n reactie zijn altijd een aantal dingen van belang.

1. Hoeveelheden.

Dit is afhankelijk van de molmassa die je wilt maken.

Een richtlijn hiervoor is gewoon uitrekenen door na te gaan dat 1 initiator deeltje 1 keten maakt en dan kun je nagaan hoeveel monomeren er aan elkaar moeten worden gekoppeld om jouw molmassa te krijgen.

als je bijvoorbeeld 10000 g/mol wilt maken met caprolactone (M=114) moeten je ketens gemiddeld 10000/114 = 88 deeltjes lang zijn. Dan wordt je initiator : monomeer verhouding 1:88

Je moet er nog wel even aan denken wat voor een soort terminatie je krijgt. Als je terminatie door combinatie hebt dan moet je dit meenemen in je berekening.

Tevens moet je er rekening mee houden dat als je geen oplosmiddel gebruikt dat het lastig kan worden op 100% conversie te krijgen. als je bijvoorbeeld 5% conversie hebt heb je (in het voorbeeld) slecht 5% van 10000 = 500 als molmassa

2. Temperatuur

Je moet opletten dat je temperatuur niet boven de kookpunt zit van Caprolactone (253 graden celcius) want dan gaat het koken en gaat het mis.

Zelf denk ik dat deze reactie goed zal gaan bij ongeveer 70 graden

3. Totale hoeveelheid stof en opbrengst

Je kan natuurlijk van te voren uitrekenen hoeveel stof je over wilt houden. Hier ook weer rekening houden met de conversie.

ik raad je aan om gewoon heel klein te beginnen met iets van 5 ml ofzo.

Succes.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

hartelijk dank voor je reactie.ik heb zeker veel aan je informatie,

ken je ook een werkwijze hoe het precies uitgevoerd moet worden, welke materialen gebruikt moeten worden en hoe, is het een gewone synthese? of wat?

hoelang het moet koken?

hartelijk dank

Berichten: 180

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

ayoubi schreef:
hoelang het moet koken?
koken?? het moet juist niet koken. dan is de reactie niet meer constant te houden.

en krijg je grote verschillen in molgewichten.

hieronder staat een link met een soortgelijk onderzoek. hierin staat zoals gevraagd een ring opening polymersatie met als initiator 1-butanol.

en zoals John ook al aangaf. hier wordt een oplosmiddel gebruikt. (tolueen als ik me niet vergis, bij 110 graden)

link

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

ths voor je reactie.

ik kan het artikel niet helemaal openkrijgen.

waarschijnlijk moet men betalen.

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

Je moet er nog wel even aan denken wat voor een soort terminatie je krijgt. Als je terminatie door combinatie hebt dan moet je dit meenemen in je berekening.
[

QUOTE]Tevens moet je er rekening mee houden dat als je geen oplosmiddel gebruikt dat het lastig kan worden op 100% conversie te krijgen. als je bijvoorbeeld 5% conversie hebt heb je (in het voorbeeld) slecht 5% van 10000 = 500 als molmassa[/QUOTE]

ik begrijp het eigenlijk niet helaaml, het ligt aan mij hoor, tijd geleden gehad allemaal, ben veel vergeten.

is er een terminatie reactie of niet?

is dit een stap polymerisatie of een keten groei polymerisatie??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Ayoubi: houd je er rekening mee dat de 'report'-knop niet is bedoeld als 'help mij'-bedelknop? Een beetje geduld hebben is niet erg.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 9

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

wauw. excuses.

ben pas lid en weet nog niet veel van deze forum!
bedelknop
!!!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

Dit formulier is UITSLUITEND om een rapportering aan een moderator door te geven, en niet om eventjes met de moderator te chillen.

Staat er toch degelijk naast

Maar even on-topic: veel van de vragen die je stelt, kun je met 1 zoekopdracht op google al vinden. Als je bijvoorbeeld eens opzoekt wat een stap polymerisatie is, kun je meteen aangeven of je reactie wel of niet in die catagorie valt.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] polymerisatie van poly(e-caprolactone)

ayoubi schreef: wauw. excuses.

ben pas lid en weet nog niet veel van deze forum!
bedelknop
!!!
Je hoeft het niet meteen als een harde aanval op te vangen hoor.

Ik meld het je gewoon even, want blijkbaar had je de tekst die erbij staat niet gezien.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer