Vitamine C-bepaling

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 80

Vitamine C-bepaling

Hallo allemaal,

Ik moet binnenkort een vitamine C-bepaling in caviavoer (monster) uitvoeren. Als eerste moet dus eerst vitamine C gedissocieerd (vrijgemaakt) worden. Zelf heb ik een simpele methode voor bedacht om het caviavoer in mortier en vijzel fijn te maken. Vervolgens kunnen de fijngemaakte deeltjes opgelost worden in water. Men verwacht dat er in de samenstellende delen vitamine C maar gedeeltelijk vrij wordt gemaakt. Ik kom niet echt uit op welke manier ik volledig vitamine C kan vrijmaken. Dit kon ik niet makkelijk in literatuur vinden en tevens op internet.

Weet iemand ook toevallig in welke vloeistof (bepaalde buffer) het monster (caviavoer) met vitamine C opgelost kan worden?

Berichten: 677

Re: Vitamine C-bepaling

De extractiebuffer die wij gebruiken om Vit C te bepalen in groenten is de volgende:

3% HPO3 (metafosforig zuur) in 8% CH3COOH: 150g HPO3 en 400ml CH3COOH aanlengen tot 5L met gedemineraliseerd water.

Hoe ga je de bepaling doen?

Berichten: 80

Re: Vitamine C-bepaling

Ah ok hartelijk bedankt voor de reactie

Dat is dus ook de opdracht dat ik zelf moet uitvogelen welke meetmethode ik wil toepassen. Het monster moet zodanig bewerkt worden dat dat aanpast aan de meetmethode die ik ga toepassen. Ik moet zelf een meetmethode bedenken. Ik ben wel wat dingen op internet tegengekomen. In literatuur is dat moeilijk te vinden. Bovendien ook geschikte voorschriften. Zo ben ik er achter gekomen dat dit spectrofotometrisch, coulometrisch bepaald kan worden. Of door een titratie uit te voeren met behulp van een kaliumjodaat-oplossing of met DCPIP (2, 6-dichloorfenol-indofenol).

Ik denk dat ik eerst maar even goed ga oriënteren op de meetmethodes dat best lastig zoeken is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C-bepaling

DCPIP is anders een goede methode om vit C te bepalen. Dat geef ik je even mee.

Berichten: 80

Re: Vitamine C-bepaling

Ah dat zou wel mooi zijn, hoe wil je dat dan opsturen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vitamine C-bepaling

Niet fysiek meegeven, maar spreekwoordelijk, als in: dat is goed te gebruiken.

Reageer