Energie uit afgekoeld zetmeel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 21

Energie uit afgekoeld zetmeel

Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met een vraag ivm zetmeel in mijn hoofd. Tijdens de les chemie hebben we gezien dat om de koolhydraten uit zetmeel los te krijgen in bijvoorbeeld aardappellen we ze eerst moeten koken. Met andere woorden zou het eten van een rauwe aardappel geen of zeer weinig energie opleveren. Ook hebben we gezien dat als het opgewarmd zetmeel afgekoeld wordt, we er geen energie meer kunnen uit opnemen. Het wordt een dikke vaste stof of zoiets.

Mijn vraag is nu: als ik een brood ga kopen en deze invries om daar dan elke dag 2 sneetjes af te nemen, zal ik dan nog voldoende energie kan opnemen van dat brood.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Energie uit afgekoeld zetmeel

Ik ben geen expert op dit gebied, maar is het niet zo dat veel groenten en ook aardappel voornamelijk uit een cellulosesoort zijn opgebouwd? Uit cellulose kunnen wij mensen geen energie halen.

Door het koken wordt een deel van de cellulose omgezet naar zetmeel. Daar halen wij energie uit. Het zetmeel wordt o.a. door enzymen in je speeksel omgezet naar kleine koolhydraateenheden, die door het lichaam kunnen worden opgenomen.

Je haalt dus wel degelijk energie uit koude aardappels of ingevroren brood.

Berichten: 28

Re: Energie uit afgekoeld zetmeel

Ja inderdaad , alleen `de koude` vergt opwarmingsenergie van en via je bloed.

En wist je dat AMYLASE het enigste enzym is dat in de mondholte voorkomt , en aldus bij extra kauwen , de vertering van zetmeel en suikers bevorderd !

Ik waag mij even aan een tabelletje dat vertrekt met het primaire suiker

``glucose`` , en eindigd met ``cellulose`` !

> Koken verkleint een polysacharide alleen maar iets waardoor de lichaamsenzymes minder hoeven te verrichten. Het oververhitten van suikers noemt men ``carameliseren`` !

1) Monosachariden (vb. Glucose , Fructose) 2) Disachariden (Vb. Sacharose of klontjessuiker) 3) Kleinere polysachariden ( Vb. Zetmeel) 4) Grotere polysachariden ( Vb. Cellulose )

-Moet ik daarbij wel zeggen dat cellulose kan verschillen : -Kleine moleculen=Vb groenten -Grotere moleculen = Vb gras -Nog grotere moleculen = Vb hout

Re: Energie uit afgekoeld zetmeel

Het invriezen zal de voedingswaarde van het brood niet of nauwelijks veranderen zodat je net zoveel energie opneemt als uit vers brood.

Voor meer informatie: http://www.nice-info.be/benl/assets_db/ITE...NNzetmeelIN.pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Energie uit afgekoeld zetmeel

3) Kleinere polysachariden ( Vb. Zetmeel) 4) Grotere polysachariden ( Vb. Cellulose )


Ik ben het met deze indeling niet eens. Het verschil tussen cellulose en zetmeel zit niet in de grootte van de moleculen maar in de oriëntatie van één van de hydroxylgroepen in elk van de glucose-eenheden. Dat verschil maakt dat wij mensen wel zetmeel kunnen verteren maar geen cellulose.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Energie uit afgekoeld zetmeel

Zetmeel uit onbewerkte producten (graan, rauwe piepers, rauwe bonen) zit in de producten als granules. Deze granules zijn als het waare bolletjes met een ruw oppervlak en de amylasen kunnen daar niet aan hechten. Zodoende kan het zetmeel niet gesplitst worden en dus ook niet verteerd.

Bij het verwarmen van de producten gaat het zetmeel o.i.v. van water (hetzij in het product hetzij toegevoegd als bv. kookvocht) geleren en knappen de granules open. Nadat de granules open zijn geknapt is het mogelijk voor de amylasen om hun werk te doen. Echter het geleren gebeurd (afhankelijk van het soort zetmeel(bron) en de beschikbare hoeveelheid water) tussen de 55 en 85oC. Hierdoor moet het geleerde zetmeel eerst afkoelen wil amylasen effectief werken.

Het bakken van brood is een heel appart verhaal hierom omdat je dan zelfs amylasen toevoeg en werkt met beschadigd zetmeel. Sommige enzymen van bacteriën kunnen zelfs doorwerken tot >95oC.

Dus om deze reden moet je voor het zetmeel verhaal eerst de piepers koken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer