Springen naar inhoud

Soldeertin

• Log in om te kunnen reageren

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 april 2009 - 13:55

Een korte vraag:
Wat zit er in soldeersel no2?

Op het etiket staat "Soldeersel - soudure - solder" en dus ook no2. Verder is er vermeld dat het kopersoldeer is ("speciale cuivre") en het is van de firma Stoop N.V. (en al enkele jaren oud :) )

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

FrankB

FrankB

• >250 berichten
  • 281 berichten

Geplaatst op 30 april 2009 - 16:27

Volgens mij is het overgrote deel tin (97%), en een klein beetje koper (3%).

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 mei 2009 - 08:57

Sodeertin bestaat als regel uit een mengsel van tin, lood en soms andere metalen. Soms is nog een vloeimiddel als colofonium in de kern van de soldeerdraad toegevoegd.

Voor het solderen van koper zijn er verschillende materialen in de handel. Koperfosforsoldeer heeft als voordeel dat je geen vloeimiddel nodig hebt, maar draad bestaande uit voornamelijk tin met wat koper wordt waarschijnlijk meer gebruikt (in combinatie met een vloeimiddel). Zie bijvoorbeeld hier.

Voor de precieze samenstelling zou ik gewoon contact opnemen met de fabrikant (Stoop N.V. te Vilvoorde, BelgiŽ)
β-Damascenon en maneschijn

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 mei 2009 - 22:25

Soldeertin bevatte tot 2006 inderdaad (ca 30% dacht ik) lood, maar dit mag van de Europese unie niet meer (RoHS). Er wordt nu vaak een mengsel met bismut gebruikt. Het is voor de hobbyist veel moeilijker om met loodvrije soldeer te werken.

Een van de eisen voor een soldeermengsel is dat het een laag smeltpunt heeft (en dus geen smelttraject met een fasenscheiding). Zo'n mengsel wordt eutectisch genoemd (niet eutactisch).

epiphonix

epiphonix

• >250 berichten
  • 915 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2009 - 22:49

Kent er iemand een soldeer"tin" die moeilijk metaaldeeltjes afgeeft in een zure, waterige omgeving?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures